• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 31 شهریور 1400
کد مطلب : 141218
+
-

گروه‌های پرخطر پس از واکسیناسیون

با وجود حتی تزریق 2دوز واکسن، محققان می‌گویند که برخی بیماران با شرایط زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 خواهند بود

گروه‌های پرخطر پس از واکسیناسیون

زهرا خلجی- خبر‌نگار

کارشناسان و متخصصان بارها تأکید کرده‌اند که تمام واکسن‌های تأییدشده و موجود برای واکسیناسیون در برابر کووید-19 به‌طور صدرصد از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری نمی‌کند، بلکه احتمال بستری و مرگ بر اثر آن را کاهش می‌دهد. با وجود این همچنان بسیاری از افراد پس از انجام واکسیناسیون کووید-19 حتی با یک دوز تصور می‌کنند به‌طور کامل در برابر این بیماری ایمن شده‌اند و بنابراین عمل به پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در فضای بسته، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی دست‌ها را به فراموشی می‌سپارند. فرسایشی‌شدن پاندمی کووید-19 و اعمال محدودیت‌ها برای همه مردم دنیا طاقت‌فرسا شده است، اما این بهانه، دلیل مناسبی برای کنارگذاشتن پروتکل‌ها و احساس ایمنی کاذب نیست. به‌تازگی مطالعه‌ای روی میلیون‌ها فرد کامل واکسینه‌شده انجام شده است که مشخص می‌کند چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری حتی پس از واکسینه‌شدن هستند.
افرادی که در حال شیمی‌درمانی هستند، بیمارانی که به‌تازگی پیوند مغز استخوان یا اعضا انجام داده‌اند و بیماران مبتلا به ایدز ازجمله کسانی هستند که همچنان پس از واکسیناسیون در معرض ابتلا به بیماری کووید-19 قرار دارند. همچنین افراد مبتلا به اختلالات عصبی مانند زوال عقل و بیماری پارکینسون، ساکنان خانه سالمندان و آنهایی که دارای اختلالات مزمن ازجمله سندروم داون هستند نیز در دسته افرادی قرار می‌گیرند که باید پس از واکسیناسیون همچنان از خود مراقبت کنند.
برای این تحقیق، محققان انگلیسی با استفاده از مجموعه داده‌هایی از غربالگری عمومی، واکسیناسیون و آزمایش‌های کووید-19 در سطح ملی، ثبت مرگ و داده‌های بیمارستان‌ها در این کشور، ابزاری به‌نام QCovid را به‌روز کردند. درمجموع، نمونه‌ای از نزدیک به 7میلیون بزرگسال واکسینه‌شده که از میان آنها 5میلیون نفر هر 2دوز واکسن را دریافت کرده بودند، در این تحقیق استفاده شده است. این گزارش چند روز پیش در مجلهBMJ  منتشر شد.
به‌گفته عزیز شیخ، استاد تحقیق و توسعه مراقبت‌های اولیه در دانشگاه ادینبرگ، این مطالعه بزرگ ملی روی بیش از 5میلیون نفر واکسینه‌شده با 2دوز در سراسر انگلیس به این نتیجه رسید که اقلیتی وجود دارند که همچنان احتمال مرگ و بستری در آنها بر اثر ابتلا به کووید-19 وجود دارد.
طبق دریافت محققان، در بین گروه واکسینه‌شده، بیش از 2هزار مرگ بر اثر کووید-19 و حدود 2هزار بستری بر اثر این بیماری وجود داشت. 81مورد از مرگ‌ها و 71مورد از بستری‌ها، 14روز یا بیشتر پس از دوز دوم واکسن یعنی هنگامی که ایمنی قابل توجهی انتظار می‌رود، رخ داده است.
آنها در بیانیه‌ای که از سوی دانشگاه آکسفورد منتشر شد، تأکید کردند که عواملی مانند سن، جنسیت، قومیت و میزان ابتلا به کووید-19 در این مطالعه از سوی آنها درنظر گرفته شده است.
درهرحال نتیجه‌گیری مثبت از این تحقیق این است که از میان داده‌های جمعیت میلیونی، تعداد نسبتا کمی پس از دریافت هر 2دوز واکسن و گذشت زمان مناسب برای ایجاد سطح ایمنی قابل انتظار، دچار بستری یا مرگ پس از ابتلا به کووید-19 شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان واکسیناسیون تنها راه نجات از پاندمی است. به‌گفته جولیا هیپیسلی کاکس استاد اپیدمیولوژی بالینی و عمل عمومی در دانشگاه آکسفورد که نویسنده این مقاله است، احتمال خطر در هر فرد همیشه به انتخاب‌های فردی و همچنین شیوع فعلی بیماری بستگی دارد، با این حال امیدواریم ابزار جدیدی که برای تشخیص میزان خطر هر فرد در برابر ابتلا به کووید-19 طراحی شده به تصمیم‌گیری مشترک و ارزیابی ریسک شخصی‌تر کمک کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید