• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139873
+
-

اعضای کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری از اولویت‌ها گفتند

اداره شهر با مشارکت شهروندان و نخبگان

نایب‌رئیس شورای شهر تهران: با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان مانند واکسیناسیون فلج اطفال عمل کرد و مقابل درب منازل رفت و خدماتی در شأن شهروندان ارائه داد

شورا
اداره شهر با مشارکت شهروندان و نخبگان


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

«با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و اقدام جهادی و ضربتی می‌توان درراستای خدمتگزاری اجتماعی، طرح واکسیناسیون خانه به خانه را اجرا و کرونا را ریشه‌کن کرد»؛ این نظر پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران است؛ موضوعی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم به نوعی بر آن تأکید دارد و می‌گوید چنانچه از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، می‌توان کرونا را مهار کرد. زاکانی، اولویت نخست شهرداری در دوره جدید را کاهش اپیدمی کرونا در شهر عنوان کرده و یکی از مهم‌ترین ملزومات آن ‌را، توجه به بعد خدمتگزاری شهرداری می‌داند.
در شرایط بحرانی کنونی که روزانه 500تا 600نفر از هموطنان قربانی ویروس کرونا می‌شوند، قطعا شکوفایی، اولویت مدیریت شهری نیست و با یک تغییر رویکرد، خدمتگزاری اجتماعی در راستای کاهش اپیدمی کرونا در راس امور شهرداری تهران قرار گرفته است. بر همین اساس، شهردار تهران با تبدیل سوله‌های مدیریت بحران، سالن‌های ورزشی و چند مرکز بزرگ در بوستان‌ها به مراکز واکسیناسیون، نخستین قدم را در راستای پیگیری مطالبات شهروندان برداشته است.

واکسیناسیون خانه به خانه
نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری در پاسخگویی به مطالبات شهروندان، همچنان بر خدمت‌رسانی مطلوب در بحران پاندمی کرونا تأکید کرد و گفت: «در شرایط کنونی جان مردم اهمیت دارد و باید با یک اقدام ضربتی، مؤثر و تمام‌کننده از تمام ظرفیت‌ها برای ریشه‌کنی هرچه سریع‌تر کرونا استفاده کرد. پس مقابله با کرونا اولویت نخست مدیریت شهری جدید است. شهردار تهران با آگاهی به این موضوع آن را در اولویت قرار داده و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است.» پرویز سروری با بیان اینکه ایستادن شهروندان در صف‌های طولانی برای دریافت واکسن قطعاً زیبنده نیست، گفت: «شهرداری ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند از طریق هماهنگی با مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا آنها را به مراکز واکسیناسیون تبدیل کند. همچنین در این امر ارگان‌های نظامی مانند سپاه، ارتش و آموزش و پرورش هم می‌توانند مشارکت کنند تا در یک اقدام ضربتی هرچه سریع‌تر این ویروس منحوس ریشه‌کن شود؛ در غیراین صورت همچنان باید شاهد افزایش تعداد جانباختگان باشیم.» این عضو شورای شهر تهران به طرح خانه به خانه هم اشاره کرد و گفت: «خواسته امروز مردم، ایمنی در برابر کروناست و قطعاً امکانات و ظرفیت‌های خوبی در پایتخت وجود دارد و اعتقادم این است که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان مانند واکسیناسیون فلج اطفال عمل کرد و مقابل درب منازل رفت و خدماتی در شأن شهروندان ارائه داد.» 
علاوه بر مدیریت شهری، اعضای شورای شهر تهران هم که منتخب شهروندان هستند براساس سوگندشان، تعهد کرده‌اند در راستای خدمت به مردم کوشا باشند؛ از این‌رو پس از مشخص شدن و معرفی اعضای کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه، همشهری در گفت‌وگو با روسا و اعضای آنها، پیگیر اولویت کاری‌شان شد. در این بین، اگرچه اولویت کاری کمیسیون‌ها براساس وظایفشان متفاوت است، اما همگی در موضوع پیگیری مطالبات شهروندان متفق‌القول هستند.

کمیسیون برنامه و بودجه
  توجه به مطالبات شهروندان در سند بودجه 

مشارکت، تبادل‌نظر، همکاری و تعامل با شوراها، کلانشهرها و دستگاه‌های خدماتی و اجرایی در راستای اخذ راهکارهای مناسب برای شناخت آسیب‌های عدم‌مشارکت شهروندان و گروه‌های تخصصی در تدوین برنامه‌ها و اداره شهر، یکی از وظایف کمیسیون برنامه و بودجه است. به‌گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، جلب مشارکت شهروندان برای تدوین سند بودجه اهمیت زیادی دارد. مهدی آخوندی گفت: «این کمیسیون در حوزه برنامه‌ریزی و نظارت، وظایف مهمی بر عهده دارد و در این دوره هم تلاش می‌کنیم تا این مسئولیت‌ها را به‌خوبی انجام دهیم.» او با تأکید بر عملکرد جمعی در کمیسیون عنوان کرد: «کمیسیون 5عضو دارد و قطعاً اقدامات و تصمیمات هم به‌صورت جمعی خواهد بود و هیچ کاری به‌صورت انفرادی صورت نخواهد گرفت. درواقع سعی ما بر این است تا با هم‌افزایی بتوانیم بهترین عملکرد را ارائه دهیم و تلاش می‌کنیم علاوه بر روش‌های مرسوم بودجه‌ریزی از نظرات مردم و نخبگان هم بهره‌مند شویم و در تدوین سند بودجه به خواسته‌ها و مطالبات شهروندان هم توجه داشته باشیم. در یک کلام سیاست اصلی کمیسیون 5نفره برنامه و بودجه نگاه از بالا به پایین و از پایین به بالا خواهد بود؛ چراکه باور داریم برای خدمت‌رسانی مطلوب باید هر دو نگاه وجود داشته باشد.»
  اعضای کمیسیون برنامه و بودجه: محمد آخوندی، میثم مظفر، ناصر امانی، حبیب کاشانی و احمد صادقی

کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری
  کاهش دفن زباله با تفکیک از مبدأ 

پسماند و رها شدن زباله‌ها در معابر عمومی ازجمله مباحث زیست‌محیطی پایتخت است که رسیدگی و رفع آنها مطالبه شهروندان است. اعضای کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، مسائل زیست‌محیطی را به‌صورت تخصصی پیگیری می‌کنند و به‌گفته نایب‌رئیس کمیسیون، موضوع پسماند و آلودگی‌های زیست‌محیطی در اولویت قرار گرفته است. مهدی بابایی گفت: «بخش زیادی از زباله‌ها که داخل سطل‌ها ریخته می‌شوند، قابلیت بازگشت به چرخه بازیافت دارند، اما دفن می‌شوند. مردم مشکل رها شدن پسماند در معابر و ایجاد آلایندگی‌های زیست‌محیطی را دارند و اعضای کمیسیون هم با دغدغه دفن زباله‌ها مواجهند. به هر حال، موارد مربوط به حوزه پسماند باید ریشه‌ای حل شود و برای این کار چاره‌ای نیست جز پیگیری جدی طرح تفکیک از مبدأ.» او با تأکید بر ساماندهی حوزه پسماند عنوان کرد: «مدام گفته می‌شود زباله‌های خشک طلای کثیف هستند و قابلیت بازیافت دارند و حتی با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان از زباله انرژی برق تولید کرد. این فرایند در پایتخت مشاهده نمی‌شود و از این‌رو امیدواریم بتوانیم با مشارکت و همراهی مردم طرح تفکیک از مبدأ را به‌درستی اجرا کنیم و با کاهش میزان دفن پسماندها به نقطه مطلوب و استاندارد برسیم.»
  اعضای کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری: مهدی پیرهادی، مهدی بابایی و سوده نجفی

کمیسیون معماری و شهرسازی
  تسریع فرایند صدور پروانه ساخت

صدور پروانه ساخت‌وساز در دفاتر خدمات الکترونیک شهری انجام می‌شود که گاهی اوقات این فرایند در مدت زمان 9ماه تا یک سال به طول می‌انجامد. هر چند در دوره گذشته اقداماتی برای کاهش این فرایند انجام شده، اما پیام‌های ثبت شده در سامانه 137نشان می‌دهد که شهروندان همچنان ناراضی هستند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تأیید نارضایتی شهروندان از فرایند صدور پروانه و اخذ پایان کار گفت: «هدف شورای شهر ششم خدمت‌رسانی مطلوب است و قطعاً این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی هم پیگیری می‌شود.» مهدی عباسی تأکید کرد: «رسیدگی به گلایه شهروندان اهم کار کمیسیون خواهد بود که در این راستا قبل از هر اقدامی تلاش می‌کنیم فرایند صدور پروانه و اخذ پایان کار تسریع شود و از سوی دیگر پیگیر افزایش عوارض خواهیم بود تا بتوانیم در تحقق مطالبات شهروندان گامی برداریم.»
  اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی: مهدی چمران، مهدی عباسی و جعفر بندی‌شربیانی

کمیسیون عمران و حمل‌ونقل
  آماده‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای دوران پساکرونا 

حدود 500دستگاه اتوبوس شرکت واحد و2هزار دستگاه اتوبوس بخش خصوصی نیاز به تعمیر دارد و دوسوم واگن‌های مترو هم باید اورهال شوند. همچنین تا پایان امسال باید 30هزار دستگاه تاکسی نوسازی شوند. مجموعه این اعداد نشان می‌دهند که وضعیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت خوب نیست و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم با تأیید این موضوع گفت: «در شرایط کنونی به‌دلیل اجرای طرح دورکاری و اعمال سایر محدودیت‌ها تا حدودی تعداد مسافران حمل‌ونقل انبوه‌بر کاهش یافته و با وجود مشکلات و کمبودها در حوزه حمل‌ونقل عمومی، خدمت‌رسانی انجام می‌شود، اما برای روزهای پساکرونا قطعاً این ظرفیت‌ها پاسخگوی نیاز شهروندان و شهر نخواهد بود.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی تأکید کرد: «با انجام واکسیناسیون عمومی احتمال دارد از بهمن‌ماه شاهد افزایش مسافران باشیم و به همین دلیل باید برای خدمت‌رسانی به مسافران پیش‌بینی‌های لازم انجام شود. در گام اول با رفع نواقص و اورهال کردن اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو در اسرع‌وقت باید ناوگان را آماده‌سازی‌ کنیم و در گام بعد هم باید کسری ناوگان در شبکه اتوبوسرانی و خطوط مترو تأمین شود.» این عضو شورای شهر تهران به اولویت‌های بخش عمرانی هم اشاره کرد و گفت: «برنامه‌ای برای اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس نداریم؛ چراکه اکثر پروژه‌ها در گذشته انجام شده‌اند. همچنین به‌دلیل محدودیت منابع مالی پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام، محلی و مینیاتوری در اولویت است تا گره‌های نقطه‌ای در محلات رفع شود.»
  اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل: سیدجعفر تشکری‌هاشمی، حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری و علی‌اصغر قائمی

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی
  تقویت حس تعلق محلی

حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار گسترده است و به‌گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به‌دلیل همین گستردگی همه‌‌چیز در جامعه به این حوزه مربوط می‌شود؛ حتی شرایط کنونی ناشی از بحران کرونا که بیش از هر چیزی با سلامت شهروندان در ارتباط است؛ چرا که با فرهنگسازی می‌توان از این بحران به سلامت گذر کرد. نرگس معدنی‌پور اولویت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را هم‌افزایی درون‌سازمانی و برون سازمانی ذکر کرد و گفت: «از طریق هم‌افزایی می‌توان ظرفیت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی را در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزایش داد.» به‌گفته او، تقویت تعلق محلی هم اولویت کمیسیون است: «وقتی بتوان مشارکت شهروندان را جلب و اداره شهر را به آنها واگذار کرد، قطعاً حس تعلق محلی ایجاد می‌شود.» بهبود سرانه فضاهای فرهنگی و اجتماعی و ایجاد توازن و تعادل در میان مناطق کم‌برخوردار و برخوردار هم اولویت‌های دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است که به‌گفته معدنی‌پور از طریق افزایش نرخ پوششی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان به این مهم دست یافت.
  اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی: نرگس معدنی‌پور، زهرا شمس‌احسان، سیداحمد علوی و علیرضا نادعلی

کمیسیون نظارت و حقوقی
  شنیدن صدای مردمانی که صدایشان شنیده نمی‌شود 

مجموعه شورای شهر تهران براساس قانون 2رسالت و وظیفه بزرگ برعهده دارد؛ یکی قانونگذاری و سیاستگذاری برای شهر تهران که انتخاب شهرداری تهران هم در همین چارچوب انجام می‌شود و وظیفه دوم هم نظارت بر اقدامات، برنامه‌ها و عملکرد شهرداری تهران است. به‌گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی، اولویت این کمیسیون اصلاح و بررسی هندسی روابط بین ارکان مختلف شهرداری است. مهدی اقراریان گفت: «تشکیل شورای هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی و کمیته مشترک بین کمیسیون نظارت شورای شهر و دستگاه‌های نظارتی بیرون شهرداری اولویت‌های اصلی هستند. درواقع با این اقدامات، زمینه برای دریافت گزارش‌های مردمی از انجام نشدن یا درست عمل نکردن به کارها در مدیریت شهری، فراهم می‌شود که موارد اگر قابل طرح در کمیسیون نظارت و حقوقی باشد، پیگیری می‌کنیم و در غیراین صورت موارد را در کمیسیون‌های مربوطه مطرح خواهیم کرد.» او با بیان اینکه 21عضو شورای شهر تهران و 30نماینده مجلس، نماینده مردم هستند و باید مطالبات شهروندان را پیگیری کنند، گفت: «موضوع نبود امنیت عمومی در جامعه به‌ویژه چالشی که بانوان با آن مواجه هستند، مطالبه شهروندان بود که از پلیس تهران پیگیری کردیم و این اقدام به کام برخی از مسئولان خوش نیامده است، اما ما وظیفه داریم به‌عنوان نماینده مردم صدای رسای همه شهروندان به‌ویژه کسانی که تربیونی جز شورا و کمیسیون نظارت ندارند، باشیم. شورای ششم به‌عنوان اولویت تلاش می‌کند صدای افرادی باشد که صدایشان توسط مسئولانی که پشت درهای بسته هستند، شنیده نمی‌شود.»
  اعضای کمیسیون نظارت و حقوقی: پرویز سروری، مهدی اقراریان و نرجس سلیمانی

این خبر را به اشتراک بگذارید