• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 مهر 1400
کد مطلب : 142257
+
-

آزمون دوباره شفافیت در مجلس

قول انتخاباتی نمایندگان پس از 16ماه محقق می‌شود؟

پیگیری
آزمون دوباره شفافیت در مجلس

«شفافیت» یکی از مهم‌ترین وعده‌های نمایندگان است که در کارزار انتخابات مجلس یازدهم به مطالبه عمومی بدل شد.
با وجود توجه اذهان عمومی و وعده نمایندگان برای حصول شفافیت در عملکرد بهارستان و آرای نمایندگان اما بعد از انتخابات، تحقق این وعده به تأخیر افتاد.
کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس دیروز در حالی نسخه ۱۱ماده‌ای برای شفافیت آرا در مجلس را رسانه‌ای کرد که نخستین نسخه آن ۸‌ماه(بهمن99) پیش رد شده بود و حالا قرار است تکلیف این وعده انتخاباتی نمایندگان مجلس یازدهم روشن شود.
طرح شفافیت آرای نمایندگان ۱۵بهمن‌ماه سال گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد، اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان هم ۱۵۳رای موافق داشت، اما از آنجا که اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس بود و نیاز به دوسوم آرای نمایندگان داشت، 3رأی مثبت تا تصویب شدن فاصله داشت و در نهایت رد شد.
پس از رد این طرح، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس   اعلام کرد که امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح، مجدداً به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود.
بعد از گذشت حدود 8‌ماه و با روی کار آمدن دولت جدید در جریان برگزاری جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چندبار به این طرح اشاره شد و برخی نمایندگان در تذکراتی ضمن تأکید بر لزوم شفافیت در تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت، اعلام می‌کردند اگر قرار است دولت شفاف باشد، مجلس هم شفاف باید عمل کند. چراکه شفافیت تعارض منافع را از بین خواهد برد.
همان زمان رئیس مجلس هم اعلام کرد: به‌زودی طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
 در نهایت هفته گذشته محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی اعلام کرد بررسی طرح شفافیت آرا نهایی شده و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
طبق این طرح ۱۱ ماده‌ای موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (شفافیت آرای نمایندگان) قرار است اصلاح شود.
از مهم‌ترین مواردی که طبق این طرح قرار است اصلاح شود این است که درصورت تصویب این طرح مذاکرات کمیسیون‌ها چاپ و توزیع می‌شود.
 همچنین هیأت‌رئیسه موظف به انتشار جزئیات جلسات خود خواهد شد.
مشروح مذاکرات جلسات علنی و نشست‌های کمیسیون‌ها حداکثر ظرف مدت یک‌ماه به‌صورتی که قابل‌خوانش رایانه‌ای باشد، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مجلس برای عموم انتشار خواهد یافت.
 براساس این طرح فهرست اعضا، هزینه‌ها، اهداف و نتایج سفرهای خارجی نمایندگان منتشر می‌شود.
 همچنین گزارش غیبت و تأخیر نمایندگان در جلسات علنی و کمیسیون‌ها منتشر خواهد شد و اسامی مخالفین، موافقین، ممتنعین و نمایندگانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، منتشر می‌شود.
رای نمایندگان به عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی نیز اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید