• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141468
+
-

26پایگاه جدید ثابت و سیار واکسیناسیون شهرداری تهران راه‌اندازی و به جمع مراکز قبلی اضافه شدند

تهران روی موج واکسیناسیون

زاکانی: با تکمیل ظرفیت‌های ستاد کرونای شهرداری، توسعه واکسیناسیون شروع شده و پس از آن فاصله‌گذاری هوشمند و سطح بالایی از خدمات اجتماعی را ارائه می‌کنیم

گزارش
تهران روی موج واکسیناسیون


پویش جهادی تزریق 300هزار دوز واکسن کرونا دیروز صبح در مراسمی ویژه با حضور شهردار تهران ، رئیس شورای شهر و جمعی از مدیران شهری از منطقه17 تهران آغاز شد. به این ترتیب، 26مرکز جدید واکسیناسیون به 72مرکز قبلی تزریق واکسن اضافه شدند تا روند مقابله با کرونا در پایتخت کشور، سرعت به‌مراتب بیشتری نسبت به گذشته بگیرد. به همین‌خاطر، شهردار تهران در مراسم راه‌اندازی 26پایگاه ثابت و سیار واکسیناسیون، از اقدام جهادی همه بخش‌ها در افزایش سلامت شهروندان و بازگشت شهر به شرایط عادی خبر داد و گفت: «هم شهرداری، هم نهادهای مرتبط و هم شهروندان در یک‌ پیوستگی مشترک قرار گرفته‌اند تا این پاندمی مهار شود.» علیرضا زاکانی از به کارگیری همه ظرفیت‌های شهرداری گفت و افزود: « بنا شد تا شهرداری همه ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورد؛ از بخش حمل‌ونقل گرفته تا آتش‌نشانی و شرکت شهر سالم و... همه یکپارچه می‌خواهند رنگ و بوی خدمت و مواجهه با این بیماری را به‌خود بگیرند. فراتر از تزریق واکسن تلاش می‌کنیم با تکمیل ظرفیت‌هایی که در ستاد مواجهه با بیماری کرونا در شهرداری راه‌اندازی شده، تلاش ما معطوف به این باشد که با توسعه واکسیناسیون، به سمتی حرکت کنیم که با فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و نقش‌آفرینی شهرداری و ارائه سطح بالایی از خدمات اجتماعی این بیماری مهار شود.»
به گزارش همشهری، شهرداری تهران طی ماه‌های اخیر با راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون در پایگاه‌های پشتیبانی و مدیریت بحران، عزمی جدی را در مقابله با کرونا شروع کرده است؛ به‌گونه‌ای که تعدادی مرکز بزرگ تزریق واکسن در پهنه‌های مختلف شهر راه‌اندازی شده است. جمعه صبح نیز به‌طور رسمی 26مرکز جدید به ظرفیت‌های پیشین تزریق واکسن افزوده شد تا طی 10روز آینده، همه افراد بالای 18سال در تهران واکسن دریافت کرده باشند.
 شهردار تهران هم در مراسم راه‌اندازی مراکز به چنین نکته‌ای اشاره کرد. زاکانی ابتدا درباره دستاوردهای جنگ تحمیلی در سایه رهنمودهای امام‌خمینی(ره) و تمسک به دین اسلام گفت: «جمهوری اسلامی، قدرت دین، قدرت رهبری دینی و قدرت مردم را نمایان کرد. در این انقلاب کسانی که در پرتو حق‌خواهی خود تلاش می‌کردند، امیدوار شدند، اما به ذهن و دلشان خطور نمی‌کرد که با توسل به دین و رهبری پیامبرگونه امام راحل، جمهوری اسلامی ایران بر استکبار داخلی و جهانی تسلط پیدا کند؛ البته که ذهن‌هایی نیز نگران شدند.» او در ادامه با بیان اینکه اربعین نهضت آخرالزمانی است و امیدها و نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته است، افزود: «امید، جبهه حق و نگرانی برای کسانی است که دشمن ملت‌ها هستند. ما با همه وجود اربعین را پاس می‌داریم و به‌عنوان یک بازمانده از طریق سیدالشهدا در حرکت به سمت کربلا ادای دین خود را در این مکان و با خدمت به مردم جبران می‌کنیم.»
 شهردار تهران اضافه کرد: «هفته دفاع‌مقدس است و تجلی همان 3ویژگی که ذکر کردم باعث شد جنگ تحمیلی به دفاع‌مقدس تبدیل شود. ما راهی نداریم جز اینکه با تمسک به اسلام و پیروی از رهبری و حضور در میدان، بتوانیم از قله‌های مختلف عبور کنیم و خودمان را به قله نهایی که تحویل پرچم انقلاب اسلامی به‌دست ولی و صاحب حقیقی‌مان هست، برسانیم.» او گفت: «اگر رهبری امام‌خمینی(ره) در ۸سال دفاع‌مقدس و میدانداری او را از عناصر جنگ حذف کنیم، بی‌شک جنگ با شکست مفتضحانه و تجزیه ایران و انقلاب به پایان می‌رسید و باید در ادامه این موضوع تصریح کنم اگر مردم در اقشار مختلف در قالب نیروهای مسلح نبودند، چیزی باقی نمی‌ماند.» زاکانی با گرامیداشت یاد شهدای منطقه۱۷ تهران گفت: «منطقه۱۷ بیش از ۴هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و این منطقه افتخار تهران است و ما راهی جز تمسک به اسلام، پیروی از رهبری و حضور در میدان مردم نداریم تا بتوانیم قله‌ها را یکی پس از دیگری فتح کنیم ‌و خود را به قله نهایی که تقدیم پرچم به دستان امام‌زمان(عج) است، برسانیم.»
او ادامه داد: «امروز شما می‌بینید آمریکا در منطقه بیش از ۸هزار میلیارد دلار هزینه می‌کند، اما از ایران که تنها ۱۶میلیارد دلار هزینه کرده، شکست می‌خورد و باید بیان کنم که این شکست، شکست از مکتب رهبری و حضور مؤثر مردم و نیروهای انقلابی و جهادی است.» زاکانی همچنین درباره کرونا و اهمیت مقابله با آن گفت: «این پاندمی، روزانه ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان را به کام مرگ می‌کشاند. این بیماری چیزی نیست که یک روزه و یک هفته و یک ماهه پرونده‌اش بسته شود، بلکه باید با آن زندگی کرده و مهار و زمینگیرش کنیم؛ به همین دلیل، کارهای لازم با حضور کادر درمان و با شدت بالایی در حال انجام است؛ کادر درمانی که با سربلندی از آن بیرون آمدند و شهیدان سلامت را تقدیم ملت ما کردند. این راه به تکمیل و حضور جدی همه مراکز که می‌توانند به ملت خدمت کنند، نیاز دارد.»
او گفت: «تا به امروز، تلاش شهرداری معطوف به کمک به دیگران و ارائه خدمات بود و اقدامات نیز با موفقیت صورت گرفت. طی ماه‌های گذشته هم خدمات شایسته‌ای توسط شهرداری در نهایت گمنامی در طبق اخلاص گذاشته شد که قابل تقدیر است. با این حال، ما برای زنده کردن شهر، تغییر رویکردی در مهار بیماری کرونا دادیم و همه ظرفیت‌ها به‌کار گرفته شد.» زاکانی سپس ابراز امیدواری کرد با توسعه این خدمات، شهرداری بتواند وعده تبدیل شدن به نهاد خدمتگزار اجتماعی را در عمل محقق کند.»
شهردار تهران همچنین خود یک دوز واکسن کرونا را به شهروندی تزریق کرد.
او در صفحه توییتر خود نیز نوشت: «در کنار کادر پرتلاش درمان، در پویش جهادی 300هزار دوز واکسن توسط شهرداری سهیم شدم ، حتی به اندازه یک‌واکسن و تضمین سلامتی یک‌همشهری عزیز؛ الحمدالله.»

واکسیناسیون آسیب‌پذیرها در محل اسکان 
دیروز حین صحبت‌های شهردار تهران، مرکز واکسیناسیون الزهرا شاهد حضور تعدادی از جوانان حدودا 19ساله بود که برای تزریق واکسن به پایگاه بوستان زمزم آمده بودند.  در دل این بوستان مقبره 2شهید گمنام نیز قرار گرفته که علیرضا زاکانی، شهردار، مهدی چمران، رئیس شورا و مدیران شهری تهران پیش از مراسم افتتاح مراکز جدید واکسیناسیون، به آنجا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدا، فاتحه بر مزار این دو شهید قرائت کردند. 
در این مراسم، علاوه بر توضیحات علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره برنامه‌های شهرداری برای مقابله با کرونا، ارتباط ویدئویی با چند مرکز جدید دیگر برقرار شد تا مسئولان آنها توضیحاتی را درخصوص روند واکسیناسیون ارائه دهند. نصیری نیز از واکسینه شدن گروه‌های آسیب‌پذیر مانند معتادان، کارتن‌خواب‌ها، معلولان، سالمندان و ایثارگران در محل اسکان آنها خبر داد و گفت: «با شروع دوره جدید مدیریت شهری یکی از برنامه‌های راهبردی در راس برنامه‌ها، برداشتن بار کرونا از دوش دولت بود. این مهم با رویکرد فرماندهی و مدیریت واحد و یکپارچه انجام خواهد شد.»
 سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: «از امروز حرکت جدیدی در زمینه واکسن آغاز شده و ستاد کرونای تهران پویشی را درنظر گرفته که طبق آن تا ۱۰مهر در استان تهران هیچ فرد بالای ۱۸سالی که حداقل دوز اول واکسن را تزریق نکرده، وجود نداشته باشد. برای این منظور امکان تزریق ۷۰۰هزار دوز واکسن در ۱۰روز در همه مراکز شهرداری از سوی ستاد کرونا اعلام شده است. از این رو ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران با اتخاذ رویکرد فرماندهی و مدیریت واحد و یکپارچه در نهادهای مختلف شهری و با انتصاب مسئول سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران به عنوان جانشین شهردار در این ستاد تشکیل و طی دو هفته کار جهادی و شبانه‌روزی و با مشارکت و همکاری تمام مراکز شهرداری تهران از جمله سازمان‌ها، شرکت ها و مناطق مختلف شهرداری تهران، برنامه جامعی در 140 محور تدوین و پیش‌بینی کرده که گزارش آن به ریاست محترم جمهوری نیز ارائه شده است.» نصیری با تاکید بر اینکه اولویت بهداشت و پیشگیری حاکم بر این برنامه‌ها است ، افزود: «این طرح با رویکرد محله محوری و مشارکت مردمی و همبستگی بین همه دستگاه های اجرایی، حاکمیتی، دولتی، خصوصی و مراکز شهرداری تهران تهیه شده و یک حرکت جدید به شمار می آید که گام اول آن تدارک مجموعه های جدید واکسیناسیون شهرداری تهران است.»
نصیری همچنین در حاشیه افتتاح مرکزشواکسیناسیون خودرویی در مرکز خرید و فروش خودرو واقع در جنوب غرب تهران در جمع خبرنگاران گفت: «برنامه جامع مدیریت بحران کرونا در 140 بند تهیه شده است که مراحل آن به ترتیب اجرا و گزارش آن به مردم ارائه می شود و گسترش مراکز واکسیناسیون مرحله اول آن است.» او با اشاره به اینکه برخی ناآگاهانه به مخالفت و تخریب فرایند واکسیناسیون می پردازند گفت:«همه باید بدانند که انجام واکسیناسیون ضروری است تا جامعه از این بیماری در امان بماند.»
در پایان با دستور شهردار، 10ون سیار واکسیناسیون برای آغاز فعالیت خود، راهی عملیات در نقاط مختلف شهر تهران شدند. 



   نکاتی از برنامه شهرداری در مقابله با کرونا

1ـ  برنامه‌هایی در ۱۴۰محور تدوین شده که عملیاتی خواهد شد. رویکردهای این برنامه‌ها محله‌محوری و مشارکت مردمی، همبستگی بین دستگاه‌های حاکمیتی و خصوصی و اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان است.
2ـ   شهرداری پیش از این ۷۲مرکز واکسیناسیون را تجهیز کرده که علاوه بر تامین این مکان، فعالیت‌های دیگری مانند طرح غربالگری و شهید سلیمانی در سراهای محله، کمک‌‌های مردمی، خدمات بهداشتی در گرمخانه‌ها، اقدامات داوطلبان، واکنش اضطراری محلات و انجام پویش‌های مختلف و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مکان‌های تبلیغات شهر به حوزه کرونا انجام داده است.
3ـ  طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای آنکه تا ۱۰مهرماه همه افراد بالای ۱۸سال در تهران واکسینه شوند، باید ۷۰۰هزار دوز واکسن در جایگاه‌های شهرداری تزریق شود.
4ـ  هوشمندسازی در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار قرار می گیرد.

برنامه پویش شهرداری برای تزریق واکسن کرونا
10   روز مدت زمان برای اجرای برنامه300هزار دوز واکسن تعیین شده است.
 26 مرکز به پایگاه‌های تزریق واکسن افزوده شد.
 13 مرکز از مراکز جدید ثابت هستند.
3  مرکز از مراکز جدید خودرویی هستند.
10  مرکز سیار با خودروهای ون مجهز به واکسیناتور و مددکار اجتماعی فعال شد.
30  هزار دوز ظرفیت روزانه تزریق واکسن در نظر گرفته شده.
98 مرکز، تعداد کل مراکز واکسیناسیون شهرداری تهران است.
2  میلیون دوز واکسن تاکنون در مراکز شهرداری تزریق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید