• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139406
+
-

بگذارید نفس بکشیم

4 درخواست از تیم ملی که امیدواریم اجابت شود


بهروز رسایلی| در شرایطی که فضای فوتبال ایران اصلا و ابدا «ملی» نیست و تناسبی با حساسیت مرحله انتخابی جام‌جهانی ندارد، اما به هر حال شاگردان دراگان اسکوچیچ امروز نخستین دیدار خود در این رقابت‌ها را برابر سوریه برگزار می‌کنند؛ مسابقه‌ای بسیار حساس که لغزش در آن می‌تواند کارمان را بسیار سخت کند. در آستانه این بازی، چند درخواست از مجموعه تیم ملی داریم که امیدواریم اجابت شود.

  مثل همیشه باشید
این اگر یکی از بازی‌های معمول ایران و سوریه باشد، قاعدتا باید با پیروزی تیم کشورمان به پایان برسد. سوریه یکی از حریفان آسان و دلخواه تیم ملی در تمام طول تاریخ بوده است. ما و آنها تا به حال 28بار به شکل دوستانه و رسمی در تورنمنت‌های مختلف به مصاف هم رفته‌ایم که 16بار تیم ملی ایران پیروز بوده، 11مسابقه به تساوی انجامیده است و تنها یک‌بار سوری‌ها ما را برده‌اند که این اتفاق به 48سال پیش برمی‌گردد. 46گل زده ایران در مقابل 15گل زده سوریه، نشان از برتری قاطع ملی‌پوشان کشورمان دارد و البته آخرین بازی را هم در چارچوب یک رقابت دوستانه، فروردین همین امسال تیم ما خیلی راحت 3 بر صفر برده است. بنابراین تیم ملی می‌تواند با اعتماد به‌‍ نفس کامل به مصاف رقیب امروزش برود، اما در عین حال بسیار هم باید مراقب باشیم. لبنان هم تا‌کنون فقط یک‌بار ما را برده که آن یک‌بار مربوط به مقدماتی 2014می‌شد و تا آخر مسابقات تیم کارلوس کی‌روش را به دردسر انداخت.

 فکر کنید مرحله قبلی است
معمولا اینطوری است که ایرانی‌ها کارهای سخت را راحت‌تر انجام می‌دهند. حالا اینکه چرا چنین عادتی داریم، خودش یک بحث بسیار طولانی در حوزه روانشناسی اجتماعی است. با این حال مثال و مصداق تا دل‌تان بخواهد وجود دارد. در همین مرحله قبلی انتخابی جام‌جهانی، تیم ملی در آستانه حذف از مسابقات قرار گرفته بود و نیاز داشتیم که هر 4 دیدار پایانی، ازجمله 2 بازی بسیار سخت برابر عراق و بحرین را ببریم. اینجا بود که عادت ایرانی به‌کار آمد و تیم ملی در هر 4 مسابقه «بی‌نقص» ظاهر شد. یعنی حتی به عراق و بحرین یک موقعیت گل هم ندادیم. حالا هم امیدواریم تیم ملی تصور کند بازی با سوریه ادامه همان مرحله قبلی است و فرصت جبران نداریم. باید طوری بازی کنیم که انگار محکوم به پیروزی هستیم. هر گافی اینجا بدهیم، می‌تواند آتشی به پا کند که همه رویاهای‌مان را به باد بدهد. تیم ملی «باید» در مسابقات دوره بعدی جام‌جهانی که سال آینده در چنین روزهایی در قطر برگزار می‌شود حاضر باشد. این به نفع همه است، ازجمله خود بازیکنان گرامی که می‌توانند مشتریان بهتر با قیمت بالاتر پیدا کنند.

  جای خالی سردار را پر کنید
سردار آزمون البته بازیکن بسیار خوبی است، اما در تیم ملی خیلی وقت بود که گل «مهم» نمی‌زد. درست وقتی این اشکال رفع شد و سردار با 3 گل حساسی که مرحله قبلی به بحرین و عراق زد مردم را به وجد آورد، نوبت محرومیت او رسید. آزمون به‌خاطر کارت زردی که در بازی قبلی برابر عراق دریافت کرده، مسابقه امروز را از دست داده است و طبیعتا خبری از زوج مخوف او و مهدی طارمی نخواهد بود. این بهترین فرصت است تا گزینه‌های جانشین آزمون در خط حمله که تعدادشان کم هم نیست، خودی نشان بدهند و با پر کردن جای خالی آزمون، توانایی‌های‌شان را به رخ کادرفنی بکشند. نمی‌دانیم برنامه اسکوچیچ چیست؛ او قصد دارد این جای خالی را با کریم انصاری‌فرد پر کند، با مهدی قائدی، یا بازیکن دیگری را مدنظر قرار داده است. هر کدام از اینها که انتخاب شد، امیدواریم جوری بدرخشد که آزمون احساس خطر کند و دیگر محروم نشود!

  خوشحال‌مان کنید
درخواست آخر تلخ و جانسوز است؛ اینکه این روزها بهانه برای شادی کم شده است. مردم  به خاطر کرونا دلیل چندانی برای خندیدن ندارند و به سختی می‌توانند حتی برای مدت کوتاه، حجم مشکلات اطراف‌شان را از یاد ببرند. در چنین شرایطی تیم ملی شاید به آنها فرصت «تنفس» بدهد. فعلا این دو بازی مهم برابر سوریه و عراق را ببرید و اجازه بدهید مردم کشورتان دمی از این همه مصیبت غافل شوند. راه دوری نمی‌رود به خدا!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید