• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217049
+
-

مهمانان قانون‌شکن

حضور خودروهایی از شهرهای دیگر برای مسافرکشی در خیابان‌های تهران موجب افزایش آلودگی هوا و قانون‌شکنی در محدوده طرح ترافیک شده است

در شهر
مهمانان قانون‌شکن

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

زیر پوست کلانشهری مانند تهران اتفاقات کوچک و بزرگی همیشه درحال وقوع است و برای مهار هر آسیب و پیشگیری از حوادث، قوانین در‌هم‌تنیده‌ای درنظر گرفته شده است تا تهران نیز مانند هر شهر بزرگ دیگری از مشکلات و تشویش در امان باشد. در کنار تمام نظارت‌ها برای اجرای درست قوانین، گاهی این قوانین در شهرهای بزرگ از سوی مسافران و مهمان‌های دائمی شکسته می‌شود؛ اتفاقی که در برخی موارد گریبان تهران را نیز می‌گیرد چرا‌که در رابطه با قوانین ورود به طرح ترافیک، هر‌چند جریمه‌های سفت و سختی برای رانندگان تهرانی نوشته شده است، اما رانندگان با پلاک‌ شهرهای دیگر به‌راحتی می‌توانند به عبور و مرور در محدوده طرح بپردازند.

ورود رایگان به طرح ترافیک
در مصوبه شورای شهر در سال۱۴۰۱، اعلام شده که ورودهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک مشمول عوارض نشوند، بلکه توسط پلیس جریمه شوند؛ موضوعی که حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه توضیح داد: 10درصد از خودروهایی که روزانه وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، در سامانه «تهران من» ثبت‌نام نکرده‌اند. این آمار به‌طور میانگین 26هزار خودروی روزانه است که عدم‌ثبت‌نام آنها نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد شهرستانی هستند. البته ما در شرکت کنترل ترافیک تهران، عوارض را به‌صورت آرشیو در سامانه به نام پلاک این افراد نگه می‌داریم که به محض ثبت‌نام و قبل از استفاده از هرنوع خدماتی در تهران، نخست بدهی خود را پرداخت کنند تا بتوانند از امکانات شهری تهران برخوردار شوند.» نکته مهم برای اعمال قانون در رابطه با ورود خودروهای شهرستانی به محدوده طرح ترافیک این است که در سیستم عوارض شهرستان‌ها مشخص نمی‌شود که خودرو(پلاک شهرستان) چندبار در محدوده مرکزی پایتخت تردد کرده است و چنین خلئی موجب می‌شود تا رانندگان بعد از تردد راحت در محدوده طرح ترافیک، به شهر خود بازگردند.

برخورد قانونی با مسافربرهای شهرستانی در تهران
حضور مسافرکش‌ها در سال‌های گذشته چنان مشکلاتی برای شهر رقم زد که در سال‌1395 نخستین اقدام جدی پلیس برای مقابله با این پدیده رقم خورد و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در آن زمان اعلام کرده بود که مسافربری خودروها به جز پلاک تهران ممنوع است و با اعمال قانون همراه خواهد شد: «درصورت مسافرکشی خودروهای شهرستانی در معابر پایتخت همکارانم مجبور می‌شوند خودروی آنها را 400هزار ریال جریمه کنند. البته درصورتی که مأموران ما با خودروهای پلاک شهرستان مواجه شده و پس از استعلام متوجه شوند که این خودرو پیش‌تر نیز به همین دلیل جریمه شده است، خودروی مذکور را به پارکینگ انتقال می‌دهند و خودرو حداقل تا 3روز در پارکینگ خواهد ماند.»

پدیده‌ای که از تهران رخت نبست
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در روزهای اخیر همانند سال95 زبان به تذکر درباره گسترش این پدیده در شهر گشود. او در حاشیه جلسه شورای شهر گفت: بسیاری از خودروها متعلق به تهران نیستند و برای مسافرکشی به پایتخت می‌آیند و باید ساماندهی شوند. نظر بر این بود که به‌دلیل آلودگی هوا طرح جدید ترافیک سختگیرانه‌تر باشد. چمران در جلسه روز گذشته شورای شهر در این رابطه توضیح داد: تعدادی راننده از شهرستان‌ها وارد شهر می‌شوند و در شرکت‌های تاکسی اینترنتی کار می‌کنند و ترافیک را افزایش می‌دهند که باید این رانندگان مشخص شوند.

مکث
افزایش معضلات آلودگی هوا و ترافیک با مسافربری پلاک‌های غیرتهران


جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر: براساس مقررات، پلاک هر خودرو، متعلق به همان شهر و استانی است که خودرو در آن شماره‌گذاری شده است و طبق دستورالعمل‌های راهنمایی و رانندگی، این خودروها باید در همان شهر فعالیت کنند. امکان مسافرت برای این خودروها فراهم است اما اینکه خودروها نقل‌مکان کنند و با شماره پلاک شهرستان دیگر، در شهر دیگری مشغول به‌کار شوند، اقدامی خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است. باید قبول کرد که مهاجرت‌های مجردی با خودرو برای کسب‌وکار به تهران، بسیاری از محلات پایتخت را درگیر ترافیک و آلودگی هوا کرده است. برخی مناطق مملو از خودروهایی با شماره پلاک شهرهای دیگر کشور هستند که به‌صورت گروهی مراجعه کرده‌اند و خطی را برای خودشان تشکیل داده‌اند که زیرنظر سازمان تاکسیرانی نیست و فعالیتشان کاملا غیرقانونی است. از سوی دیگر این خودروها در تاکسی‌های اینترنتی نیز فعالیت می‌کنند. تاکسی‌های آنلاین تعداد خیلی زیادی از این ماشین‌ها را جذب کرده‌اند که از نظر امنیتی، ترافیکی و آلودگی هوا مشکلات زیادی را به‌وجود آورده‌اند. لازم به‌ذکر است این خودروها عوارض طرح ترافیک را نیز پرداخت نمی‌کنند. از سوی دیگر، شهرداری هم سازوکاری برای دریافت عوارض از این خودروها ندارد، لذا طرح ترافیک برای ساکنان تهران به‌عنوان یک محدودیت شمرده می‌شود و برای خودروهایی که از شهرستان‌ها می‌‌آیند، هیچ فرقی با سایر نقاط شهر ندارد و هیچ جریمه‌ای برایشان درنظر گرفته نمی‌شود. مداخله پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور بسیار مهم است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید