• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13887
+
-

ایستاده سر سفره خالی

در فاصله کمتر از یک‌ماه برای چندمین بار بازارچه مرزی جوانرود تعطیل و موجب اعتراض فعالان این بازارچه شد

گزارش
ایستاده سر سفره خالی




‌ سجاد محمدی‌| کرمانشاه- خبرنگار:

تجمع مقابل شهرداری و فرمانداری و ایستادن سر سفره خالی از شیوه‌های اعتراض بازاریان جوانرود در روزهای اخیر بوده است. بازاریانی که به دلیل تعطیلی مر‌زها با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. این روزها سهم استان کرمانشاه از ظرفیت‌های ارزشمند مرزی و برخورداری از بازارچه‌ها، تعطیلی، رکود ، اعتراض و کم‌توجهی است. انسداد مرزها در هفته‌های اخیر، واکنش بسیاری از صاحب‌نظران و اقتصاددانان را به دنبال داشته و موجب اعتراض شدید مرزنشینان به‌واسطه وضعیت حاد معیشت و رکود کسب و کار شده است. در فاصله کمتر از یک‌ماه برای چندمین بار است که  بازارچه مرزی جوانرود تعطیل می شود. بازارچه مرزی جوانرود با بیش از ۴۰۰ غرفه بزرگ‌ترین بازارچه غرب کشور است و در سال‌های گذشته با رقابت خوبی که داشته ، توانسته در عرصه اقتصادی فعالیت چشمگیری را به خود اختصاص دهد و در جذب مسافران و گردشگران بسیاری  موفق عمل کند.  

معترضان خواستار باز شدن گذرگاه‌های مرزی وراه انداز پیشه کولبری شده و به افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌ها از جمله اجاره مغازه و کرایه حمل و نقل اعتراض دارند. چرا که بالا بردن  تعرفه های گمرکی  مهم ترین دلیل تعطیلی بازارچه جوانرود است. بازاریان و کسبه شهرهای مرزنشین سال گذشته نیز در روزهای پایان سال دست به تعطیلی بازارچه ها و مغازه های خود زده بودند. مردم و کسبه جوانرود نیز مقابل «فرمانداری» این شهر دست به تجمع زده بودند.


شوک اقتصادی به شهرستان

فرماندار جوانرود در این باره اظهار می‌کند: بر اثر زلزله 21 آبان1396، منازل مسکونی در شهرستان جوانرود تخریب شدند، شهرستان ما بسیار پرظرفیت و دارای گردشگری تجاری بود و صدها واحد تجاری در بازارچه جوانرود دایر است و شوک اقتصادی هم به شهرستان ما وارد کرد. «آرش لهونی»  ادامه می‌دهد: بر اثر زلزله مسافران و گردشگران ورودی به شهرستان جوانرود کاهش یافته و مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد شده است و البته وضعیت در حال بازگشت به  حالت عادی بود که موضوع تعطیلی مرزهای کولبری سبب بروز رکود در منطقه ما شد. مردم دچار مشکل شده‌اند و درخواست ما رسیدگی به این مشکلات است.
لهونی می گوید: چندین واحد تجاری ما تقریباً غیرفعال شده و انتظار پیگیری این مشکل از سوی هیأت دولت را داریم تا گشایشی شود.


بروز مشکلات مضاعف برای مرزنشینان

عضو مجمع نمایندگان استان هم در گفت‌ وگو با همشهری با بیان این‌که انسداد مرزها سبب بروز مشکلات مضاعف برای مرزنشینان می‌شود، 
می گوید: دولت برای مردم مرزنشین اشتغال ایجاد نکرده و در عین حال اقدام به بستن معابر کولبری و مرزها کرده است و مردم منطقه ما از نظر معیشت در مضیقه هستند. «شهاب نادری» خواستار اقدام عاجل دولت برای رفع مشکل تعطیلی مرزهای استان می شود و می افزاید: بیکاری مهم‌ترین مشکل مردم مرزنشین استان است و ارتزاق مردم مرزنشین از طریق مرز است و نباید راه معاش مردم بسته شود. نادری اظهار می کند: بیشتر مراجعین به بنده و حتی دیگر نمایندگان استان، افراد جویای کار هستند، جوانانی که دارای تحصیلات دانشگاهی‌، اما بیکار هستند و با این وضعیت بغرنج بیکاری چرا باید مرزها بسته شود؟


سفره خانواده‌ها خالی شده است

یک  کارشناس مسائل حقوقی نیز در این باره به همشهری می گوید: آمار بیکاری در منطقه غرب کشور به‌ویژه در استان‌های کرمانشاه و کردستان که از مناطق کمتر برخوردار هستند، نمود بیشتری دارد و مردم این مناطق برای رهایی از بیکاری و ارتزاق خانواده خود به مرزها چشم دوخته‌اند تا با کولبری و دریافت حداقل دستمزد، شرمنده زن و بچه خود نشوند.

«احمد حیدری» بیان می کند: چند ماه است که به‌واسطه مسدودشدن مرزهای استان، سفره خانواده‌های زیادی خالی شده و مردم منتظر پیگیری مسئولان هستند تا مرزها بازگشایی شوند، چند روزی است که کسبه و بازاریان تعدادی از شهرهای مرزی در اعتراض به مسدود شدن مرزها و ایجاد عوارض بیشتر بر کالاهای وارداتی مغازه‌ها را تعطیل کرده و دست به اعتصاب زده‌اند. حیدری بیان می کند: اعتصاب‌کننده‌ها می‌گویند بستن مرزها باعث رکود اقتصادی و پایین آمدن درآمد خانوارها و تعطیلی بازار و بیکاری مردم در منطقه می‌شود و صدها هزار نفر که به‌طور مستقیم و غیر مستقیم از قِبَل باز بودن مرزها منتفع می‌شدند اکنون به سیل بیکاران کشور می‌پیوندند.


پاسخ به خواسته‌های اعتصاب کنندگان

این کارشناس در پایان اظهار می کند: مسئولان باید در پاسخ به خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان با درایت در جلوگیری از تعطیلی بازارچه‌های مرزی در شهرهای جوانرود و... تلاش کنند. ساکنان این مناطق همواره در اشتغال جوانان منطقه و تا اندازه‌ای در رفع معضل بیکاری و شکوفایی منطقه و جذب گردشگر موثر بوده اند. از این رو مسئولان باید با باز کردن مرزها و رفع مسائل و مشکلات بازارچه‌ها و فعال کردن آنها از سیل بیکاری جوانان و واردن آمدن آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری در اجتماع جلوگیری کنند.


صادرات رونق می‌گیرد

از سوی دیگر«رضا رحیمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم با اشاره به برنامه‌های امسال دولت برای صادرات و مرزهای استان اظهار می‌کند: دولت بخشنامه جدیدی برای سامان‌دهی مبادلات مرزی دارد که به‌زودی اجرایی خواهد شد و باعث رونق در مرزهای ما می‌شود. به گفته این مسئول، در قالب این طرح به خانوارهای مرزنشین کارت هوشمندی تعلق خواهد گرفت و برای هر خانوار 500 هزار تومان در هر دوره معافیت گمرکی تعلق می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید