• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139906
+
-

فاصله تولید و مصرف برق در آذربایجان شرقی

مجموع تولید برق درآذربایجان‌شرقی سالانه معادل 2هزارو ۳۰۰مگاوات است که برای استانی با چنین ویژگی‌های جمعیتی و صنعتی ناچیز است

فاصله تولید و مصرف برق در آذربایجان شرقی

سیدمرتضی احمدپور-خبرنگار

 مشکل کمبود برق در آذربایجان‌شرقی چند سالی است که به یکی از چالش‌های جدی بخش صنعت و تولید دراین استان تبدیل شده‌است؛ وارد آمدن زیان‌های گسترده به واحدهای صنعتی، ازجمله واحدهای فولادی براثر قطع ناگهانی برق، تلف شدن دام‌های زنده به‌دلیل قطع برق سامانه‌ها تهویه سالن‌های دامداری، خرابی دستگاه‌های گران‌قیمت صنعتی و نابودی مواد اولیه در خط تولید تنها بخشی از خسارت‌های ناشی از قطع برق در استان است؛ چالشی که در ماه‌های اخیر با اوج‌گیری مشکلات موجود در زمینه تأمین برق، بیش‌از پیش به‌چشم می‌آید. براساس اعلام استانداری آذربایجان‌شرقی، مجموع تولید برق دراین استان سالانه معادل 2هزارو ۳۰۰مگاوات است که این میزان تولید برای استانی که بیش‌از 4میلیون نفر جمعیت در مراکز شهری و مناطق روستایی دارد و از افزون‌بر 8هزار واحد صنعتی و تولیدی برخورداراست، بسیار ناچیز محسوب می‌شود. همچنین براساس جدول‌های مربوط به تولید برق کشور و درمقایسه شرایط تولید برق در آذربایجان‌شرقی با استان‌های همطراز، میزان تولید استان دراین بخش حتی قابل‌قیاس با استان‌هایی مانند زنجان، که ازنظر جمعیت و وسعت، در رده‌های پایین‌تر از آذربایجان‌شرقی قرار دارند، نیست.

کمبود برق در شهرک‌های صنعتی 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کمبود برق به یکی از اصلی‌ترین مشکلات توسعه شهرک‌های صنعتی دراین استان تبدیل شده‌است، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: دراین زمینه مشکلات جدی داریم و علاوه بر مدیران استانی، با مدیران کشوری و نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی نیز مذاکره کرده‌ایم تا ظرفیت نیروگاه‌های استان را افزایش دهند. «مرتضی نیرومند اسکویی» می‌افزاید: در سال‌های اخیر کمبود برق سبب شده‌است سرمایه‌گذاران نتوانند آن‌گونه که باید، فعالیت کنند و در برخی موارد مجبور شده‌ایم مدیریت مصرف برق را در دستورکار قرار دهیم. وی ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل، درحال ساخت نیروگاه‌های کوچک در داخل شهرک‌های صنعتی استان هستیم. براین اساس مقرر شد 4نیروگاه کوچک مقیاس با عنوان «نیروگاه‌های تولید پراکنده» در شهرک‌های صنعتی استان راه‌اندازی شود که 2نیروگاه ساخته شده و 2نیروگاه نیز درحال ساخت است. نیرومند اسکویی عنوان می‌کند: این نیروگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی «سرمایه‌گذاری خارجی»، «بعثت»، «آخولا» و «شهید سلیمانی» ساخته شده و ظرفیت هرکدام ۲۵مگاوات است. البته این اقدام به‌صورت کامل تأمین‌کننده برق موردنیاز شهرک‌های صنعتی نیست و مقرر شده پیگیری‌های لازم برای تأمین زیرساخت‌های اساسی در شهرک‌ها انجام شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی همچنین اضافه می‌کند: ساخت نیروگاه شهرک‌های صنعتی شهید سلیمانی و آخولا به پایان رسیده و درحال بهره‌برداری است.

تفاوت میان تولید و مصرف 
مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: مشکل کمبود برق در آذربایجان‌شرقی جدی است، اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که میزان مصرف نیز روند صعودی دارد و باید اصلاح شود. «افشین روشن‌میلانی» ادامه می‌دهد: آذربایجان‌شرقی ماهیتی صنعتی دارد و بیش‌از یک‌سوم برق تولیدی استان در صنایع مصرف می‌شود. بنابراین مدیریت مصرف برق در بخش صنعت مهم است و دراین بخش باید تأمین زیرساخت‌های موردنیاز بیش‌از گذشته موردتوجه قرار گیرد. وی از ارائه مشوق‌های متعدد به مصرف‌کنندگان صنعتی نیز خبر می‌دهد و می‌افزاید: مشترکان بخش صنعت متعهد شده‌اند پیک بار برق را ۳۰۰مگاوات کاهش دهند تا از پاداش و مشوق‌های این صرفه‌جویی بهره‌مند شوند، اما تلاش می‌کنیم برای ساخت نیروگاه‌های جدید و نیروگاه‌های کوچک حمایت‌های لازم را جذب کنیم. روشن‌میلانی اضافه می‌کند: همچنین به واحدهای صنعتی اطلاع داده‌ایم تا حد ممکن از ژنراتورهای برق برای تأمین برق استفاده کنند تا در بخش‌های خانگی و خدماتی  بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

 تأخیر در ساخت ۲نیروگاه 
معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه تولید برق در این استان جوابگوی میزان مصرف در بخش خانگی و صنعتی نیست، می‌گوید: اهتمام جدی شرکت‌ توزیع برق منطقه‌ای برای افزایش میزان تولید برق دراین استان ضروری است، چراکه شرایط فعلی رضایت‌بخش نیست. «جواد رحمتی» با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر ساخت ۲نیروگاه در آذربایجان‌شرقی اظهار می‌کند: این ۲نیروگاه یکی با ظرفیت هزارمگاوات در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس و دیگری با ظرفیت ۵۰۰مگاوات در منطقه «صوفیان» از توابع شهرستان شبستر در نزدیکی کلانشهر تبریز قرار دارند که متأسفانه با وجود سپری شدن چند سال از این مصوبات، هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند. وی سرمایه‌گذاران هر ۲نیروگاه فوق را بخش‌خصوصی اعلام می‌کند و می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی راکد ماندن عملیات اجرایی این ۲نیروگاه به سیاست‌گذاری‌های حمایتی از بخش غیردولتی درحوزه ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق مرتبط است که  باید دراین رابطه تجدیدنظرهای جدی و عملی انجام شود. رحمتی تصریح می‌کند: افزایش تعرفه‌ها یکی از سیاست‌های اصولی و مهم برای ترغیب بخش‌خصوصی به ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق در کشور است، اما همت کافی دراین زمینه وجود ندارد. معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه می‌کند: باید توجه داشت که بدون اجرای چنین سیاست‌هایی، تمایل بخش‌خصوصی به سرمایه‌گذاری در بخش نیرو و به‌ویژه برق ارتقا نمی‌یابد. برهمین اساس در استان تلاش شده‌است تا زمینه‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران بیش‌از گذشته فراهم شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید