• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141403
+
-

شخصیت‌شناسی مترویی

عاطفه چوپان

هر کدام از محله‌های تهران حال و هوای خود را دارد. یکی رنگ‌وبوی سنتی داشته و دیگری هیاهوی اداری. ایستگاه‌ها در محله‌های گوناگون ما را همسفر افراد متفاوتی خواهند کرد و به جاها و جغرافیاهای متفاوتی خواهند برد. این روزها با باز و بسته شدن درهای قطار در بعضی ایستگاه‌های مترو نیز می‌توان شخصیت‌های متفاوتی را تشخیص داد و در واقع مترو را به نوعی شخصیت‌شناسی محله را از دریچه ایستگاه‌های متروی آن انجام داد. با ما همراه باشید با کمی شخصیت‌شناسی محلی براساس مسافرانِ ایستگاه‌های مترو.

ایستگاه هروی
هروی آمد و رودخانه رفت!

این روزها سیل خودرو، در سیاهی شب و سپیدی روز در بزرگراه شهید صیاد شیرازی جاری است اما فقط قدیمی‌ترها به یاد می‌آورند که صیاد در روزگاری نه چندان دور، مسیر حرکت یک رودخانه بود. اندک زمانی پس از کلنگ خوردن نخستین خانه‌های منطقه هروی بود که جای آب و آسفالت عوض شد تا دیگر رودخانه‌ای در این منطقه از شهر جاری نباشد. با وجود این، هنوز هم هروی درختانی سبز و هوایی ملایم‌تر از بسیاری مناطق دارد. چند سال پیش و درست در حد فاصل بزرگراه و منازل مسکونی، یکی از ایستگاه‌های خط 3 ظاهر شد تا میزبان مردمی باشد که از زمان سکونت خانواده مشهور هروی، ساکن این منطقه هستند.

ایستگاه زین‌الدین
زین‌الدین، دروازه محله مهران شد

یکی دیگر از ایستگاه‌های خط 3، شهید زین‌الدین است که در محدوده شمالی محله مهران قرار دارد.
محله‌ای که هنوز حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده و درختان کهنه و تنومند آن، قدمت و اصالت ساکنان قدیمی‌اش را به تماشای همگان می‌گذارند. تنها کافی است از هروی اندکی پایین بیایید تا این محله سنتی را مشاهده کنید؛ نقطه‌ای از تهران که روزی روستای مهران بود و حالا با حفظ صمیمیت اهالی خود، به گوشه‌ای از شهر بدل شده است.
 محدوده نزدیک به ایستگاه البته تماما مسکونی نیست و روبه‌روی شیرینی‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های جذاب دیگری قرار دارد. اطراف این ایستگاه که قدم بزنید، خطوط پیشانی بعضی‌ها نشان از آن دارد که سالیان درازی را در همین محدوده روزگار گذرانده‌اند. مردمی که هنوز رودخانه‌ای را که بزرگراه شد به یاد دارند.

ایستگاه خواجه عبدالله
حکایت‌های کهنه

اینکه نام خیابانی درست چند کوچه پایین‌تر از ایستگاه زین‌الدین را خواجه عبدالله بگذارند، بدون حکمت نیست. این خیابان که از نزدیک به 8سال پیش میزبان ایستگاه مترو شد، تقریبا در میانه محله مهران قرار دارد. احتمالا اولین‌باری که در این خیابان قدم بزنید، عمده ساکنان این محل را افرادی مذهبی، اصیل و متشخص خواهید یافت. اغراق نیست که بگوییم این محله مسکونی، حال و هوایی متفاوت با اغلب مناطق تهران دارد و ایستگاه خواجه عبدالله انصاری به این واقعیت گواهی خواهد داد. همچنین دسترسی‌های این محدوده به بزرگراه رسالت سابق و سلیمانی کنونی، خیابان شریعتی و در نهایت، بزرگراه صیاد شیرازی آسان و سریع است.

ایستگاه سهروردی
و  اما حکیم سهروردی

ماجرای سهروردی اما به تمامی متفاوت است. شما با خروج از ایستگاه سهروردی به یکی از بورس‌های کابینت و تجهیزات آشپزخانه قدم گذاشته‌اید. جایی که مردم لباس‌های رسمی ادارات را به تن دارند یا چم‌وخم بازار را به‌خوبی می‌شناسند. سهروردی از محل‌هایی است که به‌دلیل جنب‌وجوش فراوان ساکنان آن، حس سرزندگی دارد اما محلیت خاصی برای آن پیدا نخواهید کرد. اگر سهروردی مقصد شما بود، خود را برای دیدن چهره‌های نگران اما مصمم کسانی که در فکر آب و نان هستند، آماده کنید. باید گفت، سراسر تهران مملو از همسفرهای جالب است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید