• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139772
+
-

اکسیر حضور در میان مردم

حضور روسای جمهور در میان مردم با حسن شهرت دولت و میزان همراهی جامعه با برنامه‌های قوه مجریه ارتباط مستقیمی دارد

گزارش
اکسیر حضور در میان مردم


 روابط دولت با مردم نسبت مستقیمی با میزان محبوبیت روسای جمهور دارد. شنیدن صدای انتقادات و شکایات مردم، صبر و تحمل برخی از آنان- روسای جمهور- را به نمایش گذاشته و به فاکتوری برای حسن شهرت دولت‌ها و جامعه بدل شده است؛ حسن شهرتی که همواره سبب اعتماد مجدد مردم به روسای دولت‌ها برای دوره دوم ریاست‌جمهوری شده است و اغلب در نیمه راه دولت دوم رو به کاهش نهاده است.
 بر همین اساس می‌توان گفت که ارتباط روسای جمهور با مردم با محبوبیت دولت و همراهی جامعه با برنامه‌های قوه مجریه ارتباط مستقیمی دارد. 
بر همین اساس، سبک و چگونگی حضور روسای جمهور در میان مردم شاخصی اساسی در نمایان شدن میزان محبوبیت اجتماعی آنهاست و به تعبیر دیگر عقربه‌سنج رضایتمندی اجتماعی از عملکرد دولت‌ها نیز از روی تداوم روابط آنها با مردم قابل مشاهده بوده است. از 13 دولت مستقر شده پس از انقلاب تاکنون برخی در همنشینی و همراهی با مردم مصرتر بوده‌اند و برخی حاشیه امن دفتر کار خود در نهاد ریاست‌جمهوری را به حضور بی‌واسطه با مردم ترجیح داده‌اند.

چرا رئیسی بر ارتباط با مردم تأکید دارد
حالا اما سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با نقد این ضعف ارتباطی در دولت گذشته، ترمیم روابط دولت و ملت را هدف‌گذاری کرده و حول آن از نخستین روزهای ریاست‌جمهوری برنامه سرکشی به استان‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی با مردم را تقویت کرده است.
اصلاح روابط دولت با مردم یکی از شعارهای محوری رئیسی در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری و اظهاراتش پس از پیروزی در رقابت‌ها بود. در همین راستا هم او در نخستین برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم از ضرورت استمرار ارتباط دولت با مردم سخن گفت. او ارتباط خود با مردم را در راستای شعار دولت مردمی توضیح داد و گفت: مردمی بودن، محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و همه مسئولان در کشور باشد. مردم باید دولت را از خودشان بدانند، ارتباط با مردم ضرورت دارد، در طول مدت کاری هر جا که مسئولیت داشتم و در هر شرایطی بودم سعی کردم رابطه‌ام را با مردم قطع نکنم و همواره با مردم رابطه داشته‌ام.
برنامه تلویزیونی رئیسی عمل به قول نخستین نشست خبری او ۳روز پس از برگزاری انتخابات بود. او ۳۱خرداد گفته بود: «من در ابتدا شاید هفته‌ای یک‌بار و بعد ماهی یک‌بار ارتباط با مردم را به‌عنوان یک نعمت و زمینه‌ای بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ خواهم کرد.» او با بیان اینکه ارتباط مردم با من از طریق اقوام، خویشان و بستگان نباید باشد، گفته بود: «در این زمینه به جز حضور در اجتماعات مردمی سامانه‌ای برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی طراحی خواهیم کرد.»
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه هیچ زمانی از ارتباط با مردم ضرر نکرده‌ام، افزود: در ارتباط با مردم باید آستانه تحمل را بالا برد. بعضی‌ها دغدغه دارند و بعضی‌ها ممکن است با یک لحن و ادبیات خاصی صحبت کنند اما بالاخره ارتباط با مردم امر پسندیده‌ای است.
مسئولان و مدیران در همه سطوح بدانند که دولت مردمی است و باید با مردم ارتباط داشت. فرماندار و بخشدار باید با مردم ارتباط داشته باشند تا مردم راحت حرف‌شان را بزنند.
او در واکنش به درخواست مجری مبنی بر اینکه به شکل ماهانه درباره اقدامات دولت گفت‌وگوی تلویزیونی انجام شود، گفت: آمادگی دارم که مردم عزیز را در جریان عمل به وعده‌ها قرار بدهم و دوست دارم که مردم در جریان کار دولت قرار بگیرند. گزارش دادن به مردم به‌صورت نوبه‌ای را برای خودم یک تکلیف می‌دانم و افتخار می‌دانم که با مردم صحبت کنم و در جریان بازخورد این گزارش‌ها هم قرار بگیرم.

 نگاه دولت‌های گذشته به ارتباط با مردم 
رویه عملکردی دولت‌های گذشته حکایت از آن دارد که روسای جمهور از ۳ظرفیت نشست‌های خبری، سفرهای استانی و گفت‌وگوهای تلویزیونی برای ارتباط مستقیم و دوطرفه با مردم استفاده کرده‌اند. در عین حال هرکدام دلایلی برای کنار گذاشتن یا کمرنگ کردن برخی از این روش‌های ارتباطی داشته‌اند، ازجمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق   تأکید داشت سفرهای استانی را به روال دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد برگزار نمی‌کند، بلکه مبتنی بر کاهش تعداد مصوبات، انجام پروژه‌های قبلی و پرهیز جدی از مصوبات غیرکارشناسی خواهد بود.
روحانی در عمل کمترین میزان نشست‌های خبری، سفرهای استانی و گفت‌وگوهای تلویزیونی را در مقایسه با دولت اول خود و دولت‌های نهم و دهم برگزار کرد. آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی او با مردم ۱۱مردادماه یک روز مانده به پایان ریاست‌جمهوری‌اش برگزار شد؛آن هم درحالی‌که ۳سال بود این گفت‌وگوها تعلیق شده بودند.  او در مجموع ۵گفت‌وگوی تلویزیونی در شهریور ، آذر و بهمن۹۶، مرداد۹۷ و ۱۱مرداد۱۴۰۰ برگزار کرد. به‌نظر می‌رسد نامناسب شدن شرایط سیاسی و اقتصادی کشور از اردیبهشت‌ماه۱۳۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام بیشترین تأثیر را در پرهیز روحانی از گفت‌وگوهای تلویزیونی داشتند.
همچنین نشست‌های خبری روحانی با وجود برخی قول‌ها مبنی بر برگزاری آن در هر فصل سال و حتی ۶ماه یک‌بار با تعلیق مواجه شدند. او در مجموع طی ۴سال ۴نشست خبری در آذر۹۹، بهمن۹۸، مهر۹۸ و بهمن۹۶ برگزار کرد.
سفرهای استانی روحانی نیز با کرونایی شدن شرایط کشور تعطیل شدند. او به حدود نیمی از استان‌ها سرکشی کرد و از ۲۸دی‌ماه ۹۸ حدود یک‌ماه مانده به شیوع کرونا در کشور دیگر سفر استانی نرفت. سیستان و بلوچستان آخرین مقصد سفرهای استانی روحانی در آن تاریخ بود و قبل از آن به اردبیل، کرمان، یزد، خراسان شمالی، بوشهر، گیلان، هرمزگان، گلستان، سمنان و برخی استان‌های دیگر سفر کرده بود. توقف این سفرها به‌علت شیوع کرونا البته محل انتقاد مخالفانش واقع شد.
رکورد سفرهای استانی تا پیش از این مربوط به دوره احمدی‌نژاد با بیش از ۱۰۰سفر استانی در ۴دور سرکشی به استان‌ها بوده است.
تأکید رئیسی بر استفاده از ظرفیت سفرهای استانی برای ارتباط با مردم   است. این سفرها در دولت احمد‌ی‌نژاد براساس درآمدهای کلان نفتی و پروژه‌محور انجام شدند و بعدتر در دولت روحانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره ادامه پیدا کردند.
رئیسی حل بحران و مسائل فوری و بحرانی استان‌ها همچون بی‌آبی استان‌ خوزستان و محرومیت سیستان و بلوچستان را محور اقدامات ضرب‌الاجلی خود برای سفر به این استان‌ها و شنیدن صدای مردم قرار داده است.

همه وعده‌های رئیسی به مردم
رئیس‌جمهوری در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، ۱۵ وعده و برنامه را مطرح کرد. سیدابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی 40دقیقه‌ای با اشاره به موضوعات اصلی کشور ازجمله مقابله با کرونا، مشکلات معیشتی و مذاکرات هسته‌ای ۱۵ وعده هم به مردم داد که می‌توان مهم‌ترین آنها را وعده «مبارزه با فساد»، «ارتباط نزدیک و بی‌واسطه با مردم»، «تسریع در واکسیناسیون کرونا» و «مسائل اقتصادی» دانست که در مورد هر یک از موارد تقریبا 3وعده جداگانه مطرح شد. در ادامه وعده‌های رئیس‌جمهوری را مرور می‌کنیم.
   تا آخر شهریور واردات ۴۰میلیون دوز واکسن قطعی شده است.
  با افزایش واردات واکسن و تقویت تولید داخلی کار واکسیناسیون با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.
  معوقات کادر درمانی و پزشکی باید سریعا پرداخت شود.
  وعده‌هایی مانند ساخت یک میلیون مسکن در سال باید عملی شود. برای اجرای این وعده، دولت یک جاهایی خودش مسکن می‌سازد، یک جاهایی هم تسهیلات می‌دهد. در عرصه نوسازی مسکن روستایی هم دولت مکلف شده که از نوسازی قریب به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال حمایت کند.
  از روز اول به همه همکاران دولت اعلام کردم که منافذ فساد و بسترهای فسادزا را شناسایی کنند و این باید به‌صورت یک کار ویژه دنبال شود.
  تا چند روز آینده منشور مبارزه با فساد هم تهیه می‌شود و به اطلاع تمام دولتمردان و مردم عزیز خواهد رسید.
  بنا داریم ارتباط با مردم و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار‌گرفتن و پیداکردن راهکارها با کمک مردم را با قوت ادامه دهیم.
  بنا داریم که به‌طور مستمر گزارش‌هایی را به مردم استان‌هایی که سفر می‌کنیم در زمینه روند اجرای مصوبات سفرها ارائه دهیم.
  دولت و تیم اقتصادی‌اش شبانه‌روز کار می‌کند و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند که بتوانیم شرایطی را پیش بیاوریم که کاملا ثبات در بازار حاکم شود و این تغییرات هرروز و هر‌ماه را نداشته باشیم.
  روزنه‌های بسیار امیدوارکننده‌ای می‌بینیم. فکر می‌کنیم با کارهایی که انجام شده، گام‌هایی برداشته شود که این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار، افزایش تولید و به پایان دادن رکود و کاهش تورم بینجامد.
  افزایش خط تولید و فعال‌کردن کارخانه‌ها در دستور کار دولت است. اگر این ظرفیت را فعال کنیم بخشی از بیکاری‌مان هم حل می‌شود.
  از همین‌جا به تولیدکنندگان می‌گویم که تولید را افزایش دهید زمینه برای صادرات کاملا فراهم می‌شود.
  غیابی تصمیم نخواهیم گرفت که مردم صبح بلند شوند، ببینند یک تصمیم گرفته شده و اصلا مطلع نیستند. حتما تصمیمات مهم را با مردم درمیان می‌‌گذاریم و مردم را محرم می‌دانیم.
  بنای دولت این است که اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا در سیستان و بلوچستان فعال شود و به ایرانیان عزیز خارج از کشور اعلام می‌کنم که در آنجا زمینه برای سرمایه‌گذاری کاملا فراهم است و دستگاه‌های دولتی آمادگی دارند مقدمات سرمایه‌گذاری ایرانیان را با اولویت فراهم کنند.
  حتما گفت‌وگو و مذاکره را در دستور کار دولت خواهیم داشت، اما نه با فشاری که دنبال می‌کنند. فشار‌آوردن همراه با گفت‌وگو قبلا هم امتحان شده و جواب نداده است. گفت‌وگو دنبال خواهد شد، منتها نه مذاکره برای مذاکره، بلکه مذاکره باید نتیجه داشته باشد، یعنی دنبال آن این باشد که تحریم‌ها برای ملت ایران رفع شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید