• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141392
+
-

پاریس برای رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2024، متروی ویژه می‌سازد

روی ریل آرامش حرکت کنید

روی ریل آرامش حرکت کنید

وقایع بزرگ، همیشه فرصتی برای تحولات بزرگ و تازه است. دلیل آن هم مهیا شدن برای پذیرایی بهتر از آنهایی است که قرار است در آن اتفاق، حضور داشته باشند. نزدیک به 3سال است که بسیاری از وقایع ورزشی، فرهنگ، علمی و... دستخوش آسیب و هراس ناشی از کروناست، اما می‌توان از این به بعد، به زندگی عادی فکر کرد. المپیک 2024که قرار است کشور فرانسه و شهر پاریس میزبان آن باشد، یکی از همین اتفاقات بزرگ، پس از دوره کروناست؛ به همین دلیل مسئولان این شهر در تلاشند تا امکان جابه‌جایی با مترو، به‌ویژه برای افراد کم یا ناتوان جسمی را مهیا کنند که ما هم نگاهی داریم به این برنامه‌ریزی‌ها. دهکده المپیک و پارالمپیک پاریس در مساحتی برابر 50هکتار در منطقه «سنت دنیس» در حال آماده‌سازی است. این دهکده قرار است 3هزار و 500آپارتمان در 7طبقه را در خود جای داده و پذیرای 17هزار ورزشکار باشد؛ امکاناتی مانند سالن سینما، سالن‌های بد‌نسازی، رستوران، چند مرکز فرهنگی و... . اما مسئله نگران‌کننده، امکانات حمل‌ونقل این تعداد ورزشکار و همراهان آنهاست.

  پاریس، مجهز نیست  
متروی پاریس یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خطوط مترو در دنیاست، اما اغلب خطوط آن در بیشتر ساعت‌های روز آن‌قدری که باید، تمیز نیستند و این به زیبایی شهری مانند پاریس که آن را شهر رنگ و نور می‌دانند، ضربه می‌زند. از سوی دیگر، از میان 303خط متروی شهر پاریس، فقط 9خط آن (کمتر از 3درصد) برای استفاده افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی، به‌ویژه افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، تجهیز شده است. نبود آسانسور برای ورود این افراد از خیابان به ایستگاه مترو، از عمده‌ترین معضلات است. 6خط از این 9خط نیز دارای امکانات محدودی است که باز هم برای استفاده، رضایت‌بخش نیست؛ همین مسئله به چالشی برای پذیرایی از ورزشکاران رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2024میلادی تبدیل شده است. هزینه تجهیز متروی پاریس به‌ویژه در دهکده، 4تا 6میلیارد یورو برآورد شده است.

 پاریس تجهیز می‌شود
بزرگ‌ترین پروژه متروی پاریس به اسم «Grand Paris Express» قرار است 4خط متروی جدید به خطوط قبلی اضافه کند. وسعت این خطوط 124مایل و دربرگیرنده 68ایستگاه جدید است. این پروژه در سال 2030میلادی به پایان خواهد رسید، اما کلنگ این پروژه به شکلی به زمین خورده است که تا سال 2024میلادی، یعنی آغاز بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس2024میلادی، بخش عمده‌ای از این خطوط با تجهیزات ویژه برای افراد کم یا ناتوان جسمی کاملا آماده شده باشد.
مترو این طور تجهیز می‌شود:
  آسانسور: تمام این خطوط مترو مجهز به آسانسور از سطح خیابان تا پایین طبقه ایستگاه مترو خواهند بود. این آسانسورها به شکل اختصاصی برای استفاده افرادی که  صندلی چرخدار دارند، طراحی شده است.
  دسترسی به اتوبوس: قرار است در پایانه‌های متصل به این خطوط مترو، اتوبوس‌های مناسب استفاده از صندلی چرخدار نیز خریداری شود.
  اتوبوس مستقل: علاوه بر اتوبوس‌های موجود در پایانه‌های مترو، تعداد زیادی اتوبوس نیز برای استفاده افراد کم یا ناتوان جسمی به‌ویژه افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، در سطح شهر تردد خواهد کرد.
  خطوط ریلی: درصورتی که اتوبوس‌ها برای رسیدن به ایستگاه مترو، شلوغ باشند، خطوط ریلی‌ برای حرکت صندلی چرخدار در سطح شهر و تمام فضای دهکده المپیک طراحی خواهد شد. افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، می‌توانند در امنیت کامل، روی این خطوط ریلی حرکت کنند.
  تجهیز تابلوها: تمام تابلوهایی که روی آنها دکمه‌ای برای انجام کاری درنظر گرفته شده است – دکمه‌های آسانسور، گیت‌های ورودی و خروجی، خرید خوراکی و...- متناسب با نیاز افراد کم یا ناتوان به‌ویژه افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند، تجهیز خواهند شد.
  اندازه‌های مناسب: گیت‌های ورودی و خروجی به مترو، درهای ورودی به مترو، مسیرهای عبور داخل سالن‌ها همگی متناسب با ورود و خروج صندلی ‌چرخدار طراحی خواهند شد. دهکده المپیک و پارالمپیک پاریس، پس از پایان رقابت‌ها از بین نخواهد رفت. این دهکده یکی از بخش‌های طرح توسعه شهر پاریس است که قرار است به آن متصل شود. فضاهای عمومی جدید، تکمیل امکانات ساحل رودخانه سن و اضافه کردن امکانات جدید به این مکان‌ها، هدفی است که برای تسهیل استفاده از امکانات برای افراد کم یا ناتوان جسمی ساکن در شهر پاریس درنظر گرفته شده است. درواقع سازندگان این مجموعه عقیده دارند پاریس بزرگ به فضایی این‌چنینی برای تفریح و آرامش و حتی سکونت افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی نیازمند است.

این خبر را به اشتراک بگذارید