• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141526
+
-

ایثارگران بدانند/ رزمندگان فاقد صورت سانحه و مدارک بالینی چه کنند؟

قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در تاریخ چهارم اسفند‌ماه سال ۱۳۹۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در ماده ۶۱ این قانون آمده است:«افراد و رزمندگانی که در دوران دفاع‌مقدس و حوادث زمان انقلاب اسلامی دچار آسیب جسمی، روحی و روانی شده‌اند ولی صورت سانحه و مدارک بالینی همزمان را ندارند، با معرفی یگان‌های اعزام‌کننده و نهادهای متولی توسط کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثارگران و با نظر کمیسیون پزشکی، جانبازی آنها مورد تأیید قرار می‌گیرد و متناسب با میزان جانبازی، تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند.»
متولیان امر در نهادهای مرتبط به‌دلیل آنکه مصوبه مجلس را منطبق با موازین کارشناسی نمی‌دانستند به طرق مختلف از اجرای آن طفره رفتند. حتی هماهنگی‌های اولیه نیز نتوانست گره‌گشای کار باشد، تا این موضوع در قالب یک برنامه هماهنگ بین نیروهای اعزام‌کننده در نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران به سرانجام برسد. مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بعد از آنکه ماده ۶۱ قانون الحاق را کافی برای حل مشکل ندانست، در قالب بند الف ماده ۸۷ این قانون را به شرح زیر تصویب کرد:
دولت مکلف است در اجرای ماده ۶۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب چهارم اسفندماه سال ۹۳ به‌نحوی برنامه‌ریزی نماید که تا 2سال اول اجرای قانون برنامه کلیه مشمولان ماده مذکور تعیین تکلیف گردند. در تبصره این بند آمده است:
بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام‌کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌گردد را به‌عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل ۵ درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد. اجرای این تبصره مانع از احراز جانبازی بیش از درصد مذکور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست. قانون برنامه ششم توسعه رو به پایان است. احتمال اینکه یک سال دیگر تمدید شود نیز وجود دارد. با این حال و با توجه به تکلیفی که در بند الف ماده ۸۷ قانون برنامه ششم برای دولت تعیین شده و مقرر شده بود در ۲ سال اول اجرای قانون برنامه، مشمولان ماده مذکور تعیین تکلیف شوند، ولی اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفت و وضعیت این ماده نیز مانند سایر قوانین حوزه ایثارگری با کندی خیلی زیادی در اجرا مواجه شد. با توجه به وضعیت موجود چنانچه نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران منطبق با تبصره بند الف ماده ۸۷ به وظایف قانونی خود با دقت عمل نمایند و مانع سوءاستفاده‌های احتمالی شوند با یک توافق جامع، دقیق و هماهنگ می‌توانند گره گشای معضل رزمندگان فاقد صورت سانحه و مدارک بالینی همزمان باشند. نقش نیروهای مسلح و کمیسیون پزشکی آنها در احراز اولیه مجروحیت رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس بسیار مؤثر است. درصورتی که این کار با سرعت و دقت کافی انجام گیرد می‌تواند تا حدود بسیاری رافع مشکل رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید