• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140623
+
-

با قوی‌ترین وزنه‌بردارهای تاریخ آشنا شوید

اسطوره‌های رکورد‌شکن

از بدو شروع بازی‌های المپیک، بسیاری از ورزشکاران برای کسب 3عنوان بالاترین، قوی‌ترین و سریع‌ترین،‌ در این بازی‌ها رقابت می‌کردند اما رقابت بر سر تصاحب عنوان قوی‌ترین ورزشکار از هیجان بیشتری برخوردار بوده است. به همین دلیل مسابقات دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری المپیک همواره با اقبال تماشاگران همراه بوده و رقابت وزنه‌بردارهای فوق‌سنگین به‌عنوان حسن‌ختام بازی‌های المپیک به شمار می‌رود. در ادوار گذشته المپیک وزنه‌بردارهای بسیاری به واسطه بالا بردن سنگین‌ترین وزنه‌ها عنوان قوی‌ترین را به‌خودشان اختصاص داده‌اند و از آنجا که 2وزنه‌بردار ایرانی هم تاکنون این عنوان را تصاحب کرده‌اند، نگاهی به فهرست قوی‌ترین وزنه‌بردارهای تاریخ خالی از لطف نیست.

واسیلی آلکسیف / ملیت: روسیه

در دنیای وزنه‌برداری، آلکسیف را به‌عنوان اسطوره بی‌چون و چرای این رشته ورزشی که به افسانه‌ای بدل شد می‌شناسند؛ قهرمان سنگین‌وزنی که در دهه1970 قهرمان همه مسابقات بود. او نخستین وزنه‌بردار دنیا بود که توانست به مرز 600کیلوگرم در 3حرکت وزنه‌برداری برسد و نخستین وزنه‌برداری بود که بیشتر از 400کیلوگرم را در 2حرکت بلند کرد. وزنه‌بردار روسی در دهه‌های 70و 80میلادی، 80بار رکوردهای جهان را شکست و در طول همین سال‌ها، عنوان قوی‌ترین مرد جهان را در اختیار داشت. آلکسیف در کنار 2مدال طلای المپیک، 22بار قهرمان جهان شد و تا اوایل دهه1990، برترین واسیلی الکسیف در سال 1390و در 69سالگی درگذشت.

نعیم سلیمان‌اوغلو / ملیت: ترکیه

 وزنه‌بردار بلغاری‌الاصل تیم ملی ترکیه را هم باید جزو مفاخر این رشته ورزشی قلمداد کرد. نعیم سلیمان‌اوغلو 3بار قهرمان المپیک شد و با 147سانتی‌متر قد، لقب هرکول جیبی را یدک کشید. او 15بار رکورد دسته سبک‌وزن را شکست و در یک سال 3بار رکوردهای یک‌ضرب و دوضرب خود را جابه جا کرد. پس از آنکه در سال1986، به تابعیت کشور ترکیه درآمد، در بازی‌های المپیک1988سئول شرکت کرد و مدال طلا گرفت و 3رکورد در یک‌ضرب، دوضرب و مجموع از خود به جا گذاشت. سلیمان‌اوغلو در المپیک1992برای دومین‌بار موفق به کسب مدال طلای المپیک شد. او سومین مدال طلا را در المپیک1996 کسب کرد تا بزرگ‌ترین وزنه‌بردار تاریخ لقب گیرد.

پیروس دیماس/ ملیت: یونان

این وزنه‌بردار یونانی را هم باید جزو پرافتخارترین وزنه‌بردارهای تاریخ دانست. پیروس دیماس نخستین مدال طلای المپیک را در المپیک1992کسب کرد و در المپیک 1998دومین مدال طلا را به گردن آویخت. دیماس برای سومین بار در بازی‌های المپیک2000 و در وزن 85کیلوگرم وزنه زد و برای سومین سال پیاپی مدال طلا گرفت. وزنه‌بردار یونانی در آخرین سال‌های حضورش در میادین بین‌المللی و در مسابقات جهانی1999یونان مغلوب وزنه‌برداری ایرانی به نام شاهین نصیری‌نیا شد و در المپیک2004 هم مدال برنز گرفت تا به این نتیجه رسید که آرام‌آرام باید با دنیای وزنه‌برداری وداع کند. او متولد آلبانی بود اما به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ یونان بدل شد.

محمد نصیری/ ملیت: ایران

پرافتخارترین وزنه‌بردار تاریخ آسیا کسی نیست جز محمد نصیری؛ وزنه‌برداری که یک‌دهه روی سکوی مسابقات جهان و المپیک ایستاد و ۱۸رکورد را به نام خود ثبت کرد. محمد نصیری در بازی‌های المپیک۱۹۶۴ با ثبت رکورد ۳۱۰کیلوگرم به مقام پانزدهم رسید اما 2سال بعد در مسابقات جهانی با مجموع ۳۵۰کیلوگرم به مدال برنز جهان دست یافت. او در المپیک۱۹۶۸ ایران را صاحب نخستین مدال طلای وزنه‌برداری المپیک کرد. نصیری در این بازی‌ها 3رکورد ثبت کرد که رکورد ۱۵۰کیلوگرمی‌اش در دو‌ضرب تا المپیک ۱۹۸۰ دست‌نخورده باقی ماند. وزنه‌بردار ایرانی در المپیک ۱۹۷۲ بعد از ایمره فولدی دوم شد و در المپیک ۱۹۷۶ مدال برنز گرفت تا در کنار چندین مدال طلای مسابقات جهانی به پرافتخارترین وزنه‌بردار تاریخ آسیا بدل شود.

ایمری فولدی / ملیت: مجارستان

این وزنه‌بردار مجارستانی تنها وزنه‌بردار تاریخ است که در 5دوره بازی‌های المپیک شرکت کرده است. فولدی برای نخستین‌بار در بازی‌های المپیک1960رم ششم شد و پس از آن در المپیک1964توکیو نقره گرفت. وزنه‌بردار مجارستانی در المپیک1968با محمد نصیری رقابت تنگاتنگی داشت. در این بازی‌ها هر دو وزنه‌بردار در مجموع رکورد 5/367کیلوگرم را ثبت کردند اما فولدی که وزن بیشتری داشت مدال طلا را از دست داد و قافیه را به حریف ایرانی واگذار کرد. او سرانجام در المپیک1972قهرمان المپیک شد اما در اوج با دنیای وزنه‌برداری خداحافظی نکرد. فولدی در 38سالگی برای پنجمین‌بار به بازی‌های المپیک 1976رفت اما چیزی جز مقام پنجمی عایدش نشد.

یو شینو بو میاکی/ ملیت: ژاپن

ژاپنی‌ها میاکی را بهترین وزنه‌بردار ژاپن و بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ ورزش این کشور می‌دانند. او در دسته سبک‌وزن بازی‌های المپیک 1964توکیو خودش را به‌عنوان پدیده وزنه‌برداری معرفی کرد و قهرمان شد. میاکی در المپیک 1968این عنوان را تکرار کرد و در بازی‌های المپیک1960رم مدال نقره را به گردن آویخت تا به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ورزش ژاپن بدل شود. میاکی در 6دوره مسابقات جهانی هم مدال طلا گرفت و 25رکورد جهانی از خود به جای گذاشت تا از او به‌عنوان یکی از قدرتمندترین وزنه‌بردارهای سبک‌وزن تاریخ یاد کنند.

هلیل موتلو / ملیت: ترکیه

این وزنه‌بردار بلغارستانی‌الاصل مثل «نعیم سلیمان‌اوغلو» یکی از اعضای اقلیت ترک‌های مقیم بلغارستان بود که در این کشور زیرنظر مربیان بزرگی آموزش دید و به ترکیه بازگشت. او در سن ۱۶سالگی وارد مسابقات جهانی شد و در سال۱۹۹۴عنوان قهرمانی جهان و اروپا را تصاحب کرد. او ابتدا در المپیک۱۹۹۲ و در دسته ۵۲کیلوگرم به مقام پنجم دست یافت اما در المپیک ۱۹۹۶ رکورد یک‌ضرب را شکست و قهرمان شد. موتلو تا المپیک۲۰۰۰ بدون شکست باقی ماند و در این بازی‌ها با ثبت رکوردهای جدید در یک‌ضرب و دو‌ضرب قهرمان شد. هلیل موتلو تا المپیک۲۰۰۴ آتن که سومین مدال طلا را کسب کرد ۵بار عنوان قهرمانی جهان را به‌دست آورد. او یکی از 4وزنه‌بردار تاریخ است که 3برابر وزن خود را از زمین بلند کرده‌اند.

حسین رضا‌زاده/ ملیت: ایران

نام یک ایرانی دیگر را هم باید در فهرست قوی‌ترین وزنه‌بردارهای تاریخ قرار داد. حسین رضا‌زاده در 2دوره پیایی قهرمان بازی‌های المپیک2000و 2004 شد و هیچ وزنه‌بردار ایرانی‌ای این رکورد را تکرار نکرده است. رضا‌زاده در المپیک سیدنی با مجموع 5/467 کیلوگرم، به مقام قهرمانی رسید و با بلند کردن 5/472 کیلوگرم در یک روز، 2 بار رکورد المپیک را جابه‌جا کرد. حسین رضا‌زاده در مسابقات قهرمانی جهان به سال 2002در ورشو، موفق به ثبت یک رکورد جدید در حرکت دو‌ضرب دسته به‌اضافه 105کیلوگرم شد. او در مسابقات جهانی2002 این رکورد را تکرار کرد و با بلند کردن وزنه 263کیلوگرم پس از 24سال رکورد حرکت دو‌ضرب دسته فوق‌سنگین را هم شکست.

لاشا تالاخادزه / ملیت: گرجستان

وزنه‌بردار گرجستان و قهرمان المپیک‌های۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ که 4مدال طلای مسابقات جهان و 5عنوان قهرمانی اروپا در کارنامه‌اش دیده می‌شود فاصله زیادی با بدل شدن به پرافتخارترین وزنه‌بردار تاریخ دارد اما کارشناسان وزنه‌برداری بر این باورند که او دیر یا زود این عنوان را تصاحب خواهد کرد. تالاخادزه رکورد‌ یک‌ضرب (۲۲۳کیلوگرم) و دوضرب (۲۶۵کیلوگرم) و مجموع (۴۸۸کیلوگرم) دسته فوق‌سنگین را در اختیار دارد و به‌دلیل تداوم در شکستن رکوردهای جهانی خیلی‌ها او را قوی‌ترین وزنه‌بردار تاریخ می‌دانند. 3بار برنده جایزه وزنه‌بردار مرد سال جهان شده و سنگین‌ترین وزنه‌های تاریخ را بالای سر برده است. وزنه‌بردار گرجستانی اکنون قوی‌ترین مرد جهان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید