• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141391
+
-

خطوط متروی جهان به چه ویژگی‌هایی مشهور هستند؟

از این خط به آن خط مجهزتر!

از این خط به آن خط مجهزتر!

  مهتاب خسروشاهی

اگر قرار باشد برای خطوط و سالن‌های مترو، امکاناتی را تعریف کنید، آنها چه خواهند بود؟ طراحی و امکانات سالن‌ها و راهروها؟ زیبایی؟ راحتی صندلی‌ها؟ زمان دقیق حرکت و رسیدن به مقصد؟ اینترنت پرسرعت؟ سرویس‌های بهداشتی شیک و بهداشتی؟ و... سؤال‌ها را مرور کنید و تک‌تک جواب بدهید و سپس پاسخ‌های خودتان را با 6خط متروی جهان که هر یک به‌دلیلی پسوند «ترین» را به‌ خود اختصاص داده‌اند مقایسه کنید. شما، کدامیک از این خطوط مترو را از نزدیک دیده‌اید یا آرزو دارید که خطوط متروی کشور خودمان مانند آنها باشد؟

سیمایی به وسعت سئول

امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و رایگان، از ویژگی‌های متروی سئول با 9خط ارتباطی و ظرفیت حمل 7میلیون مسافر در روز است.
  معروف به: نمایشگرهای تلویزیون در تمام خطوط.   ترین‌های دیگر: ارائه خدمات تلفن همراه در تمام طول مسیر و عدم‌قطعی ارتباط در هیچ‌یک از مسیرهای مترو از ویژگی‌های این خطوط است. علاوه بر اینکه در تمام طول خطوط مترو، دما و شرایط تهویه هوا متناسب با جمعیت، دما، رطوبت و... به شکل خودکار تنظیم می‌شود.

رگ‌های پاک شهر هنگ‌کنگ

از آلودگی خبری نیست. متروی شهر هنگ‌کنگ شاخص‌ترین نقاط شهر را به دورافتاده‌ترین و بکرترین روستاها، متصل کرده است. متروی هنگ‌کنگ وسعتی معادل 211کیلومتر، 150ایستگاه و امکان جابه‌جایی 3.4میلیون مسافر در روز را داراست.
  معروف به: پاکیزه‌ترین / سریع‌ترین.
  ترین‌های دیگر: تمام خطوط متروی هنگ‌کنگ، مجهز به اینترنت پرسرعت و رایگان؛ کفپوش‌های لمسی و صفحه‌های بریل برای نابینایان است. سرویس‌های بهداشتی، فروشگاه‌های عرضه موادغذایی آماده و شعب کوچک بانک‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های این مترو است. متروی هنگ‌کنگ مجهز به سریع‌ترین سرویس اکسپرس فرودگاهی در جهان بوده و سرعت سرویس‌دهی آن هر 10دقیقه یک‌بار است. در ابتدای شیوع کووید- 19، امکان خرید بلیت از طریق ماشین‌های خودکار فراهم شد. « کارت اوکتوپوس» کارتی است که می‌توانید با آن هر نوع خدمت یا کالایی را در تمام خطوط مترو دریافت کنید.

متروی لندن؛ قدیمی اما مدرن

با ورود به متروی لندن، قدم به گذشته می‌گذارید؛ قدم به تاریخ و زندگی در بیش از یک قرن پیش. اما نکته اینجاست که این قدمت، نقطه‌ضعف آن نیست. اینترنت پرسرعت و رایگان را هم نباید فراموش کرد.
  معروف به:  قدیمی‌ترین خط متروی جهان، سال افتتاح آن به 1863میلادی بازمی‌گردد.
  ترین‌های دیگر: واگن‌های آن مجهز به تهویه مطبوع، اینترنت پرسرعت و رایگان و زیبایی همراه با قدمت است. این مترو در سال نزدیک به یک میلیارد نفر را جابه‌جا می‌کند.

به سرعت موشک در سنگاپور

اینکه بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از این سر شهر به آن سر شهر یا حتی خارج از شهر بروید، اتفاق مهمی است. متروی سنگاپور، همین ویژگی را داراست. این درحالی است که تعداد مسافر جابه‌جا شده در این خطوط، طی یک سال، 600میلیون نفر است.
  معروف به: سرعت بالا.
  ترین‌های دیگر: گرمای مطلوب داخل واگن‌ها و فضا که به شکل خودکار تنظیم می‌شود، همراه با پنجره‌های بلند و بزرگ این مترو، اجازه می‌دهد تا در نقاطی که مترو از سطح شهر عبور می‌کند، از گرمای مطلوب داخل همراه با زیبایی مناظر به‌طور همزمان لذت ببرید. بلیت در همه خطوط مترو به فروش نمی‌رسد و همین در دوره شیوع کرونا، ویژگی بزرگی بود. به این دلیل که خطر ایجاد صف و تجمع را کاهش داد.

متروی پاریس شلوغ و زیبا

به عدد 5/4 میلیون مسافر در روز دقت کنید! سرسام‌آور است. اما متروی پاریس می‌تواند این شلوغی را مدیریت کند. این درحالی است که خطوط اینترنتی پرسرعت و رایگان هم در جریان است.
  معروف به: شلوغ و وسیع‌ترین خطوط متروی جهان.
  ترین‌های دیگر: پاریسی‌ها انگار میلی به راه رفتن ندارند! به همین دلیل هم متروی پاریس با وسعت 87کیلومترمربع در 14خط و 245ایستگاه، مردم این شهر را جابه‌جا می‌کند. متروی پاریس سالانه 5/1میلیارد سفر را ثبت کرده است که این عدد، متروی پاریس را بین 5خط متروی شلوغ جهان قرار داده است.

توکیو؛ ریل‌های افسانه‌ای

درست مانند فیلم‌ها که واگنی سریع از مقابل چشم ما رد می‌شود، خطوط متروی توکیو نیز همان متروهای سریع هستند. اینترنت پرسرعت و رایگان هم درست به سرعت حرکت خطوط مترو، در دسترس است.
  معروف به: سرعت بالا و طراحی خاص.
  ترین‌های دیگر: 102خط مترو و سفر 14میلیارد نفر در سال، قطعا اعدادی خاص و سرسام‌آور هستند که خطوط متروی توکیو به‌خوبی از عهده آن برآمده‌اند. راه‌های خروجی متعدد و دسترسی آسان به خطوط مترو از هر مسیری در سطح شهر از ویژگی‌های این خطوط است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :