• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139335
+
-

همه شاکیان روحانی


نزدیک به یک‌ماه پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی، فضای سکوت و بی‌خبری از جایگاه بعدی او حاشیه طرح برخی شکایات از دوره مسئولیتش را ایجاد کرده است.
برخی رسانه‌های منتقد عملکرد او گزارش‌های متعدد از شکایت علیه روحانی منتشر می‌کنند و نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم نیز از ارسال برخی شکایات به قوه قضاییه خبر می‌دهند. ارجاع چنین شکایاتی به قوه قضاییه البته غیرمعمول نیست و در پایان دوره محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم نیز اهرم فشار منتقدانش علیه او قرار گرفته بود. این شکایات در پیگیری‌های رسانه‌ای از قوه قضاییه به آینده موکول می‌شدند و درنهایت نیز بایگانی شدند.
نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل90 مجلس از ارجاع 3شکایت این کمیسیون از رئیس‌جمهور سابق به قوه قضاییه خبر داده است. به‌گفته او موضوع این شکایت‌ها ترک فعل مسئولان است و «در کمیسیون، پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده که برخی از آنها به دستگاه قضا برای رسیدگی بیشتر ارجاع شده و برخی نیز در حال تکمیل شدن است». او به تسنیم گفت: «تاکنون ۲پرونده درباره این موضوع از سوی کمیسیون به قوه قضاییه ارسال شده است. نخستین پرونده درباره موضوع بورس و دومین پرونده درباره مداخلات ارزی از سوی برخی افراد در دولت گذشته و به‌ویژه آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق بود. پرونده دیگری در کمیسیون درخصوص بحث مسکن و ترک‌ فعل‌هایی که از سوی مسئولان دولت گذشته رخ‌داده تشکیل شده که در روزهای آینده با اتمام کارهای کارشناسی روی این پرونده آن را به قوه قضاییه ارجاع خواهیم داد.»
مشابه این شکایات در دوره احمدی‌نژاد در جریان مسائلی همچون عدم‌پرداخت پول مترو به شهرداری تهران، عملکرد دولت در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، برداشت بانک مرکزی ایران از حساب بانک‌ها، نحوه واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا، مشاغل دولتی متعدد حمید بقایی و واردات خودروی لوکس با ارز مرجع صورت گرفته بود.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس یازدهم با بیان اینکه در پرونده شکایات از روحانی کمیسیون از رئیس‌جمهور سابق شکایت کرده و پرونده‌ها به دادستان کل ارسال شده است، گفت: «در پرونده مسکن کل سیاست‌هایی که در این حوزه قرار به اجرا بوده را بررسی و از رئیس‌جمهور سابق (روحانی) به‌دلیل ترک فعل‌هایی که داشته شکایت کرده‌ایم. قطعاً پرداختن به ترک فعل مسئولان می‌تواند تبعات مثبتی در جامعه داشته باشد، لذا ورود قوه قضاییه به مبحث ترک فعل مسئولان امری بسیار مطلوب است.» 
خبرگزاری فارس هم اخیرا گزارشی منتشر کرده بود که بیش از ۵۰۰هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضای نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق به کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی شکایت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید