• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140061
+
-

اتوبوسرانی نفس تازه می‌کند

دستور شهردار تهران برای تامین اعتبار تعمیرات اساسی 300 دستگاه اتوبوس و خرید 200 دستگاه اتوبوس و ون جدید

گزارش
اتوبوسرانی نفس تازه می‌کند

زینب زینال‌زاده- خبر‌نگار

شهردار تهران دستور تأمین اعتبار برای اورهال کردن 300دستگاه اتوبوس و خرید 200دستگاه اتوبوس و ون جدید را داد. با این حساب و در پی امضای قرارداد با شرکت ایران‌خودرو تا پایان شهریور 90دستگاه اتوبوس وارد شبکه اتوبوسرانی پایتخت می‌شود. از بین 200دستگاه جدید، 25دستگاه ون مخصوص جابه‌جایی جانبازان و افراد دارای معلولیت است.
به گزارش همشهری، پس از موضوع واکسیناسیون و اختصاص ظرفیت‌های شهرداری برای این کار، دستور روز گذشته علیرضا زاکانی را می‌توان به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین اقدام مدیریت شهری برای استقبال از پاییز و تقویت ناوگان حمل‌ونقل همگانی ثبت کرد؛ ناوگانی که به‌شدت فرسوده است و به‌گفته مسئولان شرکت اتوبوسرانی در سال‌های اخیر دولت به تعهداتش در راستای تأمین اعتبارات لازم برای نوسازی این ناوگان عمل نکرده و حتی یک دستگاه اتوبوس خریداری نشده است. در ناوگان ریلی هم علاوه بر کمبود واگن، با قطارهای فرسوده‌ای مواجه هستیم که نیازمند اورهال اساسی هستند.
تاکسیرانی هم حال خوبی ندارد و بخش زیادی از تاکسی‌های پایتخت باید نوسازی شود. شهردار تهران با واقف بودن به این مشکلات، پیگیری و رفع آنها را در اولویت کارهایش قرار داده و روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «۳۶۴ واگن دچار خرابی است و دوسوم واگن‌ها نیاز به اورهال دارند. تمهیدات جدی برای مترو و اتوبوس داریم و در تلاشیم با اورهال مترو و اتوبوس گام‌های اولیه را برداریم. تأمین حدود ۲۰۰اتوبوس جدید هم در حال پیگیری است تا در مسیر خدمت‌رسانی فعال شوند. همچنین مقدمات تأمین ۶۳۰ واگن مترو هم فراهم شده است.»
پس از این متن بود که خبر دستور علیرضا زاکانی مبنی بر تأمین اعتبار اورهال کردن 300دستگاه اتوبوس و خرید 200دستگاه اتوبوس جدید تا آبان‌ماه منتشر شد. این خبر نشان داد مدیریت شهری اقدام جهادی خود را در راستای بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت شروع کرده و سیداحمد علوی هم آن را مقدمه ایجاد تحول در شهر دانست و گفت: «سال‌هاست که به ناوگان اتوبوسرانی چیزی اضافه نشده و ناوگان مترو با کمبود مواجه است. این مشکلات در مخاطرات کرونا خودش را بیشتر نشان داد؛ چراکه تاب‌آوری پایین بود.» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تأکید کرد: «اینکه در بدو ورود مدیریت شهری ششم به همت شهردار تهران، اعضای شورای شهر و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، قرارداد اورهال و خرید 500دستگاه اتوبوس امضا می‌شود، نشان از شروع تحول دارد؛ تحولی که امروز در تهران رخ می‌دهد برای رفع کمبودهای 4سال یا حتی 6سال اخیر است.»
 سخنگوی شورای شهر تهران هم این اقدام مدیریت شهری را عمل کردن به وعده‌ها دانست و در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد: «شهردار تهران با امضای قرارداد تأمین 175دستگاه اتوبوس توسط شرکت ایران‌خودرو، نشان داد پایبند عمل کردن به وعده‌هاست و امیدواریم با چنین اقدامات جهادی شاهد تحولات مثبت و رضایت‌بخشی در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشیم که سال‌ها مغفول مانده بود.» به‌گفته علیرضا نادعلی با امضای این قرارداد خط تولید اتوبوس در شرکت ایران‌خودرو بار دیگر احیا و فعال شده است. او گفت: «ورود این اتوبوس‌ها و اورهال کردن 300دستگاه دیگر، شرایط خدمت‌رسانی به مسافران را بهبود می‌بخشد.» او همچنین تأکید کرد که ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت نیازمند حمایت دولت است و امیدوار هستند با تعامل دوجانبه، رفع کمبودهای این ناوگان در تمام بخش‌ها اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی رقم بخورد.

خدمت‌رسانی به مسافران با اتوبوس‌های تازه‌نفس
پس از اپیدمی کرونا به‌دلیل اعمال برخی از محدودیت‌ها مانند اجرای طرح دورکاری، تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش یافت و این موضوع به لحاظ مالی آسیب‌هایی به ناوگان وارد کرد؛ با این حال، خدمت‌رسانی با همین ناوگان فرسوده انجام شد و توقفی نداشت، اما با انجام واکسیناسیون عمومی زمزمه‌ بازگشایی مدارس به گوش می‌رسد و از این‌رو مدیریت شهری برای بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس و مترو خیز برداشته است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری در تشریح دستور اخیر شهردار تهران مبنی بر تأمین اعتبار برای اورهال کردن 300دستگاه اتوبوس و خرید 200دستگاه اتوبوس و ون جدید گفت: «قرارداد تأمین 175دستگاه اتوبوس با شرکت ایران‌خودرو، 25دستگاه ون برای جانبازان و توانیابان با شرکت فیات و 50دستگاه اتوبوس برقی هم با بخش خصوصی بسته شده است.»  به‌گفته سیدمناف هاشمی 90دستگاه اتوبوس جدید پایان شهریور و 85دستگاه هم آبان‌ماه وارد شبکه اتوبوسرانی پایتخت می‌شود. 20دستگاه ون هم اوایل مهرماه تحویل داده می‌شود، اما زمان تحویل اتوبوس‌های برقی پایان سال یا اوایل سال1401 خواهد بود؛ 5 ون دیگر هم بعد از آبان وارد چرخه خدمت‌رسانی می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه تأکید کرد: «برای رسیدن به استانداردها نیاز است سالانه 1000دستگاه اتوبوس با کمک دولت در پایتخت تأمین شود.»
 او همچنین با بیان اینکه مسائل حوزه حمل‌ونقل را نمی‌توان با عوارض شهری و کمک‌های مردمی حل کرد، گفت: «از دولت درخواست داریم تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران بیش از این فرسوده نشده به تعهداتش در قبال این ناوگان و تأمین اعتبارات آن عمل کند.» به‌گفته این مقام مسئول، قرار شده در 6ماه دوم امسال هم قرارداد خرید 200دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی 300تا 400دستگاه اتوبوس دیگر منعقد شود.

تحول درراستای خدمت‌رسانی به مسافران ناوگان ریلی
علاوه بر شبکه اتوبوسرانی، مدیریت شهری به ناوگان ریلی (مترو) تهران هم توجه داشته است. فعال شدن تفاهمنامه ارائه تسهیلات 310میلیارد تومانی برای اورهال کردن 31رام قطار مترو مهم‌ترین آن است که قطعاً در شرایط کنونی سبب افزایش و بهبود خدمت‌رسانی به مسافران در خطوط ریلی پایتخت می‌شود. از سوی دیگر تأمین اعتبار برای تکمیل و تجهیز ایستگاه‌های مترو هم اقدام دیگری است که تلاش‌های انجام شده به‌زودی با بهره‌برداری از ایستگاه شهیدرضایی در خط 6نمایان می‌شود؛ ایستگاهی که به‌گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران با اعتبار 250میلیارد تومانی ساخته شده است ‌و اواخر شهریور بهره‌برداری می‌شود. این ایستگاه در مجاورت خیابان‌های پرترددی مانند ۱۷شهریور، شهید رضایی(منصور) و تیردوقلو  قرار دارد و بهره‌برداری از آن می‌تواند سبب تسریع رفت‌وآمد شهروندان شود. تکمیل و بهره‌برداری از ورودی‌ها، کامل‌کننده ایستگاه‌های مترو هستند و از این‌رو مسئولان شرکت مترو همواره تلاش کردند همزمان با ساخت ایستگاه به این مورد هم توجه داشته باشند و عملیات عمرانی هر دو جبهه را توامان پیش ببرند.
 به‌گفته علی امام اضافه شدن 12ورودی جدید در سال‌های اخیر به امکانات ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری شبکه خطوط مترو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مترو بوده است. او در تکمیل توضیحات خود گفت: «احداث ورودی‌های دوم و بعضاً سوم در برخی ایستگاه‌ها از یک‌سو ضریب ایمنی مسافران در مواقع بروز حوادث احتمالی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دسترسی شهروندان به سکوی ایستگاه‌ها را  تسهیل می‌کند؛ به همین دلیل موضوع ساخت و تکمیل ورودی‌های ایستگاه‌های افتتاح شده را با قوت و جدیت پیگیری می‌کنیم.»
 علی امام به افتتاح 2ورودی جدید در خط 7مترو اشاره و عنوان کرد که ورودی سوم ایستگاه مهدیه و ورودی دوم ایستگاه برج میلاد به‌زودی بهره‌برداری می‌شوند. ورودی دوم ایستگاه برج میلاد در ضلع شرقی بلوار آرش قرار دارد که بهره‌برداری از آن سبب تسهیل دسترسی مراجعان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران به ایستگاه برج میلاد می‌شود. ورودی جنوب‌غربی و شمالی ایستگاه مهدیه افتتاح شده بودند و سومین ورودی این ایستگاه در ضلع شمال‌غربی، تقاطع خیابان‌های مولوی و ولیعصر قرار دارد که به‌زودی بهره‌برداری می‌شود. همچنین ایستگاه توحید واقع در خط 7در مرحله پایانی عملیات اجرایی و نوبت افتتاح است.

مکث
افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت قطعات یدکی تاکسی‌ها

تاکسی هم بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود و از این‌رو مدیریت شهری به نوسازی این بخش هم توجه داشته است. به‌گفته مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری حدود 318هزار دستگاه تاکسی در کشور وجود دارد که 76هزار دستگاه آن در تهران فعالیت می‌کنند که بخش زیادی از آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید نوسازی شوند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هم از نوسازی سالانه 10هزار دستگاه تاکسی خبر داد و گفت که به‌دلیل نوسان قیمت خودرو این فرایند به کندی انجام می‌شود. سیدمناف هاشمی همچنین آماری از نوسازی تاکسی‌ها داد و گفت: «در 5ماهه ابتدایی سال حدود 2هزار و 20دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند و اگر در مهر‌ماه این تعداد به 4هزار دستگاه برسد، قطعاً تا پایان سال شاهد نوسازی 10هزار دستگاه خواهیم بود.» ارائه وام 90میلیون تومانی از سوی صندوق کارآفرینی امید به تاکسیرانان اقدام خوبی درراستای حمایت تاکسیرانان برای نوسازی این ناوگان بود، اما به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران این مبلغ وام کافی نیست و به‌دلیل بالا بودن اقساط راننده‌ها انگیزه‌ای برای نوسازی تاکسی خود ندارند. محمد روشنی به افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: «از سال ۹۸ تاکنون قیمت تاکسی 100درصد و قیمت ملزومات یدکی خودرو تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. مهم‌ترین مشکلی که تاکسیرانان با آن روبه‌رو هستند، افزایش قیمت خودروست. برای نوسازی تاکسی 90میلیون تومان وام با سود 4درصد داده می‌شود، اما قیمت تاکسی هر روز روند افزایشی دارد و از این‌رو تاکسیرانان نمی‌توانند برای نوسازی خودروهای خود اقدام کنند.» او ادامه داد: «تاکسیرانان پس از اپیدمی کرونا به‌دلیل کاهش مسافر، دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند و توان پرداخت اقساط را ندارند. از سوی دیگر قیمت قطعات یدکی مدام افزایش می‌یابد و سازمان تاکسیرانی هم نمی‌تواند سوبسید یا یارانه برای تأمین قطعات پرداخت کند.» روشنی در حمایت از تاکسیرانان گفت که دولت می‌تواند با جلوگیری از افزایش قیمت خودرو و ایجاد مراکز فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو به قیمت کمتر از تاکسیرانان حمایت کند. وزارت نفت نیز درخصوص اجرای ماده ۱۲ و تحویل خودروهای هیبریدی و ماشین‌های برقی می‌تواند حامی تاکسیرانان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید