• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140436
+
-

زلزله قوچان خسارت چندانی نداشت

خبر روز
زلزله قوچان خسارت چندانی نداشت

حمیده پازوکی- خبرنگار

صبح روز گذشته (دوشنبه 22شهریور) مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر حوالی قوچان در استان خراسان رضوی خبر داد. براساس گزارش این مرکز، زمین‌لرزه ساعت 8و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه در ۶ کیلومتری عمق زمین و در موقعیت طول جغرافیایی ۸۶/۵۸ و عرض جغرافیایی ۰۸/۳۷ رخ داد و نزدیک‌ترین شهرها به محل وقوع این زمین‌لرزه قوچان، چاپشلو و چکنه بود.
شدت زلزله به حدی بود که در بسیاری از نقاط خراسان رضوی ازجمله مشهد و برخی استان‌های همجوار احساس شد و شمار زیادی از ساکنان قوچان، مشهد و دیگر مناطق اطراف را از منزل به خیابان‌ها کشاند.

ثبت ۲۱ پس‌لرزه
با پایان زلزله اصلی، پس‌لرزه‎هایی در قوچان ثبت شد که تعداد آنها 21پس‌لرزه گزارش شده است. رئیس مرکز لرزه‌نگاری قوچان می‌گوید: پس از وقوع زلزله اصلی در این شهرستان ۲۱ پس‌لرزه ثبت شده است.
علیرضا مهراب با اشاره به اظهارنظر غیرکارشناسانه برخی از چهره‌های مشهور محلی در فضای مجازی مبنی بر عادی‌انگاری شرایط پس از وقوع زلزله، تصریح می‌کند: درباره وقوع زمین‌لرزه‌های شدیدتر نمی‌توان به قطعیت نظر داد، اما آنچه اهمیت دارد آمادگی مردم طی ۲۴ ساعت آینده پس از زلزله است تا کمتر دچار مشکل شویم.

خسارت جانی و مصدومیت نداشتیم
سخنگوی هلال‌احمر استان خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: از صبح دیروز دوشنبه جلسات مدیریت بحران و هلال‌احمر برگزار و عملیات حوالی ظهر دیروز تقریبا خاتمه‌یافته اعلام شده است.
مجتبی محمودی با بیان اینکه این زلزله جمعیتی معادل 268هزارو744نفر را در 5شهر و 792روستا تحت‌تأثیر قرار داد، گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله وضعیت استان از نظر امدادی قرمز و زرد اعلام شد و 5تیم ارزیاب از هلال‌احمر قوچان و 5تیم از هلال‌احمر درگز به مناطق زلزله‌زده و روستاها اعزام شدند. 27روستا مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و هیچ خسارتی در مورد منازل و دام‌های روستاییان گزارش نشد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ تلفات جانی و مصدومیت در این زلزله گزارش نشده است، می‌افزاید: علاوه بر این دو شهر که نیروهای ارزیاب به آنها اعزام شدند، نیروهای ارزیاب و امدادی شهرهای مشهد، نیشابور، چناران و کلات به حالت آماده‌باش درآمدند تا درصورت نیاز به مناطق اعزام شوند که البته به اعزام آنها نیاز هم نشد.
سخنگوی هلال احمر استان خراسان رضوی درباره بیشتر خسارت‌های اتفاق افتاده، می‎گوید: روستاهای قوچان و درگز مثل خان‌خانلو، بوکانلو، تبارک، الاهیان و چاپشلو که در کانون مرکزی زلزله بودند، همگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. آخرین ارزیابی نیروهای اعزامی ما بیشترین خسارت را در 3روستای جعفرآباد، دیزادیز و ددانلو در بخش عمارت قوچان نشان می‌دهد. در این روستاها بیشترین خسارت به دیوار منازل وارد و موجب ریزش دیوار و ترک‌خوردگی منازل شده بود.
محمودی با بیان اینکه آخرین اخبار از شعبه درگز، کلات و چناران نشان می‎دهد که هیچ خسارتی در این روستاها مشاهده نشده است، ادامه می‌دهد: کارشناسان بنیاد مسکن برای تخمین خسارت منازل به روستاها اعزام شده‌اند و نتیجه بررسی آنان به‌زودی اعلام خواهد شد. طبق ارزیابی‌های ما تاسیسات و زیرساخت‌ها نیز در این زلزله آسیب ندیده و برج تاریخی رادکان در چناران هم بازدید شده و کاملا سالم است.

آماده‌باش یک هفته‌ای در قوچان
‌با وجود خسارت اندک‌ و پایان یافتن عملیات ارزیابی، رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان می‌گوید: احتمال وقوع زلزله اصلی هنوز وجود دارد و با این فرض همه باید در آمادگی کامل باشیم و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان تا یک هفته به‌صورت آماده‌باش خواهند بود.
امین‌رضا مرآتی می‌افزاید: در شمال‌شرق خراسان رضوی احتمال وقوع زلزله به‌صورت چندمرحله‌ای وجود دارد و تا‌کنون نیز چند پس‌لرزه داشته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید