• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 12 مهر 1400
کد مطلب : 142253
+
-

رونمایی امیرعبداللهیان از بسته مذاکراتی ایران برای بازگشت به برجام

پیش‌شرط 10 میلیارد دلاری

دیپلماسی
پیش‌شرط 10 میلیارد دلاری

«اگر نیت آمریکا واقعی است بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند»؛ این جمله‌ای است که وزیر خارجه کشورمان  با تاکید بر آن میانجی‌های ایران و آمریکا را خطاب قرار داد و حصول آن را علامت حسن‌نیت واشنگتن  و همراهان غربی‌اش برای احیای برجام دانست. حسین امیرعبداللهیان شنبه‌شب در مصاحبه‌ای تلویزیونی برای نخستین‌بار جزئیاتی از پیام‌های ردوبدل شده در نیویورک برای بازگشت به مذاکرات وین را مطرح و اعلام کرد که  مذاکرات وین ادامه می‌یابد. او در تازه‌ترین موضع‌گیری خود بار دیگر بر نتیجه‌گرایی و عمل‌گرایی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی تاکید کرد و گفت که ایران برای قهوه خوردن پای میز مذاکره نخواهد آمد؛ آن هم درست در  روزهایی که مقامات غربی، از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرفته تا وزرای خارجه آمریکا و فرانسه بی‌وقفه بر ضرورت ادامه مذاکرات وین تأکید می‌کنند.
چنانکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که به ریاض سفر کرده در روزهای اخیر مکررا تأکید کرده  برجام یک دستاورد امنیتی است و باید به اجرای کامل آن بازگشت.
این در حالی است که به گفته مسئولان سیاست خارجی کشورمان، اجرای کامل برجام اما مستلزم لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که تاکنون واشنگتن در این زمینه حسن‌نیتی نشان نداده است.
به گفته وزیر خارجه آنها می‌خواهند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به نقطه برجام برگردانند؛ درحالی که حاضر نیستند ۱۰میلیارد دلار از پول بلوکه‌شده ایران را آزاد کنند. با این همه درحالی که به‌نظر می‌رسد همه طرف‌ها فقط بر مواضع خود تأکید دارند، زمزمه‌های ادامه مذاکرات و سیگنال‌های مثبت در این ارتباط همچنان به قوت خود باقی است.

 مرد مذاکره و مرد عمل هستیم
امیرعبداللهیان در بخشی از مصاحبه تلویزیونی خود درباره توافق هسته‌ای و رایزنی‌هایش در نیویورک گفت:
«3 کشور اروپایی این پیشنهاد را داشتند که نشست وزیران امور خارجه ایران و 1+4 در نیویورک برگزار شود. ما به آنها اعلام کردیم که ما با ملاقات و جلسه جمعی در حال حاضر موافق نیستیم؛ چراکه در حال مطالعه پرونده و تنظیم و جمع‌بندی سیاست‌ها هستیم. از جمله اینکه ترکیب تیم جدید چگونه باشد و چگونه به مذاکرات برگردیم. از طرف دیگر طرف مقابل هم باید حرکت موثری داشته باشد و فقط تاکید بر زود برگزار شدن مذاکرات نداشته باشد و اگر اینقدر عجله دارد که مذاکرات هرچه زودتر انجام شود باید اقدام موثری انجام دهد.»

ترکیب تیم مذاکره‌کننده در حال نهایی‌شدن است
در ادامه  امیرعبداللهیان هر چند ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران را اعلام نکرد، اما خبر داد که مذاکرات در سطح معاونت سیاسی انجام می‌شود. در این صورت ممکن است علی باقری‌کنی، معاون سیاسی جدید وزارت خارجه مسئولیت تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را برعهده داشته باشد.
  البته پیش از این گفته شده بود که احتمال خروج مذاکرات از وزارت خارجه وجود دارد، اما امیرعبداللهیان در این باره افزود: ما در مذاکره جدی هستیم و به‌زودی بازخواهیم گشت. در مورد اینکه مذاکرات را ادامه می‌دهیم اتفاق‌نظر وجود دارد. ترکیب تیم در حال نهایی‌شدن است. وزارت خارجه مذاکرات را دنبال می‌کند و مذاکرات در چارچوب فعالیت‌های معاونت سیاسی وزارت خارجه پیش می‌رود. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه درباره مواضع ایران برای بازگشت به مذاکرات ادامه داد: به آنها [اروپایی‌ها] گفتیم که دولت جدید ایران به 8سال قبل یا 5سال قبل یا یک‌ سال و نیم قبل برنمی‌گردد و ما بر سر میز مذاکره نمی‌آییم که قهوه‌ای خورده شود و سپس به پایتخت‌ها برگردند و احتمالا متنی رد و بدل شود.
شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید. وزیر خارجه ادامه داد: در زمانی که در نیویورک بودیم، آمریکایی‌ها از کانال‌های مختلف تلاش کردند که تماس‌هایی را بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند، به یکی از کسانی که حامل پیام آمریکایی‌ها بود، گفتم که آیا نیت آمریکا واقعی است که او در جواب گفت، فکر می‌کنم واقعی است. من نیز گفتم که اگر نیتش واقعی است بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند و یک حرکتی بکند تا ما بتوانیم بگوییم جو بایدن با ترامپ تفاوت دارد. او تاکید کرد که ما در موضع مذاکره جدی هستیم و ما مرد مذاکره و مرد عمل هستیم.

مکث
ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای در بیروت

روزنامه الصباح عراق اعلام کرد که وزیر خارجه ایران چهارشنبه برای سفری 2روزه راهی لبنان می‌شود. این روزنامه نوشته است که با توجه به رسیدن نفتکش‌های حامل سوخت ایران به لبنان و اتخاذ موضع‌های متفاوت از سوی سیاستمداران لبنانی، این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است. پیش از این نیز سعید خطیب‌زاده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از سفر امیرعبداللهیان به لبنان در اولین فرصت خبر داده بود. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق نیز از پیشرفت دیگر رایزنی‌های منطقه‌ای میان ایران و عربستان خبر داد. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها خبر از برگزاری دورچهارم گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد داده بودند که مقام‌های رسمی 2کشور هنوز آن را تأیید نکرده‌اند. البته دیروز فیصل بن فرحان، وزیرخارجه عربستان در این زمینه گفت: گفت‌وگوها با ایران همچنان در مرحله ‌ شناسایی است و امیدواریم که مسائل مورداختلاف را فراگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید