• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226475
+
-

گزارش دوم سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح، دومین گزارش هیأت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد شهیدان رئیس جمهور و هیأت همراه را منتشر کرد. در اين گزارش آمده است:
گزارش هواشناسی در 30اردیبهشت هوای حاضر و پیش‌بینی فرودگاه تبریز (مبدأ) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز‌قلعه‌سی) تا ساعت 08.50 صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید بوده است، اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان 2بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
 بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه‌دیده بررسی دقیق شد و اشکالی که بتواند در وقوع سانحه موثر باشد، مشاهده نشد.
ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و هنگام برخاستن از مبدأ تا مقصد و مسیر برگشت رعایت شده است.
براساس مکالمات ضبط‌شده بین خلبانان  آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه‌دیده تا زمان وقوع حادثه و پاسخ‌ندادن آنها 69 ثانیه طول کشیده است و هیچ‌گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نشده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود 1.5 دقیقه) در گزارش اول با پیاده‌سازی نوار ضبط‌شده در بالگرد MIL-17، 69 ثانیه تأیید می‌شود.)
با توجه به نمونه‌برداری و آزمایش‌های صورت‌گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه‌ پراکندگی آنها و فواصل اجزای جداشده از بدنه‌ اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی است.
در طول مدت مأموریت و تا 69ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس‌های مشخص شده با بالگرد سانحه‌دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته؛ لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی یا تداخل فرکانسی منتفی است.
 برابر گزارش کارشناسان تخصصی، آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک روی بالگرد سانحه‌دیده مشاهده نشده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید