• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142337
+
-

روند نزولی مرگ و ابتلا به کرونا ادامه دارد

شمار جان باختگان بعد از 82 روز به 185 نفر رسید

۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۰۸شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند

شمار جان باختگان بعد از 82 روز به 185 نفر رسید

آمار فوتی‌های روزانه کرونا سرانجام به زیر 200نفر رسید؛ 185نفر در یک‌ شبانه‌روز. آخرین بار 27تیر بود که شمار مرگ‌های روزانه 195نفر اعلام شد و حالا پس از گذشت 82روز، شمار فوتی‌های کرونا به زیر 200نفر رسید. پیش از این مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده بودند با ادامه روند واکسیناسیون، از پاییز تعداد فوتی‌های کرونا کاهش پیدا می‌کند و در هفته دوم آبان‌ماه هم آمار ‌جان‌باختگان به زیر 50نفر در روز می‌رسد.
کرونا در ایران 30بهمن سال 98با 2 فوتی در یک روز، به‌طور رسمی آغاز شد و از فروردین سال 99 که آمار فوتی‌ها و ابتلا به‌طور روزانه از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، شمار مرگ‌ها در نخستین روز فروردین 99یعنی درست 30روز پس از ثبت نخستین موارد فوت کرونا، 149نفر ثبت شد. در آن روز یک هزار و 237ابتلای جدید هم ثبت شد که به‌دلیل گسترده نبودن شبکه بیماریابی و در دسترس نبودن تست‌ پی‌سی‌آر، آمارها بسیار کمتر از تعداد واقعی مبتلایان بود.
روند مرگ در فروردین‌ماه همان سال نزولی شد و در بیست و هفتمین روز اردیبهشت به 35نفر رسید و دیگر این عدد تکرار نشد. حالا 19‌ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و جز در روزهای آخر فروردین تا هفته سوم خرداد، آمار فوتی‌های کرونا به زیر 100نفر نرسید. هرچند که همان موقع اعلام می‌شد تعداد ‌جان‌باختگان بیش از اینهاست و به‌دلیل نگرفتن تست پی‌سی‌آر، تمایل نداشتن خانواده‌ها در ثبت علت مرگ به‌دلیل ابتلا به کرونا و حتی کم‌شماری، تعداد ‌جان‌باختگان پایین بود. به‌تدریج از مهر سال 99، تعداد مرگ‌ها، روند صعودی به‌خود گرفت و در 29تیر همان سال، برای نخستین بار به بالای 200نفر رسید؛ آن روز مرگ 209بیمار مبتلا به کرونا ثبت شد. پس از آن آمار ابتلا هم بالا رفت و در پاییز با ورود به سومین پیک کرونا، بالاترین میزان مرگ و ابتلا ثبت شد. به‌طوری که در 28مهر اعلام شد که 337بیمار به‌دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند و در ادامه شمار مرگ‌ها به نزدیک به 500نفر هم رسید.
با اعمال قرنطینه و سختگیری در اجرای محدودیت‌های کرونایی از اول آذر سال گذشته، تعداد مرگ‌ و ابتلا در زمستان، کاهش قابل توجهی پیدا کرد، اما از هفته دوم فروردین امسال در پی تجمع‌های قبل از تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی، با ورود به پیک چهارم، روند بار دیگر صعودی شد. در اردیبهشت، با افزایش بیماریابی و در دسترس شدن تست‌ کرونا، شناسایی بیماران، افزایش قابل توجهی پیدا کرد، این در حالی بود که از 21بهمن سال 99، واکسیناسیون کادر درمان آغاز شده بود و از ابتدای امسال هم با شروع فاز دوم واکسیناسیون، تزریق واکسن به سالمندان به‌عنوان نخستین گروه از افراد پرخطر، در اولویت قرار گرفت. در تیر‌ماه تعداد فوتی‌ها از 116نفر شروع شد و درآخرین روز به 226نفر رسید، در هفته سوم مرداد تعداد فوتی‌ها به بالای 600نفر رسید و برای چندین روز ادامه داشت. این روند تا اواخر شهریور ادامه داشت و از روزهای آخر شهریور امسال، روند مرگ‌های کرونا نزولی شد. در این مدت موارد ابتلای روزانه به بالای 40هزار نفر هم رسید.
از ابتدای مهر اما با آرام گرفتن کرونا، موارد ابتلا و فوت روزانه هم کاهش قابل توجهی پیدا کرد. به‌طوری که این‌ ماه با روزانه 317فوتی و 16هزار و 362مورد ابتلا شروع شد و در شانزدهمین روز، شمار فوتی ها به 185مورد و ابتلا به 9هزار و 897نفر رسید. در این 16روز، 4هزار و 6نفر جانشان را از دست دادند و 206هزار و 751نفر بیمار جدید هم شناسایی شدند.
حالا با عبور بیشتر نقاط کشور از قله پیک پنجم و نزولی شدن روند بستری تا ظهر روز گذشته، آمار بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه به 5451نفر رسید و موارد بستری جدید هم 1424نفر ثبت شده است. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵میلیون و ۶۸۳هزار و ۹۸۰نفر رسید. همچنین بر اساس رنگ بندی اعلام شده از سوی اپلیکیشن ماسک، از امروز (شنبه) ۷شهر در وضعیت قرمز، ۱۰۸شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.
سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، سنندج، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب (کرمانشاه) هنوز در وضعیت قرمز هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید