• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139339
+
-

آمارهای ترسناک از کرونا و زلزله احتمالی

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا س از پذیرش 41 هزار جان‌باخته کرونا خبرداد و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در صحن شورا گفت: اگر در تهران زلزله بیاید 60 درصد سازه‌های شهری آسیب می‌بیند

شورا
آمارهای ترسناک از کرونا و زلزله احتمالی


دیروز در جلسه پارلمان شهری، آمارهای ترسناکی از 2 بحران بیماری کرونا و احتمال وقوع  زلزله در تهران ارائه شد. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در جریان ارائه گزارش از عملکرد و تلاش 19‌ماه بحرانی ناشی از اپیدمی کرونا، گفت که در این مدت حدود 41هزار و 591متوفی کرونایی در این سازمان پذیرش شده‌اند. 
رئیس سازمان مدیریت پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم گفت که در زمان وقوع زلزله حدود 60درصد تمام سازه‌های شهر آسیب می‌بینند و در پایان هم از خرید تجهیزات جدید برای مقابله با بحران و کاهش خسارت‌ها خبر داد.
به گزارش همشهری، هشتمین جلسه شورای شهر تهران، مصادف بود با سالروز بانکداری بدون ربا. از این‌رو نایب‌ رئیس شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه به این موضوع اشاره کرد و گفت:«آنچه از بانکداری اسلامی مشاهده می‌شود، ظاهری زیباست اما باطنی که با این ظاهر همراهی کند، دیده نمی‌شود و امیدواریم دولت مردمی و وزیر جوان انقلابی اقتصاد، محور اصلی را بر اصلاح رویه بانک‌ها قرار دهند.» پرویز سروری با بیان اینکه انتظار می رود بانک‌ها حامی تولید و اقتصاد ملی باشند، عنوان کرد: «بانک‌ها باید از حالت بنگاه اقتصادی و رقیب بودن برای سرمایه‌گذاران، فاصله بگیرند و حامی تولید ظرفیت‌های دقیق ستادی باشند. اگر امروز اقتصاد ما درون‌زا و برون‌ریز است، بانک‌ها در آن نقش اصلی دارند و امیدواریم در این دوره شاهد برون‌رفت بانک‌ها از حالت بنگاه‌های اقتصادی باشیم و آنها به ظرفیت‌های حمایتگر تبدیل شوند.» او در ادامه به سالروز شهادت رئیس علی دلواری هم اشاره کرد و گفت: «او با دست خالی بدون هیچ سرمایه حمایتی در مقابل امپراتوری بزرگ انگلیس ایستاد و آن را به استیصال کشاند و در مقابل فردی مانند رضاخان با ارتش مجهز شده غرب مانند افغانستان با نخستین تحرک دشمن، فرار کرد و ملت را بی‌دفاع و بی‌حامی در مقابل اشغالگران قرار داد. در واقع اینها درس‌های تاریخ هستند که باید عبرت بگیریم تا عبرت دیگران نشویم و امیدواریم این استقلال سیاسی با استقلال اقتصادی در دولت مردمی همراه شود.»

فوتی‌های شهر تهران به عدد 400رسید
پس از نطق نایب‌رئیس شورای شهر تهران، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) که برای ارائه گزارش از اقدامات انجام شده به صحن پارلمان شهری آمده بود، پشت تریبون رفت. سعید خال در ابتدای صحبت هایش به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: «از ابتدای اسفند سال ۹۸ سازمان بهشت زهرا(س) درگیر بحرانی بی‌سابقه و غیرقابل تصوری شد که در طول ۵۰سال گذشته بی‌نظیر بود.»
 او با بیان اینکه در پیک پنجم کرونا، برخی روزها تعداد فوتی‌های شهر تهران به عدد ۴۰۰ رسیده، عنوان کرد: «در 19‌ماه گذشته حدود 41هزار و 591فوتی کرونایی در بهشت زهرا پذیرش شده است که از این تعداد 24هزار و 838متوفی مرد و 16هزار و 753متوفی هم زن بوده‌اند که همگی با آب، تطهیر و تغسیل شدند و در هر قطعه و مکانی که مورد درخواست خانواده‌ها بوده تدفین شده‌اند.» نصب سیستم‌های کلرزنی و پایش آب، اختصاص چندین دستگاه سردخانه کانتینری، تهیه تجهیزات برای ضدعفونی کردن بخش‌های مختلف سازمان، غربالگری مستمر پرسنل، انجام واکسیناسیون 600نیروی خط مقدم سازمان، شروع عملیات احداث یک مرکز ایزوله، تلاش شبانه‌روزی پرسنل و نیروهای جهادی، تدفین متوفیان کرونایی در قطعات مورد تقاضای خانواده‌ها و.. اقدامات دیگری بودند که خال توضیحاتی ارائه داد و تأکید کرد: «در 19‌ماه گذشته سازمان بهشت زهرا(س) شرایط سختی را تجربه کرد و اگر استخوان‌بندی و زیرساخت خوبی نداشت، نمی‌توانست از این بحران عبور کند و پرسنل سازمان همواره سعی کرده اند تا با مهربانی، صبر و تلاش بیشتر در کنار شهروندان بمانند و در غم آنها شریک باشند.» مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به نصب نخستین «وان هوشمند» در سالن تطهیر بانوان هم اشاره کرد و گفت: «در سالن تطهیر بانوان دستگاه جدیدی به نام وان هوشمند متوفی، طراحی و یک دستگاه هم نصب شده که کاملا سیستماتیک است و پس از رفع نواقص دستگاه، با استفاده از آن مشکلات جسمی پرسنل بانوان بهشت زهرا(س) حل می‌شود.»

خرید تجهیزات جدید برای مقابله با بحران
دیروز رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم به شورا آمده بود تا گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه دهد. 
رضا کرمی محمدی در ابتدای صحبت‌هایش به خرید تجهیزات جدید و کم ‌ارزش‌شدن بودجه سازمان اشاره کرد و گفت: «مخاطرات طبیعی مانند زلزله، فرو نشست، سیل و... تهران را تهدید می‌کند و از این‌رو تلاش کردیم تا با تهیه تجهیزاتی چون باران سنج، سد سنج، نصب دکل‌های ایستا، نصب تابلوهای هشدار هواشناسی و... میزان مخاطرات و خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.»
 او در ادامه عنوان کرد که ارزش بودجه سازمان مدیریت بحران از سال 88تا 93مناسب بود اما در شرایط کنونی ارزش بودجه سازمان به یک پنجم رسیده است. به‌گفته کرمی، در تهران 103پایگاه بحران وجود دارد و 8پایگاه دیگر هم آماده بهره‌برداری هستند. این مقام مسئول ادامه داد: «تهران دارای ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده است و با توجه به اینکه در زمان وقوع زلزله، حدود 60درصد سازه‌ها در همه مناطق، آسیب جدی می‌بینند. بنابراین ضروری است این بافت‌ها در اسرع وقت نوسازی شوند؛ چرا که با این کار میزان آسیب‌ها به 20درصد می‌رسد. همچنین 20 درصد ساختمان‌ها با زلزله 6.5 ریشتری فرو می‌ریزند.»
 به‌گفته او، ضدعفونی شهر، ذخیره‌سازی‌ اقلام عمومی و مدیریتی، پسماند و مدیریت تدفین متوفیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعطیلی مراکز تجمعی پرخطر مطابق با دستور‌های ابلاغی، مشارکت فعال در طرح شهید سلیمانی و... از دیگر اقدامات عملیاتی سازمان مدیریت بحران در شرایط کرونا بوده‌اند.

رصد شهر و شهرداری تهران
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در جلسه دیروز با ابراز رضایت از گزارش‌های ارائه شده در صحن شورا توسط سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری تهران گفت: «رصد عملکرد شهرداری تهران قبل از مراسم تحلیف آغاز شده بود و اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند.» مهدی عباسی تأکید کرد: «افراد آگاه از برنامه و تدوین برنامه بدون نگاه به گذشته نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی موفقی داشته باشند. به‌عنوان نمونه در جلسات گذشته تذکراتی در حوزه نگهداشت شهر داده شد و اکنون شاهد هستیم برخی از مناطق مشغول جبران خلأهای موجود هستند و امیدواریم آن مناطقی که هنوز کار را با جدیت آغاز نکرده‌اند، اقدامات اصلاحی را شروع کنند.»

تذکرات هشتمین جلسه شورای شهر تهران
جلسه روز گذشته تذکراتی هم داشت، در ابتدا سخنگوی شورای شهر تهران ضمن درخواست برای برگزاری جلسه فوق‌العاده گفت که در این جلسه می‌توان خروجی کمیسیون‌ها را بررسی کرد. علیرضا نادعلی‌شهرستانکی به ارائه گزارش‌های متعدد در شورا هم انتقاد و عنوان کرد که زمان زیادی از شورا به گزارش‎ها اختصاص داده می‌شود. مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هم در تذکر خود به فرانشیز درمانی و دارویی کارکنان شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «اکثر نیروهای شهرداری تهران دغدغه سلامت دارند و طرحی در شورای پیشین اجرایی شد که کمی با عجله بود و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.» مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم به موضوع مقابله با فساد اشاره و عنوان کرد: «شهردار منتخب تهران به‌عنوان چهره ضد‌فساد که هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد و تبعیض ویژه‌خواری ندارد باید به تخلفات ۴سال گذشته بپردازد.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی هم در تذکر خود با بیان اینکه برخی فعالیت‌ها از سوی بعضی مسئولان شهرداری تهران که احساس می‌کنند در مدیریت جدید شهری نقشی نخواهند داشت، تقریبا رها شده است، گفت: «از سرپرست شهرداری تهران تقاضا می‌شود به فوریت، سرپرستی از همکاران همان واحد منصوب کند تا امور شهر و ارائه خدمات به شهروندان با جدیت ادامه یابد و شاهد نارضایتی شهروندان نباشیم.» تذکر ناصر امانی هم مربوط به ساخت‌وسازهای غیرمجاز رخ داده در دوران گذر مدیریت بود. او گفت: «مدیران شهرداری و مناطق مستنداتی مبنی بر ساخت‌وساز در خیابان سیمون بولیوار منطقه5 ارائه داده‌اند و از این‌رو درخواست دارم سرپرست شهرداری تهران به این موضوع رسیدگی کند.»

 واکنش اعضای شورای شهر تهران به گزارش‌های2سازمان بهشت‌زهرا و مدیریت بحران

   پرویز سروری: در شرایط کرونایی هستیم و اکنون بیشتر شهروندان برای دفن اموات مراجعه می‌کنند، اما در ایام پساکرونا دوباره با مشکل ترافیک روزهای پنجشنبه و جمعه مواجه می‌شویم. قرار بود اقداماتی در غرب، شرق و شمال تهران صورت گیرد تا تمرکز روی بهشت‌زهرا شکسته شود.
   سوده نجفی: در بازدیدی که از سالن تطهیر داشتم، متوجه شدم بسیاری از بانوان زیر 30سال که در سالن تطهیر مشغول خدمت‌رسانی هستند به‌دلیل جابه‌جایی اجساد روی سکوی شست‌وشو دچار مشکلات جسمی شده و جراحی دیسک کمر انجام داده‎اند. باتوجه به پیشرفت‎های علمی باید بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
   حبیب کاشانی: در فاز دوم توسعه بهشت‌زهرا حدود 110هکتار افزوده شد که در مدت 10سال ظرفیت آن کامل شد. 160هکتار دیگر هم در فاز بعدی اضافه شد که با گذشت 12سال در حال تکمیل شدن است. چه تدابیری اندیشیده
 شده برای اینکه بهشت‌زهرا در فازهای بعد توسعه پیدا کند و این نگرانی از بین برود.
   علیرضا نادعلی: نکته‌ای که در این گزارش باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه ارجاع دادن به مرجع و ماخذی فاسق مانند بی‌بی‌سی کار اشتباهی است. در یک نهاد رسمی جمهوری اسلامی، رسانه‌ای که ما آن را فاسق می‌دانیم و بسیاری از حقایق و غیرحقایق را با هم مخلوط می‌کند و ارگان رسمی خبری روباه پیر است، نباید مرجع معرفی شود.
   جعفر بندی‌شربیانی: درخصوص گسترش فازهای بعدی بهشت‌زهرا نباید به فکر افزایش مساحت این آرامستان باشیم و باید ظرفیت‌های دیگر تهران را بررسی کنیم و ببینیم که آیا واقعا امکان دارد در چند منطقه شهر تهران یا مناطق دیگری جز بهشت‌زهرا، آرامستان‌های دیگری ایجاد کرد.
   مهدی اقراریان: با توجه به زلزله‌خیز بودن تهران و بلایای طبیعی که پایتخت را تهدید می‌کند، اگر در وضعیت بحران قرار بگیریم، قطعا فرصت کافی برای اینکه اموات را با شرایط مناسبی تدفین کنیم، نخواهیم داشت و نیاز به ایجاد سردخانه‌هایی به‌صورت سیار و همینطور سردخانه‌های دائمی است.
   میثم مظفر: ایده تحولی این است که ما بتوانیم در اماکن متبرکه محلی و ظرفیت‌های سازمان اوقاف در شهر یا از طریق املاک و زمین‌های شهرداری با رعایت نکات و استانداردهای زیست شهری، توسعه و احداث آرامستان‌های محلی را در دستور کار قرار دهیم تا علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و معنوی موضوع، دسترسی سریع برای زیارت اهل قبور توسط بازماندگان متوفیان در طول هفته با سهولت فراهم شود.
   حجت‌الاسلام محمد آقامیری: در خیابان‌های انقلاب و شریعتی ساختمان‎های بلندمرتبه با عمر بالای 40سال وجود دارد و هیچ‌گاه سازمان مدیریت بحران تاریخ انقضای این ساختمان‎ها را اعلام نکرده و درخواست تخریب نداده است.
   ناصر امانی: 2حادثه در تهران در 2دوره مدیریت شهری اتفاق افتاد که اعلام کردند بحران نبوده و حادثه بوده است؛ یکی حادثه پلاسکو و دیگری حادثه کلینیک سینا. هر دو یک حادثه معمولی بود، اما برای ما بحران شد؛ چون آمادگی نداشتیم. هم‌اکنون فرونشست زمین در تهران برای مردم یک ناامنی روانی شده است و از این‌رو تقاضا دارم عنوان شود در چارچوب برنامه پنج‌ساله سوم توسعه چه کارهایی انجام و چه برنامه‌ای برای 2سال آینده پیش‌بینی شده است.
   سیدجعفر تشکری‌هاشمی: در زمان وقوع حادثه، راه‌های اضطراری مورد نیاز است که پل‌ها و برج‌های متعددی در مسیر راه‌های اضطراری قرار دارند. در شرایط بحران، چه تدارکاتی برای بازگشایی راه‌های اضطراری درنظر گرفته شده است و استان‌های معین تعیین شده برای تهران، از چه امکانات و تجهیزاتی برخوردارند؟



تعیین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های شورای شهر تهران
دیروز اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه شورای ششم شهر تهران مشخص و معرفی شدند. ترکیب هر یک از کمیسیون‌ها به این شرح  است:




 

این خبر را به اشتراک بگذارید