• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139334
+
-

احضار و بازداشت خاطیان اوین

سخنگوی دستگاه قضا آخرین وضعیت پرونده‌های فایل صوتی ظریف، عنابستانی و ترور شهید سردار سلیمانی را تشریح کرد

قضایی
احضار و بازداشت خاطیان اوین


 اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه با ارائه توضیح درباره جنجالی‌ترین مسائل قضایی طی ماه‌های اخیر مصادف شد. حواشی بدرفتاری‌های برخی مأموران و پرسنل زندان اوین پاسخ‌های صریح ذبیح‌الله خداییان در اذعان به اشتباهات صورت گرفته در این زندان را به همراه داشت. او با اشاره به جزئیات پیگیری‌های قضایی در این پرونده از شناسایی مسببان رفتارهای پرخاشگرایانه در داخل این زندان خبر داد. تصاویر درز پیدا کرده از رفتارهای آمیخته به خشونت زندان اوین طی یک هفته اخیر انتقادهای زیادی را در سطح شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. به‌گفته مدیران قضایی فیلم‌های این دوربین‌ها در بازه زمانی 1395تا 1399ضبط شده‌اند. به فاصله کمتر از یک هفته پس از انتشار این فیلم‌ها، مرکز رسانه قوه قضاییه دوشنبه‌شب اعلام کرد در جریان این پرونده تاکنون ۶ نفر تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفته‌اند، 2نفر بازداشت و باقی با قرار مناسب آزاد شده‌اند. 
خداییان، سخنگوی قوه قضاییه هم با اشاره به پیگیری‌های محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور با دستور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: «دادستان کل کشور اکیپی را مأمور کرد و حدود 3روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس 6نفر شناسایی شدند. 4نفر به دادسرای نظامی و 2نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آنها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار 2نفر دیگر صادر شده است و با برخی از متخلفین هم در زمان خودش برخورد شده است. او تأکید کرد: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ‌وجه قابل‌قبول و قابل توجیه نیست.

4سرباز و 2کارمند متخلف
براساس توضیحات ابتدایی خداییان ظاهرا موارد تحت تعقیب در زندان اوین از سربازان و کارمندان بوده‌اند. او گفته: «نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش این سازمان بنویسیم. شغل زندانبانی یکی از سخت‌ترین مشاغل در جهان است و انصافاً همکاران ما در سازمان زندان‌ها به‌طور شبانه‌روزی در خدمت زندانیان هستند. در هر حال در هر قشری افراد متخلفی پیدا می‌شوند و در سازمان زندان‌ها نیز افرادی مرتکب تخلف شده‌اند. ممکن است در آینده هم افرادی پیدا شوند که مرتکب تخلف شوند که قطعاً با آنها برخورد خواهد شد. نکته دیگر اینکه صحنه‌هایی که در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود برخی مربوط به تخلف کارکنان و مأمورین زندان‌هاست که جرم  و قابل تعقیب است و برخی هم مربوط به درگیری زندانیان یا خودزنی آنهاست.  در چنین مواردی نمی‌توان گفت همیشه مأمورین مقصر هستند. در هر حال خود زندان، افراد را به لحاظ روانی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند و همین امر موجب برخی درگیری‌ها در زندان‌ها می‌شود.  برخی از افراد که در زندان به‌سرمی‌برند شاید یک نفرشان را یک شهر هم نتواند تحمل کند؛ یکی چاقوکش و عربده‌کش و اخلالگر در نظم است و یکی قاچاقچی کالا و مواد‌مخدر است؛ البته اکثر افرادی که در زندان هستند افراد شرافتمندی هستند، اما به هر حال چنین افرادی هم بین آنها وجود دارند که ممکن است درگیر شوند. در تمام زندان‌های جهان هم چنین صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد.»

 گذشت سرباز ناجا از نماینده مجلس
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره سرنوشت پرونده درگیری چند‌ماه قبل علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار با یکی از سربازان راهنمایی و رانندگی تهران گفت: همانطور که استحضار دارید در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مأمور انتظامی و ایراد ضرب نسبت به مأمور تشکیل شد. این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. دادگاه درخصوص برخی اتهامات، حکم برائت متهم را صادر کرد. در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین، پرونده به مرجع تجدیدنظر ارجاع شد. در مرحله تجدیدنظر، شاکی نسبت به شکایت خود اعلام گذشت کرد و هم‌اکنون پرونده در مرجع تجدیدنظر قرار دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.

500مکاتبه در پرونده سردار سلیمانی
خداییان درباره آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور سردار شهیدقاسم سلیمانی و همکاری‌های ایران و عراق در این زمینه، توضیح داد: در سفری که سال گذشته ریاست وقت قوه قضاییه به عراق داشت، تفاهمنامه‌ای بین دستگاه قضایی ایران و عراق به امضا رسید که در بند اول آن تفاهمنامه، مقرر شد که هر دو دستگاه قضایی این کشور‌ها صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و جهت تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری دلایل و مدارک با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند. در این ارتباط، پرونده از قبل در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده بود که حدود ۴۵ نفر از مسئولان آمریکایی تحت تعقیب هستند، تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشته‌اند که به اطلاع کشور عراق رسیده و تقاضای معاضدت قضایی شده است. برای متهمان این پرونده که درواقع آمریکایی هستند، با رعایت موازین بین‌المللی، ابلاغیه‌هایی از طریق اداره کل امور بین‌الملل و از مبادی دیپلماتیک به آدرس‌های آنها ارسال شده که ظرف مدت ۶۰ روز بتوانند از خودشان دفاع کنند. نیابت قضایی در راستای معاضدت قضایی برای تعدادی از کشور‌های منطقه ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه هستند و دلایل و مدارک بسیار زیادی جمع‌آوری شده است. با دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی، امنیتی بیش از ۵۰۰ مورد مکاتبه‌ صورت گرفته که در زمینه جمع‌آوری دلایل و مدارک همکاری کنند و در آینده نزدیک قرار جلب به دادرسی این افراد صادر و به دادگاه ارسال خواهد شد. در این خصوص کشور عراق هم با مکاتباتی که صورت گرفته همکاری لازم را داشته است و منتظر نتیجه نهایی پرونده هستیم.

 آخرین خبرها از پرونده ظریف
خداییان در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین جزئیات پرونده افشای فایل صوتی محمد جواد ظریف گفت: درخصوص انتشار این فایل صوتی، پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد. جهت مستندسازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهامات به متهمان، تعداد زیادی از افراد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم دسترسی به این فایل صوتی داشتند (شاید بیش از ۲۰نفر) به‌عنوان مطلع احضار شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد. 
بر همین اساس دلایل و مدارکی جمع‌آوری شد و پرونده آماده طی مراحل بعدی است و طبق سؤالی که از دادسرای تهران داشتم طی روز‌های آتی نسبت به احضار متهم یا متهمان پرونده اقدام خواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینیم که بعد از تفهیم اتهام نسبت به متهم یا متهمان چه نتایجی به‌دست می‌آید.

 مکث
شخصیت‌های گاندو پرونده دارند


سخنگوی قوه قضاییه درباره اشارات سیاسی سریال گاندو به مفاسد برخی رجال سیاسی که خواسته یا ناخواسته اسناد محرمانه و اطلاعات طبقه‌بندی را در اختیار بیگانگان قرار دادند، گفت: به صرف تهیه یک فیلم سینمایی یا سریال نمی‌شود افرادی را تحت تعقیب قرار داد. حتما باید از طریق ضابطین، دلایل و مدارک به دستگاه قضایی ارجاع شود تا افراد تحت تعقیب قرار گیرند، اما درخصوص برخی از شخصیت‌های این سریال پرونده‌هایی تشکیل شده است. در یک مورد به جرم فساد مالی یکی از کسانی‌که در این سریال به نمایش گذاشته می‌شود به ۵سال حبس قطعی، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. شخص دیگری به جرم جاسوسی به ۵سال حبس محکوم شده است. پرونده برخی افراد نیز به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست رسیدگی است و هنوز به نتیجه نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید