• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141548
+
-

ضد حال به سبک والیبال

تیم والیبال جوانان ایران با 2‌شکست نتوانست به جمع 8‌تیم مسابقات قهرمانی جهان صعود کند کارشناسان والیبال، فدراسیون را مقصر اصلی این ناکامی می‌دانند

ضد حال به سبک والیبال

تیم والیبال جوانان ایران دیشب آخرین بازی مرحله گروهی‌اش را انجام داد اما یک شب قبل‌تر و در میدانی سخت‌تر، از راهیابی به جمع 8تیم برتر جهان بازمانده بود. این اتفاق برای تیمی که دوره قبل قهرمان این مسابقات شده بود، شکست سنگینی به‌حساب می‌آید. ایران که در گروه C بازی می‌کند، بعد از شکست مقابل بلژیک، به آرژانتین هم با نتیجه مشابه 3 بر 2 باخت. این مسابقات به میزبانی مشترک ایتالیا و بلغارستان انجام می‌شود و گروه ایران در ایتالیا مستقر است. بلژیک، آرژانتین و مراکش همگروهی‌های ایران بودند. بعد از باخت به بلژیک، ایران امیدوار بود بتواند آرژانتین را ببرد و صعود کند. آرژانتین با قهرمانی در آمریکای جنوبی جهانی شده بود اما ایران با لغو مسابقات آسیایی، با توجه به رنکینگ، به رقابت‌های جهانی دعوت شد. با توجه به قهرمانی ایران در دوره قبلی، توقع این بود که حداقل به جمع 8تیم صعود کند اما جمعه شب ایران مقابل چشمان خولیو ولاسکو، سرمربی قبلی تیم ملی که هم‌اکنون مدیر تیم‌های پایه آرژانتین است، شکست خورد. بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی بی‌تجربگی را دلیل صعود نکردن تیم می‌داند اما کارشناسان این نتیجه ضعیف را به مجموعه‌ای از دلایل ربط می‌دهند.

  عطایی خسته بود؟
از زمانی که عطایی همزمان مربیگری تیم ملی بزرگسالان و تیم جوانان را به‌عهده گرفت، انتقاد به او و فدراسیون کم نبوده است. بعد از قهرمانی تیم ملی در مسابقات آسیایی و موفقیت عطایی و تیمش، خیلی‌ها سکوت کردند اما شکست در 2‌بازی قهرمانی جوانان جهان باعث شده تا باز هم از فدراسیون ایراد گرفته شود که چرا باید یک مربی بار 2‌تیم را به دوش بکشد. تا زمانی که ولادیمیر آلکنو ایران بود، عطایی کنار تیم جوانان حضور داشت اما بعد از جدایی آلکنو، کار اصلی او با تیم ملی آغاز شد. در این شرایط بود که تیم جوانان زیر سایه رفت. عطایی و دستیارش علیرضا طلوع‌کیان با تیم بزرگسالان به ژاپن رفتند و جوانان با دیگر اعضای کادر فنی تمرین کردند. علی شاکری، از کارشناسان والیبال می‌گوید:«این اشتباه فدراسیون بود که 2 تیم را به یک مربی داد. فدراسیون مشتاق بود که حتما این کار انجام شود. تیم جوانان در نبود مربیان اصلی، با نفر سوم کادر فنی تمرین کرد. در این شرایط قابل پیش‌بینی بود که تیم نتواند به هماهنگی‌های لازم برسد. با این کار فدراسیون، بیشترین ضربه به عطایی خورد.» عطایی بعد از مسابقات آسیایی از ژاپن به دوحه رفت و در فرودگاه به تیم جوانان ملحق شد و از آنجا تیم راهی ایتالیا شد. او هیچ فرصتی برای استراحت کردن نداشت و طبیعی است که خستگی در کار او تأثیر گذاشته باشد.

  تیم بدون تدارکات
حق با عطایی است، تیم او تجربه ندارد. در سال کرونا مسابقات قاره‌ای در آسیا برگزار نشد و تیم تجربه بازی به‌دست نیاورد. فدراسیون هم که شرایط مالی خوبی ندارد، حاضر نشد برای تیم اردوی خارجی ترتیب دهد. شاکری در این‌باره می‌گوید:«فدراسیون می‌توانست تیم را چند روز زودتر به ایتالیا اعزام کند اما این کار را هم نکرد.» عطایی هم بعد از مسابقه با آرژانتین گفت که بعضی از بازیکنانش برای نخستین بار میدان بین‌المللی را تجربه کردند:«یوسف رمضانی پاسور تیم، سینا نیک‌پور و امیرحسین صداقت برای نخستین بار حضور در یک تورنمنت بین‌المللی را تجربه می‌کردند، طبیعی است که نتوانند فشار مسابقات را تحمل کنند.»
بیشتر بازیکنان تیم جوانان از تیم نوجوانان به این تیم آمده‌اند. آنها در رده نوجوانان هم نتوانسته بودند روی سکوی جهانی بروند. شاکری با توجه به همین موضوع می‌گوید:«هر دوره‌ای که تیم نوجوانان خوب نتیجه می‌گیرد، یک دوره بعد تیم جوانان هم نتیجه خوبی به‌دست می‌آورد. تیم نوجوانان دوره قبل پنجم جهان شد، در آن تیم ما ستاره نداشتیم و از همه مهم‌تر اینکه تیم در پاس لنگ می‌زد. ما بازیکن تأثیرگذاری که در فشار بتواند گره تیم را باز کند، نداریم.»
حضور مهدی جلوه، امیرحسین توخته و بردیا سعادت که سابقه بازی در تیم ملی را دارند، شاید حرف شاکری و عطایی را رد کند اما سعادت مصدوم خیلی فرصت بازی نداشت. توخته و جلوه هم نتوانستند خودی نشان بدهند چون به‌دلیل حضور در مسابقات قهرمانی آسیا فرصت چندانی برای تمرین با تیم جوانان نداشتند.
تیم ایران دیشب با مراکش بازی کرد. ایران و مراکش که در گروه خودشان سوم و چهارم شده‌اند، در مرحله بعد با تیم‌های سوم و چهارم گروهA یعنی مصر و تایلند برای قرار گرفتن در رده نهم بازی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید