• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141814
+
-

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در جلسه دیروز مطرح کرد:

سامانه کشف فساد راه‌اندازی ‌شود

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در صحن شورا به بیان بخشی ازرشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس پرداخت

شورا
سامانه کشف فساد راه‌اندازی ‌شود


مقابله با فساد و تخلف، بدون مشارکت شهروندان امکان‌پذیر نیست. به‌همین خاطر در جلسه دیروز شورای شهر تهران، رئیس کمیته شفافیت شورا خواستار راه‌اندازی سامانه کشف فساد شد و گفت که تا راه‌اندازی این سامانه مردم می‌توانند موارد تخلف و فساد را از طریق شماره 09399803009گزارش دهند. احمد صادقی همچنین تأکید کرد که لازم است حرکتی انقلابی و جهادی برای مقابله با فسادهای سازمان‌یافته از درون سیستم مدیریت شهری آغاز شود. دیروز سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران هم به مناسبت هفته دفاع‌مقدس در پارلمان شهری حاضر شد. او گفت: لحظه‌ها را باید غنیمت دانست و از ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم استفاده کرد.
به گزارش همشهری، دیروز حال و هوای صحن شورا متفاوت بود. سالن ورودی میزبان عکس‌هایی از دفاع‌مقدس بود. در بخشی از صحن پارلمان هم با استفاده از گونی‌های خاک سنگر کوچکی درست شده بود که عکس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در آن می‌درخشید. رئیس پارلمان شهری هم در نطق خود به عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان اشاره کرد و گفت: «این عملیات یکی از برنامه‌های مهم دفاع‌مقدس و آغاز حرکت‌های موفقیت‌آمیز بعد از برخی شکست‌ها در جنگ بود. البته تا قبل از آن رزمندگان پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی داشتند گرچه در حد خود ارزشمند بود ولی شکست حصر آبادان به فرمان امام(ره) نخستین حرکت بزرگ در دفاع‌مقدس بود.» 
مهدی چمران در ادامه به همایش پیاده‌روی باشکوه اربعین حسینی هم اشاره و از آن با عنوان مانور بزرگ سیاسی و حرکتی بی‌نظیر یاد کرد و گفت: «عده‌ای موفق شدند در این همایش شرکت کنند و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم در شرایط مناسبی در این راهپیمایی که خود یک مانور بزرگ سیاسی است شرکت کنیم.» او به روز آتش‌نشانی هم اشاره و ضمن تبریک به آتش‌نشانان تأکید کرد: «آتش‌نشانان افراد توانمندی هستند که در طول سالیان ثابت کردند از جان خود برای نجات دیگران می‌گذرند.»

تسریع اقدامات در شهر 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران هم که به مناسبت هفته دفاع‌مقدس در شورا حاضر شده بود، گفت که شورای شهر ششم، انقلابی است و شهردار تهران هم که رزمنده و جانباز و بسیار قبراق است و باید اقدامات در شهر را سریع انجام دهد. سردار علی فدوی تأکید کرد: «فرصت‌ کم است و تا چشم برهم بزنیم زمان کار کردن پایان می‌یابد. بنابراین لحظه‌ها را باید غنیمت شمرد و از ظرفیت‌های کشور برای خدمت به مردم استفاده کرد. همچنین باید عواملی که باعث تعلل در خدمت‌رسانی به مردم می‌شوند، کنار گذاشته شود.» او در ادامه به رشادت رزمندگان و پیروزی آنها هم اشاره کرد و گفت: «چه‌کسی فکر می‌کرد رزمندگان در برابر همه عالم و خبائث پیروز شوند، آن زمان خودشان می‌گفتند ۸۴‌کشور در جنگ با ایران بودند اما با مقاومت و ایستادگی ظفر ایجاد شد و این نتیجه عملگرایی رزمندگان و فرماندهان بود.»

مشارکت شهروندان در شناسایی مفسدان و متخلفان
شناسایی و برخورد با متخلفان و مفسدان در سازمان‌ها به‌ویژه سیستم شهرداری موضوعی بود که در جلسه دیروز پارلمان شهری، توسط رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران مطرح شد و احمد صادقی گفت: «در روزهای اخیر خبرهای متفاوتی از وقوع تخلفات برجسته در بعضی از مناطق و سازمان‌های شهرداری که همچنان در ید اختیار مدیران فاسد است، توسط شهروندان و پرسنل شهرداری گزارش شده است. بنابراین ضرورت دارد شهرداری در اسرع وقت نسبت به راه‌اندازی سامانه کشف فساد اقدام کند.» به‌گفته او، با راه‌اندازی این سامانه شهروندان می‌توانند مواردی چون ترک فعل، صدور دستورات خلاف قانون، باند بازی، تغییر کاربری، واگذاری بلندمدت املاک به افراد و مجموعه‌های خاص، موافقت با تغییر و تخریب باغات، دریافت رشوه، استخدام نیرو خلاف بخشنامه‌ها و...  را گزارش دهند. 
صادقی تأکید کرد: «لازم است حرکتی انقلابی و جهادی برای مقابله با فسادهای سازمان‌یافته از درون سیستم مدیریت شهری آغاز شود و از این‌رو تا راه‌اندازی سامانه کشف فساد مردم و عوامل شهرداری می‌توانند از طریق ارسال پیامک یا از طریق شبکه‌های مجازی داخلی موارد تخلف و فساد را گزارش دهند.»

صدای مردمانی که شنیده نمی‌شود
دیروز ناصر امانی مطالبات اهالی محله عباس‌آباد شهر‌ری را در قالب تذکر مطرح کرد و گفت که بوی فاضلاب 2‌کانال در شرق و جنوب این محله حدود 35سال است که بلای جان مردم و حاشیه‌نشین‌ها شده و طی این سال‌ها صدای اعتراضشان را کسی نشیده است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به بازدید اخیر خود از این محله و گفت‌وگو با اهالی اشاره و عنوان کرد: «تنها سازمان خدمت‌رسان در محله، شهرداری است و انگار هیچ سازمانی دیگر در کشور وجود ندارد. شهرداری هم میله‌های بریده فنس و حصار این 2 کانال را ترمیم می‌کند تا بچه‌ها در آب نیفتند و خفه نشوند و با لشگر موش‌ها مقابله نافرجام می‌کند. فاضلاب در خیابان و کوچه‌های محله روان و دیوار خانه‌های فرسوده در حال ریزش است. مردم برای ثبت نام فرزندان خود مدرسه‌ای ندارند و ساختمان بزرگی که در دهه 80توسط خیری برای آموزش بنا شده، بلااستفاده رها شده است.» 
امانی در پایان خطاب به فرماندار شهرستان ری، شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ای تهران و اداره آموزش و پرورش شهرستان ری گفت که باید مشکلات این محله از طریق نهضت خدمت‌رسانی برطرف شود. در ادامه نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم گفت که مشکل کانال محله عباس‌آباد در سال‌های قبل پیگیری شده اما برای حل اساسی آن نیاز به همکاری شهرداری تهران و فرمانداری شهرری است. جعفر بندی‌شربیانی به کمبود خدمات اولیه در این محله هم اشاره و عنوان کرد: «نکته دیگری که باید به آن اهتمام داشت عدم‌وجود خدمات اولیه و نیازمندی‌های روزانه مردم مثل درمانگاه و بانک است که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده و اهالی محل برای رفع نیاز خود ناچار به خروج از محل و پیمودن چندکیلومتر به سمت شهرری هستند.» 

خروج طرح از دستور جلسه برای کسب نتایج بهتر
دیروز بررسی طرح کاهش زمان صدور پروانه در دستور کار شورای شهر تهران بود که از دستور خارج شد. رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره علت این تصمیم‌گیری گفت: «در این طرح اختلاف نظرهایی با معاونت شهرسازی داشته‌ایم و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده و نتیجه گرفتیم موضوع به تعویق بیفتد تا با بررسی‌های بیشتر نتایج خوبی حاصل شود. همچنین شهرداری باید طی 2 ‌ماه راهکارهای عملی جهت تسریع در صدور پروانه ساخت‌وساز ارائه دهد.»
مهدی چمران درباره تعداد جلسات علنی هم گفت: «هر موقع نیاز باشد علاوه بر 2 جلسه در هفته حتی اضافه‌تر هم می‌توانیم جلساتی را برگزار کنیم و در این زمینه دست‌مان بسته نیست ولی نکته حائز اهمیت این است که باید مسائل پخته شود تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.» او تأکید کرد: «‌اعضای شورای شهر نیاز به مشورت و طرح مسائل با یکدیگر دارند همچنین نیاز است که جلساتی را هفته‌‌ای یک‌بار با شهردار تهران داشته باشیم که در دوره‌های گذشته این موضوع مطرح بود و برگزار می‌شد. امیدواریم در این دوره هم این روند احیا شود.» 

 مکث
زاکانی: عملکرد مدیران شهری بدون تعارف رصد می‌شود


شهردار تهران که دیروز در شورا حضور داشت، پس از پایان چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه از مدیران انتظار کار و پیگیری اولویت برنامه‌ها را داریم و به‌طور قطع، عملکرد آنان  در این زمینه بدون تعارف رصد و ارزیابی می‌شود، در مورد روند انتصابات در شهرداری گفت: «ملاک، شایستگی افراد است اما نقطه آغاز را از درون شهر شروع کرده‌ایم و نزدیک به ۴۰نفر ارزیابی شده‌اند که بخش عمده‌ای از میان مدیران شهرداری هستند که تعدادی از اسامی تا پایان این هفته مشخص و منتشر می‌شود.» علیرضا زاکانی در پاسخ به اینکه چرا انتصاب مدیران یک‌ساله انجام می‌شود هم عنوان کرد: «مدیریت شهری شوخی نیست که مسئولیت آن را به‌مدت 4سال  به شخصی بسپاریم. بنابراین مسئولیت مدیران در دوره یک‌ساله، بسیار جدی است و کارمندان هم باید همکاری با آنها را جدی بگیرند و بدانند عملکردها در این مدت ارزیابی می‌شود.» او تأکید کرد: «اصل برای ما کار و کار و کار است و بر همین اساس مدیران ارزیابی می‌شوند و امیدوارم همه این افراد که احکام یک‌ساله دارند، سال‌های بعد نیز در خدمتشان باشیم.» 

ارقام بدهی‌ها دقیق نیست
شهردار تهران در ادامه درباره تفاوت ارقام بدهی‌های شهرداری تهران هم گفت که گزارشی از سوی معاونت برنامه و بودجه ارائه شد که در آن میزان بدهی‌های شهرداری ۶۹هزار میلیارد تومان و میزان سود بانکی ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۹ است و اعلام شده بود که با جمع این ارقام میزان بدهی شهرداری تهران مشخص می‌شود. او در ادامه تأکید کرد: «هیچ‌کدام از ارقام اعلام شده در این زمینه قطعی نیست و بخش عمده آن گمانه‌زنی است.» زاکانی درباره پرداخت بدهی‌ها و دریافت مطالبات شهرداری تهران هم گفت: «برای پیگیری این موضوع، کارگروه تشکیل خواهد شد و بررسی را از طریق کمیته‌های دوجانبه‌ای که بین ما و سازمان‌های دولتی شکل می‌گیرد، پیگیری می‌کنیم و صورتجلسه‌ها به سازمان برنامه و بودجه منعکس می‌شود و در نهایت امیدواریم بتوانیم مطالبات خود را به بهترین وجه دریافت کنیم. همچنین در مجموعه مالی و اقتصادی، کارگروه درآمدها شکل می‌گیرد تا بتوان درآمدهای پایدار را در شهر دنبال کرد. کارگروه دیگری هم برای تعیین بدهی‌ها و مطالبات میان شهرداری و دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌شود تا به اعداد شفافی برسیم.»

مگاپروژه‌ها جان می‌گیرند
اجرای مگاپروژه‌ها در پایتخت پرسش دیگری بود که شهردار تهران در پاسخ گفت: «مگاپروژه‌ها در این دوره حتماً خواهد بود ولی این مگاپروژه‌ها فقط در حوزه کالبد نیست بلکه در حوزه نرم‌افزار ناظر به روح شهر، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هم وجود خواهد داشت. به‌هرحال باید بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم و در کنار این موضوعات نیز پروژه‌های جدی وجود دارد تا بتواند کالبد شهر را نیز ارتقا دهد. زحمات زیادی درخصوص کالبد شهر کشیده شده ولی درخصوص مسائل نرم افزاری و روح شهر کمترین کار صورت گرفته است. بنابراین ما می‌خواهیم توأمان به هر 2 بخش توجه داشته باشیم.» زاکانی در پایان درباره لایحه کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی هم گفت: «لایحه در دستورکار است و ما هم در کنار اعضای شورای شهر به‌دنبال تحقق آن هستیم و پیگیری می‌کنیم تا همه افرادی که در صدور مجوز دخیل هستند به روند کار خود سرعت بدهند.»

دیپلماسی شهری ابزاری برای توسعه پایدار پایتخت
نطق پیش از دستور علی‌اصغر قائمی

 امروزه همگان به نقش بی‌بدیل دیپلماسی فعال و نه منفعل، در پیشبرد اهداف استراتژیک دولت‌ها آگاهند و دیپلماسی شهری نیز از این قاعده مستثنی نیست. شهر تهران به‌عنوان یکی از 20کلان‌شهر بزرگ و مهم جهان و پایتخت ایران که بسیاری از مراکز مهم سیاسی، اداری، اقتصادی، علمی و فرهنگی را در خود جای داده، دارای موقعیتی منحصربه‌فرد است و به‌عنوان یک نقطه ثقل و کانون تعادل منطقه‌ای، تا‌کنون همکاری‌های نزدیکی را به‌ویژه با کشورهای همسایه و منطقه شکل داده است. شهردار تهران باید دیپلماسی شهری را نه‌تنها برای معرفی دستاوردهای تهران، همفکری و تبادل تجارب برای ارتقای بهره‌وری مدیریت شهری، بلکه به‌مثابه ابزاری برای توسعه پایدار شهر، بهره‌مندی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی درنظر داشته باشد. هرچند تا پیش از سال1384 موضوع «دیپلماسی شهری» در شهرداری تهران به‌صورت جدی شکل نگرفته بود، ولی به ‌مرور و در سایه اتخاذ یک سیاست درست و هماهنگ با سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی، با برنامه‌ریزی صحیح و تدوین اسناد، طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با حوزه دیپلماسی شهری و با رویکرد توسعه پایدار و در قالب اصولی همچون دانش‌پایگی و هوشمندسازی شهر، یکپارچگی و پایداری، توسعه زیرساخت‌ها و سیستم‌ها و خدمات نوآورانه و نوین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی شهرداری تهران موفق شد به یکی از نهادهای محلی پیشرو در عرصه دیپلماسی شهری جهان تبدیل شود. توسعه روابط خواهرخواندگی شهری و همکاری‌های تهران با بسیاری از پایتخت‌ها و کلان‌شهرهای مهم منطقه و جهان و حضور و فعالیت مؤثر و الهام‌بخش در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و همچنین معرفی ایده‌های خلاقانه‌ای همچون تأسیس مجمع شهرداران آسیایی و جایزه جهانی خشت طلایی تهران، نمونه‌های بارزی از رویکرد سیاست دیپلماسی فعال شهری تهران بود. شایسته است در دوره جدید مدیریت شهری بستر دیپلماسی شهری از چارچوب‌های سنتی به عرصه دیپلماسی سایبری ارتقا یابد و شهرداری به‌عنوان نهادی پیشرو با برنامه‌ریزی منسجم و اقداماتی جهادی، ضمن حفظ حاکمیت شهری و امنیت اطلاعات و اشاعه فرهنگ صحیح این مهم، از عرصه سایبری حداکثر بهره‌برداری را در حوزه دیپلماسی‌ببرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید