• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139399
+
-

مربی جدید بسکتبال با وعده شایسته‌سالاری آمد

مصطفی هاشمی از حفظ صمد و حامد در تیم ملی خبر داد و گفت برای شکست در انتخابی جام جهانی هیچ بهانه‌ای ندارد

مربی جدید بسکتبال با وعده شایسته‌سالاری آمد

روز گذشته فدراسیون بسکتبال ایران حکم سرمربیگری تیم ملی را به‌دست مصطفی هاشمی داد ولی واکنش‌ها به حضور او روی نیمکت تیم ملی از چند روز پیش آغاز شد. بعضی‌ها مربیگری تیم ملی را حق هاشمی می‌دانند، حقی که سال‌ها از او دریغ شد. اما عده‌ای هم بعد از دیدن نمایش ضعیف تیم ملی در بازی‌های المپیک و پنجره‌های انتخابی آسیا، منتظر استخدام یک مربی خارجی درجه‌یک بودند. البته به هر حال آنها هم قبول دارند که در شرایط اقتصادی فعلی و به‌خصوص در فدراسیون بسکتبال که مانور چندانی روی درآمدزایی دیده نمی‌شود، استخدام مربی خارجی تقریبا غیرممکن است. هاشمی از نامدارترین مربیان باشگاهی بسکتبال است که جانشین مهران شاهین‌طبع رقیب همیشگی‌اش شده است. هاشمی تجربه سرمربیگری تیم ملی را ندارد اما دوره‌ای در تیم‌ملی دستیار نناد ترایکوویچ بود. با این حال موفقیت‌هایی که در سطح باشگاهی داشته و همینطور سوابقش در دوران بازیگری، این اطمینان را می‌‌دهد که او یکی از بهترین گزینه‌ها برای تیم ملی است. اما آیا در شرایط فعلی می‌شود به موفقیت او با تیم ملی امیدوار بود؟
دیروز هاشمی در نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگارانی بود که چند دغدغه اساسی دارند؛ آیا سرمربی تیم ملی تمام‌وقت است؟ دوباره بازیکنان دورگه متوسط به بازیکنان درجه‌یک داخلی ترجیح داده می‌شوند؟ با خداحافظی و پا به سن گذاشتن بازیکنان باتجربه، تیم چه شرایطی پیدا می‌کند؟ شاهین‌طبع همزمان با تیم ملی، مربی باشگاهی هم بود و این مسئله همیشه با نقد همراه بوده است. اما هاشمی هم قرار نیست از تیم باشگاهی‌اش کناره‌گیری کند. هاشمی سرمربی تیم مهرام است و دستیارش مهران حاتمی سرمربی تیم شهرداری گرگان. او تنها چیزی که دیروز در این‌باره گفت، این جمله بود: «یقینا منافع باشگاهی را به تیم‌ملی ترجیح نمی‌دهیم.» محمد جمشیدی بازیکن تیم ملی گفته بود که برای شاهین‌طبع اولویت منافع باشگاه بود. دلخوری بازیکنان داخلی از سرمربی سابق این بود که چرا بازیکنان دورگه‌ای را که خارج از ایران بازی می‌کنند و نه کیفیت بالایی دارند و نه تجربه ملی، به آنها ترجیح می‌‌دهد. هاشمی به این بازیکنان اطمینان داد که برای او شایسته‌سالاری در اولویت است: «هرکسی که پاسپورت ایرانی داشته باشد و با قوانین ما کنار بیاید، می‌تواند در تیم ملی بازی کند، اما شایسته‌سالاری مهم‌ترین اصل برای دعوت از بازیکنان است. اگر کسی از بازیکنان داخلی بالاتر باشد، استفاده می‌کنیم و در غیر این صورت نه.»
صمد نیکخواه‌بهرامی بعد از المپیک از تیم‌ملی خداحافظی کرد و حامد حدادی هم گفت که توانش اجازه نمی‎دهد در همه بازی‌های ملی به میدان برود. اما حالا گفته می‌شود نه‌تنها صمد خداحافظی‌اش را پس گرفته که مهدی کامرانی هم قصد حضور در تیم ملی را دارد. به‌نظر می‌رسد هاشمی از این تصمیم آنها استقبال کرده است: «از نگاه یک کارشناس می‌گویم که مربی باید اول نتیجه‌گرا باشد چون فرصت اردوی بلندمدت مثل باشگاه ندارد. مسئله دوم تعامل با بازیکنان است. مورد سوم اینکه شما باید یک استعدادیاب هم باشید. برای اینکه بتوانم جوابگو باشم بهترین بازیکنان را دعوت می‌کنم. تیم ما پیر شده و باید جوان شود اما شما باید بدنه تیم خودتان را که افرادی مثل صمد و حامد هستند حفظ کنید و در کنار آنها از بازیکنان جوان استفاده کنید.» مسابقات انتخابی جام‌جهانی2023 از اول آذر شروع می‌شود و ایران با قزاقستان، سوریه و بحرین همگروه است. هاشمی کمتر از 4ماه فرصت دارد تیم را آماده کند: «بعد از استرالیا که قهرمان آسیاست، ما بهترین بازیکنان را داریم و به‌جز برد به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم. هیچ توجیه و بهانه‌ای هم نداریم.»
هاشمی دیروز اعتراف کرد همانطور که در دوران بازی‌اش حضور در تیم ملی آرزویش بوده، در دوران مربیگری هم این آرزو را داشته است، اما تأکید کرد روزی که بداند برای تیم ملی مفید نیست کنار می‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید