• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141400
+
-

از جبهه‌های جنوب تا رگ‌های فلزی مترو زیر پوست پایتخت

روایت عاشقی

روایت عاشقی

زبان که قاصر است و قصور خود را هر روز و هر لحظه به زبان می‌آورد از آنچه کم‌کرده‌ایم در حق شهیدان، جانبازان، سربازان و رزمندگان مدافع سرزمین‍مان. همه وقت قدردانی و یادآوری ما محدود شده‌است به همین هفته پیش رو؛ هفته‌ای محدود به
7 روز کم و بیش معمولی‌تر از روزهای دیگر‌ماه و سال. دانش امروز بشری به فرهنگسازان و تصمیم‌گیران آموخته‌است که هرجا پای تجلیل از قهرمانان ملی و میهنی به میان می‌آید، باید به استمرار اندیشید و چه استمراری بهتر و بیشتر از زندگی روزمره؟ اینکه بسیاری از ابنیه شهری در جهان، نام چهره‌های پرآوازه زنده یا مرده را بر پیشانی دارند، گواه موفقیت‌آمیز بودن این شیوه است. در کنار دانش بشری، توصیه‌های دینی ما نیز مکررا به حاکمان و مردم رهنمون کرده است که در تجلیل و گرامیداشت شهدا، مجاهدان و مبارزان راه حق بکوشند و یاد آنها را در بطن شهرها و شعورها زنده نگه دارند.

تهران و یادمان‌هایش
ساختار شهری تهران از این دریچه یک استثناست در گرامیداشت یاد و نام شهدا، جانبازان و رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس و شهدایی که در این 4 دهه، ملت ایران را از گزند هرگونه تعرضی به خاک کشور مصون داشته‌اند. تهران، پر است از اتوبان‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها و کوچه‌ها و ایستگاه‌های مترویی به نام شهدای والامقام کشور. اما این تمام ماجرا نیست، آن استمرار در یادآوری را شاید بشود با نامگذاری ایستگاهی به نام شهید همت محقق کرد اما برای ایجاد جرقه‌های ارتباط با نسل جوان، همین یک هفته هم فرصت خوبی‌است تا عطر جبهه‌های جنوب در رگ‌های فلزی متروی تهران جاری شود.

روایت عاشقی
در تمام ایستگاه‌ها و قطارهای مترو، از روز نخست هفته دفاع‌مقدس، کتیبه‌های فرهنگی «روایت عاشقی» نصب خواهد شد. تصویری از رزمندگان اسلام در کنار تکه‌ای از وصیت‌نامه آنها؛ انتخابی که یادآوری می‌کند چقدر فرصت ما برای شنیدن حرف دل آنها کم بوده است.

نمایشگاه‌های عکس و پوستر
اگر مسافر هر روزه ایستگاه‌های میدان حضرت ولیعصر، پیروزی، تئاتر شهر یا میدان انقلاب اسلامی هستید، احتمالا تا به حال توجه‌تان به ردیف عکس‌‌ها و پوستر‌های متفاوتی جلب شده که در این ایستگاه‌ها به نمایش درآمده‌اند. اینها گوشه‌هایی از 8سال جنگ بی‌رحمانه علیه کشوری هستند که مردمانش تازه طعم انقلاب را چشیده بودند و شرایط اقتصادی و روحی نابسامانی را از سر می‌گذراندند. این نمایشگاه‌ها با عنوان‌های «گنج و جنگ» و «صحیفه» تا سه‌شنبه منتظر حضور شما هستند.

صدا و تصویر آن روزها
در این هفته، 2 اتفاق خاص هم در مترو انتظارتان را می‌کشد؛ احتمالا حین استفاده از مترو، صدای پادکستی را بشنوید که با موضوع دفاع‌مقدس و ویژه همین روزها طراحی و پخش شده است. مورد دوم موشن‌گرافی‌هایی‌است که این روزها در تمامی ایستگاه‌ها به اجرا درآمده‌اند؛ موشن‌گرافی‌هایی با نام‌های «کجایند مردان بی‌ادعا»، «نقش زنان در دفاع‌مقدس»، «ما قوی هستیم» و «ارتش قهرمان» در تمام ایستگاه‌های مترو شما را با گوشه‌گوشه 8سال دفاع‌مقدس آشنا می‌کنند.

ایستاده در باد
یکی از مهم‌ترین اقدامات متروی تهران در این هفته، نگاهی متفاوت داشتن به بخش‌های مختلف فرهنگ دفاع‌مقدس است.  به‌عنوان نمونه در اصلی‌ترین ایستگاه‌های متروی تهران، می‌توانید به دیدار نمایشگاه «ایستاده در باد» بروید که موضوع آن به نقش زنان در 8سال جنگ تحمیلی می‌پردازد. این نمایشگاه نیز در ایستگاه‌های میدان حضرت ولیعصر، پیروزی، تئاتر شهر و میدان انقلاب اسلامی منتظر شماست.

راویان مقاومت
ایوان انتظار ایستگاه متروی میدان حضرت ولی‌عصر در طول این سال‌ها که مورد بهره‌برداری قرار گرفته به یکی از پاتوق‌های خوب شهری برای برگزاری مراسم‌ بومی و ملی و مذهبی بدل شده است. این ایوان در هفته پیش رو، یک نمایش محیطی با عنوان «راویان مقاومت» برگزار خواهد کرد. اگر موضوعش را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم قبل از خروج از ایستگاه، سری به ایوان انتظار بزنید.

ایستگاه‌هایی با عطر یاد شهدا
نام شهدا بر فراوان پیشانی‌های ایستگاه‌های متروی تهران نقش بسته؛ از ایستگاه شهید همت که یادآور رشادت‌های مغز متفکر جبهه‌های حق علیه باطل است گرفته تا ایستگاه متروی شهید کلاهدوز، که خاکستر خاطره شهادتش هنوز از آسمان بر سرمان می‌ریزد. اینها اما فقط یک اسم نیستند، فرهنگ و چهره مترو نیز در این ایستگاه‌ها در جست‌وجوی یافتن معنای گرامیداشت است.

یادمان فرهنگ مبارزه علیه باطل
فرهنگ شهادت و جهاد علیه باطل اما یک فرهنگ عمومی‌ا‌ست که ریشه در مفاهیمی چون شهادت و آزادگی و جانبازی دارد. برای این مهم نیز ایستگاه‌های مختلفی در شبکه ریلی پایتخت به فراخور محل نامگذاری شده‌اند؛ از متروی آزادگان در جنوب غربی تهران تا ایستگاه متروی شاهد در جوار حرم مطهر بنیانگذار انقلاب تا....

موزه‌ای برای همیشه
 همه اینها را گفتیم و حیف است که از موزه دفاع‌مقدس واقع در دل ایستگاه متروی شهید حقانی چیزی نگوییم. اگر قرار باشد در یک گردش یک‌روزه، فرزندان‌تان را با فرهنگ 8سال دفاع‌مقدس آشنا کنید، هیچ مقصدی بهتر از این موزه منحصربه‌فرد در خاورمیانه نخواهید یافت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید