• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139775
+
-

نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان با حضور ایران


 جنگ در افغانستان میان جبهه مقاومت و طالبان ادامه دارد. ناآرامی‌ها باعث شده 6کشور همسایه افغانستان نشستی مجازی برای بررسی آخرین تحولات این کشور و نحوه همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه برگزار کنند؛ نشستی که به میزبانی پاکستان و با پیگیر‌ی‌های وزیر خارجه کشورمان برگزار شد و نمایندگانی از ایران، چین، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در آن حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، «محمدصادق» نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به‌عنوان میزبان این نشست مجازی ضمن خوشامدگویی به همتایان خود از ۵کشور همسایه، اهمیت تقویت رویکرد منطقه‌ای برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و تحقق فرصت‌های جدید از افغانستان با ثبات را مورد تأکید قرار داد. این مقام پاکستانی در ادامه افزود: «یک افغانستان مرفه و صلح آمیز می‌تواند انگیزه‌ای برای یکپارچگی اقتصادی، روابط قوی بین ملت‌های منطقه، افزایش تجارت و ارتباطات منطقه‌ای ایجاد کند.» پس از نشست نیز وزارت امور خارجه پاکستان  با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «در این دیدار مجازی در مورد آخرین وضعیت افغانستان تبادل‌نظر شد.» همچنین براساس گزارش‌ وزارت امور خارجه پاکستان، نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان توافق کردند که به تماس و رایزنی‌های نزدیک در بحث افغانستان ادامه دهند. محمدصادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در توییتی نوشت: «  در گفت و گو با همکاران خود  از ایران، چین، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان توافق و تأکید شد که صلح افغانستان برای امنیت، ثبات و رفاه تمام منطقه اجتناب‌ناپذیر است.» 
پیش از برگزاری این نشست شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان آخرین تحولات افغانستان را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داده بودند. همچنین امیرعبداللهیان با همتایان روسی و چینی، درباره تحولات افغانستان و برگزاری نشست میان همسایگان این کشور گفت‌‌وگو کرده بود. در تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان، مبارزه با تروریسم و مواد‌مخدر به‌عنوان اولویتی مهم، ارسال کمک‌های انسانی به‌صورت بدون وقفه و تلاش برای باز بودن‌ گذرگاه‌های مرزی نیز مورد تأکید قرار گرفت. طرفین همچنین تأکید کردند آمریکا مسئول وضعیت کنونی افغانستان است و نقشی که طی 2دهه گذشته در قبال مردم افغانستان داشته غیرسازنده بوده است. البته با وجود رایزنی‌های تلفنی وزیر خارجه کشورمان  با همتای روس خود نماینده این کشور در نشست دیروز حضور نداشت، اما تلاش‌های همسایگان افغانستان و به‌ویژه وزارت خارجه کشورمان برای ایجاد صلح و امنیت پایدار در این کشور ادامه دارد. وزارت خارجه در دولت دوازدهم نیز حتی پیش از آغاز ناآرامی‌ها در افغانستان   میزبان نشستی در تهران میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان بود. با این همه باید دید که وضعیت افغانستان و ناآرامی‌های این کشور به چه سو پیش خواهد رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید