• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141540
+
-

میز خبر/ گروه‌های پرخطر، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کادر بهداشت و درمان و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای مثل مبتلایان به بیماری‌های قلبی - عروقی، ریوی، مبتلایان به دیابت، فشار خون  و ... تأکید کرد. حمیدرضا جماعتی، با اعلام اینکه امسال هم انتظار می‌رود شیوع آنفلوآنزا بالا نباشد، به ایسنا گفت:« به‌طور کلی توصیه ما این است که افراد در معرض خطر حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما سال گذشته هم که برای مدتی فصل ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا همزمان شد، میزان و شدت بالایی از ابتلا به آنفلوآنزا را نداشتیم و اکثر بیماران همان مبتلایان به کرونا بودند.» به‌گفته او، این موضوع در پزشکی یک اصل است که اگر گرفتاری با ویروس یا میکروبی خیلی شدید باشد، معمولا اجازه نمی‌دهد ویروس یا میکروب دیگری خود را نشان دهد؛ بنابراین با توجه به شیوع بالای کرونا، ویروس آنفلوآنزا مانند گذشته شدت نخواهد داشت و امسال هم انتظار نمی‌رود با شدت بالایی از آن مواجه باشیم. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا هم گفت:« همزمانی و نزدیکی زمان تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا مشکلی ندارد. البته توصیه می‌کنیم اگر فردی علائم عفونی داشته باشد، بهتر است تا بهبود علائم از تزریق واکسن خودداری کند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و مهرماه است، اما چون پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا چند هفته طول می‌کشد تا ایمنی حاصل شود، بنابراین بهتر است پس از نیمه دوم شهریور این واکسن تزریق شود.»

فعلا واکسیناسیون نوجوانان 12تا 17سال در برنامه نیست
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعلام اینکه واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۷سال فعلا جزو برنامه‌های وزارت بهداشت نیست، گفت:« برای واکسیناسیون افراد ۱۲سال به بالا، قرار است برنامه‌ریزی‌هایی شود؛ اگر واکسن سینوفارم استفاده کنیم قطعا 2دوز است و اگر سوبرانا استفاده شود، تک دوز خواهد بود.» به‌گفته علیرضا رئیسی، تزریق واکسن برای افراد در گروه سنی ۱۷ و ۱۸سال با سینوفارم و سوبرانا انجام می‌شود. او که معاون بهداشتی وزارت بهداشت هم است، با بیان اینکه مطالعات مختلفی درخصوص واکسن برای نوجوانان در کشورهای مختلف انجام شده است، به ایلنا گفت:« به‌طور مثال در آلمان واکسن صرفا برای دانش‌آموزانی که دارای بیماری زمینه ای هستند، تزریق می‌شود و در چین برای سنین 3تا ۱۸ سال از 2 واکسن سینووک و سینوفارم استفاده کرده‌اند، اصولا واکسن ویروس غیرفعال مانند سینوفارم سال‌های سال است که در واکسن‌های دیگر برای کودکان استفاده می‌شود و کم عارضه است.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به بازگشایی مدارس هم توضیح داد:«بازگشایی مدارس صرفا با واکسیناسیون دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست و بحث ایمن‌سازی‌ خانواده، والدین دانش‌آموزان، معلمان، کادر مدارس و راننده سرویس مدارس نیز از ملزومات بازگشایی مدارس است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر در جامعه‌ای   ۷۰ تا ۸۰درصد جامعه ایمن شوند، قطعا زنجیره بیماری قطع می‌شود و می‌توان گفت برای ۲۰درصد باقیمانده خیلی خطر جدی   وجود ندارد.»

با سیل بیماران غیرکرونایی مواجهیم
رئیس بیمارستان سینا از بالا رفتن تعداد بیماران غیرکرونایی خبر داد و گفت:« با کاهش تعداد مراجعه بیماران مبتلا به کرونا، با افزایش مراجعه افرادی روبه‌رو شده‌ایم که کرونا ندارند. آنها در ماه‌های گذشته مراجعه نکرده بودند و حالا با سیل این بیماران مواجه شده‌ایم که فشار زیادی به کادر درمان و بیمارستان وارد کرده‌اند.» محمد طالب پور، در توضیح بیشتر به ایلنا ادامه داد: «ما در هفته 2هزار تا 2هزار و 500 عمل جراحی داشتیم. در این 2‌ماه اخیر این آمار به 2هزار و 100 تا 2هزارو200 عمل جراحی رسیده بود. به هرحال بیماران به درمان نیاز دارند که در این دو، سه ماهه انجام نشده است. این یک مسئله عمومی است و تمام بیمارستان‌ها با کاهش کرونا با سیل بیماران غیرکرونایی روبه‌رو هستند.» او با اعلام کاهش موارد مراجعه بیماران مبتلا به کرونا توضیح داد:« تخت‌های اشغال شده 2هفته گذشته، همگی تخلیه شده و تعداد بیماران و ورودی‌ها کم شده است. در این میان، تزریق رمدیسیور هم به یک‌سوم رسیده است. این پیک دوره دارد و دائمی نیست. موج پنجم رو به افول است و درکنارش واکسیناسیون هم در جلوگیری از انتشار مفید و مؤثر بوده است، اما نباید فراموش کرد که درحال حاضر نزدیک به 50میلیون دوز واکسن تزریق شده و برای ایمنی جامعه حداقل ۱۲۰میلیون دوز یعنی 2بار تزریق ۶۰میلیون نفر را نیاز داریم تا جامعه‌مان ایمن شود و بتوانیم محدودیت‌ها را تا حدی آزاد کنیم.» او مهم‌ترین مشکل فعلی در مراکز درمانی را خستگی، رخوت و افسردگی در میان نیروی انسانی اعلام کرد: «نیروی انسانی مراکز درمانی بسیار خسته‌اند، البته در زمینه امکانات فیزیکی و تجهیزات چندان مشکلی نداریم. درحال حاضر آمار مراجعان نیز رو به افول است و ما 3یا4 بخش کرونا را به بخش عادی برگردانده‌ایم، یعنی سیل فشار بیماران کرونایی در حال کم‌شدن است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید