• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140349
+
-

انگور چهارمحال و بختیاری، در انتظار صنایع تبدیلی

در این استان سالانه 50هزارتن انگور تولید، اما فقط 10درصد آن فرآوری می‌شود

خبر روز
انگور چهارمحال و بختیاری، در انتظار صنایع تبدیلی

فاطمه میرزایی- خبرنگار

چهارمحال و بختیاری به‌دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی یکی از مناطق مستعد کشت انگور،کشور است که بنا بر آمار سازمان جهاد کشاورزی استان، سالانه حدود 50هزار تن انگور تولید می‌کند که 95درصد این محصول تولیدی، انگور درجه یک عسگری است.
دیررس بودن این محصول در این استان اما موجب شده است تا محصول تاکستان‌های این استان مدتی دیرتر از سایر استان‌ها به‌ویژه فارس- یکی دیگر از استان‌های تولیدکننده این میوه- به بازار روانه شود. همچنین فروش این محصول برای مصرف تاز‌ه‌خوری به جای فرآوری به‌صورت آبمیوه یا کشمش و مویز در کنار ورود دیرهنگام به بازار تره‌بار کشور نه فقط نقیصه‌ای در ایجاد ارزش افزوده به‌حساب می‌آید، بلکه موجب هدررفت و زیان تاک‌پروران نیز می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درباره کشت این محصول می‌گوید: هم‌اکنون 4200هکتار سطح انگور زیرکشت به شکل آبی و 200هکتار اراضی انگور زیرکشت دیم در چهارمحال و بختیاری وجود دارد. میزان متوسط سالانه تولید انگور در این استان 50هزار تن است که عمدتا به شکل تازه‌خوری مورد مصرف قرار می‌گیرد. عطاءلله ابراهیمی می‌افزاید: معمولا رقم انگور عسگری 95درصد از انگور استان را تشکیل می‌دهد که دیررس است و در شهریور ثمر می‌دهد و این موضوع موجب نرسیدن به بازار در زمان مناسب مصرف می‌شود. به همین دلیل یکی از برنامه‌های ما اصلاح این باغ‌هاست تا رقمی جایگزین رقم فعلی شود که از نظر زمانی بازار را از دست ندهیم.  علاوه بر اینکه تغییر رقم به شکل اقتصادی در دستور کار است، افراشته کردن و اجرای طرح فراز انگور را در دست اقدام داریم که بهره‌وری باغ‌ها را دو تا چندبرابر می‌کند.
 ابراهیمی همچنین درباره فرآوری این محصول در استان می‌گوید: تقریبا می‌توان گفت از این 50هزار تن تولید انگور فقط حدود 5هزارتن آن یعنی 10درصد فرآوری می‌شود، اما برنامه استان بر این است که با توسعه صنایع جانبی کشاورزی بتوان فرآوری را توسعه داد و ارزش افزوده به همراه داشت، زیرا درصورت فرآوری محصول، هم از هدررفت محصول جلوگیری می‌شود و هم فروش بسته‌بندی و برندسازی شده، جایگزین فروش فله کم‌سود خواهد شد.
وی با بیان اینکه برنامه‌های دیگری هم برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار طراحی شده است، ادامه می‌دهد: گونه انگور می‌تواند در کشت بر سطح شیب‌دار یکی از ارقام اقتصادی و مناسب برای بحث حفاظت خاک باشد. امیدواریم این برنامه‌ها تحولی در بخش انگور و فرآوری آن در سطح استان ایجاد کند، زیرا انگور یکی از محصولات مهم باغی ماست.

این خبر را به اشتراک بگذارید