• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139533
+
-

رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح درگذشت

فرمانده معتمد

یادبود
فرمانده معتمد


 سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی   در 70سالگی درگذشت. او دیروز یکی از 561نفری بود که به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.
هر چند خبرگزاری‌ها ابتدا علت فوت رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح را تحمل و اثرات «یک دوره بیماری» عنوان کردند، اما کمی بعد اعلام شد که پس از ابتلا به ویروس کرونا درگذشته است.
فیروزآبادی 27سال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود که بیشترین زمان فرماندهی نهادی نظامی پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. 
با این همه او پس از کنار رفتن از این سمت در سال95 به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. جدای از عکس‌هایی که هفتگی از حضور او در نشست مجمع منتشر می‌شد، رفته‌رفته کمتر نامی از او در رسانه‌ها و محافل سیاسی به گوش می‌رسید.
  اما  توجه رسانه‌ها به فیروزآبادی کمتر و کمتر شد؛ تا جایی که حتی خبری از ابتلای او به کرونا نیز پیش از درگذشتش منتشر نشد. دیروز اما پس از فوت فیروزآبادی موج پیام‌های تسلیت به راه افتاد و روسای 3قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، شهردار تهران، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر مقام‌های لشکری و کشوری در پیام‌هایی مرگ او را به مقام معظم رهبری، خانواده او و کارکنان نیروهای مسلح تسلیت گفتند.

از قرارگاه خاتم‌الانبیا تا ستاد کل نیروهای مسلح
سیدحسن فیروزآبادی از سال68تا هشتم تیر‌ماه95 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود.
براساس اطلاعات منتشر شده درباره رزومه او، فیروزآبادی متولد1330 در مشهد بود و دکترای دامپزشکی را از دانشگاه مشهد گرفت.
 او پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های نظامی خود را آغاز کرد. وی در دولت شهید رجایی به ریاست جمعیت هلال احمر رسید و در پی آن در سال۱۳۶۱ با حکم نخست‌وزیر دوران جنگ به‌عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی و معاونت امور دفاعی نخست‌وزیری منصوب شد.
 او در دوران دفاع‌مقدس مسئولیت‌های مختلفی ازجمله معاونت امور دفاعی نخست‌وزیر وقت و جانشینی او در قرارگاه خاتم‌الانبیا، ستاد امداد و درمان جنگ، امور پناهگاه‌ها، پدافند شیمیایی و کمیته ساخت موشک زمین به زمین را برعهده داشت. پس از جنگ نیز با حکم مقام معظم رهبری بالاترین مقام نظامی پس از ایشان را داشت. دوران طولانی فرماندهی او باعث شد تا برکناری‌اش واکنش‌های زیادی را به همراه داشته باشد.
 اما درحالی‌که برخی این برکناری‌ را ناگهانی می‌دانستند، فیروزآبادی در مهر‌ماه95 در مصاحبه با خبرگزاری فارس روایت متفاوتی از آن ارائه کرد. او به‌گفته خود 12سال پیش از برکناری در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به بیماری قلبی و کلیوی خود و ضعف جسمانی‌اش اشاره کرده و ۱۰نفر را به‌عنوان نامزد جایگزینی   پیشنهاد کرده بود. 
طبق توضیحات فیروزآبادی مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت نکردند و فیروزآبادی بار دیگر 7سال پیش از برکناری درخواست خود را تکرار کرده است، اما این نامه و نامه سوم نیز با مخالفت مقام معظم رهبری رو‌به‌رو شده است. پس از این طبق توضیحات فیروزآبادی، او معاونت ارکان را در ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد و سردار محمد باقری را مسئول این معاونت کرد . به این ترتیب در 4سال پایانی در واقع سردار باقری تحت این معاونت ستاد کل نیروهای مسلح را با اختیارات فیروزآبادی اداره می‌کرده است. سرانجام در تیرماه 95مقام معظم رهبری سردار باقری را به فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌‌کنند. سرلشکر فیروزآبادی نیز با حکم مقام معظم رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور فرماندهی کل قوا در امور نظامی می‌شود.
 پس از روی کار آمدن دولت یازدهم موضع‌گیری‌های سیاسی فیروزآبادی در حمایت از این دولت حاشیه‌هایی برای او به همراه داشت. او از نخستین مقامات بود که از توافق هسته‌ای حمایت کرد و حتی در سال1394 و پس از توافق اولیه1+5 در لوزان در نامه‌ای به مقام معظم رهبری «موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» را تبریک گفت. 
فیروزآبادی در رابطه با دولت نهم نیز موضع مشابهی داشت و اگرچه که در ابتدا حامی سرسخت محمود احمدی‌ن‍ژاد بود، رفته‌رفته موضع‌گیری‌های تندی علیه او کرد.  با این همه وقتی او از فرماندهی ستاد کل کنار رفت، تقریبا تا خرداد 97کمتر نام و ردی از او در رسانه‌ها یا فضای مجازی وجود داشت تا اینکه دیروز یعنی 12شهریور1400 خبر درگذشت او منتشر شد؛ خبری که موجی از پیام‌های تسلیت را از سوی مقامات لشکری و کشوری به همراه داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید