• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13878
+
-

جمعه‌بازار نابسامان کرج

همشهری از مشکلات بزرگ‌ترین بازار روز کرج گزارش می‌دهد

بازار
جمعه‌بازار نابسامان کرج





خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار:‌

یکی از بازار روزهای کرج به نام «جمعه‌بازار» که هر هفته در باغستان غربی برپاست، علاوه بر دستفروشان و کسبه مردم زیادی را از نقاط مختلف کرج به این منطقه می‌کشاند. این بازار تا چند ماه قبل روزهای پنج‌شنبه برپا می‌شد، اما اکنون با نام جمعه‌بازار و در روزهای جمعه‌ دایر می‌شود. محیط و فضای باز این منطقه محل مناسبی برای چنین بازارهایی است و از جانب مردم با استقبال خوبی مواجه شده، تا جایی که این منطقه که در روزهای عادی کمتر عابر و رهگذری به خود می‌بیند، در روزهای برپایی بازار غرق در جمعیت و هیاهو می‌شود.
این بازار از طرفی با وجود معضل بزرگ بیکاری در استان که در نتیجه دستفروشی را گسترش داده، فرصتی است برای فروش بیشتر افرادی که به دنبال کسب رزق و روزی هستند. از طرفی هم قیمت مناسب و وجود همه نوع مایحتاج در یک مجموعه برای شهروندان شرایط خرید بهتری ایجاد می‌کند. با این ‌حال در این بازار کم و کاستی‌هایی وجود دارد که نیازمند رسیدگی و توجه مسئولان مربوطه است.


قیمت‌های مناسب بازار

یکی از شهروندانی که برای خرید به این بازار آمده می‌گوید: بیشتر از 10 سال است از این بازار خرید می‌کنم.
«پروین احمدی» می‌افزاید: قیمت‌های این بازار نسبت به مغازه‌ها و دیگر نقاط شهر بهتر است و علاوه بر آن در یک روز و یک جای مشخص می‌توان بیشتر مایحتاج خانه را خریداری کرد. وی در ادامه می‌گوید: البته این بازار مشکلاتی هم دارد که اگر به آنها رسیدگی و رفع شود، شرایط بهتر می‌شود، اما در کل وجود این بازار روز برای خیلی از مردم نفع و اهمیت دارد.


نبود سرویس بهداشتی و خاکی بودن بازار

یکی از دستفروشان خاکی بودن بازار را از مشکلات اساسی بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: در زمین خاکی بساط پهن کردن از طرفی برای ما دردسرهایی دارد و باعث نشستن گرد و خاک روی کالاها می‌شود و از طرفی تردد را برای مردم و خریداران سخت می‌کند.
«فاطمه سلوکی» می‌افزاید: نبود سرویس بهداشتی از کاستی‌های این بازار است و با توجه به اینکه کسبه و دستفروشان از صبح تا غروب برای ساعت طولانی در این بازار هستند و استفاده از سرویس بهداشتی از ضروریات است، اما در این محل چنین خدماتی وجود ندارد.
وی می‌گوید: اگر صنف‌های مختلف دسته‌بندی شوند، هم برای دستفروشان بهتر است و هم مردم می‌دانند برای خرید هر نوع کالا به چه قسمتی باید مراجعه کنند. به عنوان مثال در بخش‌هایی از بازار غرفه لباس زنانه و ابزارفروشی در کنار هم است که خرید را برای بانوان سخت می‌کند.


اظهارات نماینده گرداننده بازار

نماینده یک شرکت خصوصی که در حال ساماندهی بازار است، می‌گوید: حدود 2 سال پیش قرار بود قراردادی بین پیمانکار و سازمان میادین برای این بازار بسته شود، اما این مسئله منتفی شد.
«سید محمد عبدی» در این باره می‌گوید: زمین‌هایی که محل برپایی بازارروزها در کرج هستند وضعیت مشخصی ندارند. برخی دولتی هستند و برخی مالک دارند و این بازار هم به دلیل نامشخص بودن وضعیت آن بلاتکلیف مانده است. وی می‌افزاید: در زمان مدیریت صدرنژاد، شهردار سابق منطقه 6 اعلام شد این زمین مالک ندارد و زیرنظر شهرداری است و بر این اساس، قرارداد را تنظیم کردیم، اما به دلیل اینکه در دیگر مناطق کرج از جمله منطقه 5 کرج و فردیس از جانب سازمان میادین قرارداد مشابه بسته نشد با ما هم قرارداد نبستند و فقط شرکت ما را به عنوان مسئول ساماندهی بازار معرفی کردند.

عبدی می‌گوید: با هماهنگی دادستانی، سازمان میادین و شهرداری وارد کار شدیم و اکنون هم مشغول ساماندهی این بازار هستیم. وی با بیان اینکه حدود 400 دستفروش در این بازار فعالیت می‌کنند می‌افزاید: شب عید و برخی ایام این تعداد به 500 نفر هم می‌رسد که همه آنها به دنبال کسب روزی حلال در این محل دستفروشی می‌کنند. 
عبدی با بیان اینکه هر هفته ازغرفه‌های لباس مبلغ 2 هزار و غرفه‌های میوه 3 هزار تومان دریافت می‌شود می‌افزاید: با توجه به اینکه این دستفروشان از قشر ضعیف جامعه هستند، به مسئول جمع‌آوری پول تاکید شده که در صورت لزوم و شرایط خاص از گرفتن این مبلغ از دستفروش خودداری کنند و کسی را تحت فشار نگذارند. نماینده این شرکت می‌گوید: درست است که دستفروشی شغل ثابت و مناسب محسوب نمی‌شود، اما با توجه به معضل بیکاری فراوان در کرج، با هماهنگی دادستانی و شهرداری مقرر شد با ساماندهی در این بازار در زمینه نظم و امنیت شرایط را طوری فراهم کنیم که این افراد بتوانند کسب درآمد کنند.

عبدی با بیان اینکه در این بازار حدود 50 زن سرپرست خانوار دستفروشی می‌کنند می‌افزاید: افراد متعدد با شرایط مختلف از نظر شخصیت و فرهنگ و رفتار در این بازار کسب درآمد می‌کنند و برقراری نظم و جلوگیری از نزاع و درگیری بین آنها با سختی همراه است و برای این کار علاوه بر حضور همیشگی من در بازار به این منظور، با نیروی انتظامی و کلانتری 19 باغستان و 32 حصارک بالا و همچنین پلیس راهور برای ایجاد امنیت، جلوگیری از سرقت و برقراری نظم و رفع معضل ترافیک تعامل داریم و هر هفته نیروهای پلیس در این بازار حضور و نظارت دارند.  وی درباره خاکی بودن بازار می‌گوید: اواخر سال گذشته در بخشی از بازار تراشه آسفالت ریختیم و امسال باز هم پیگیری می‌کنیم و با همکاری اداره عمران شهرداری، در صورت وجود تراشه آسفالت باقی‌مانده از فعالیت‌های عمرانی قسمت‌های دیگر بازار را هم با تراشه می‌پوشانیم. البته هر جمعه ‌صبح اول وقت یک تانکر آب برای آب‌پاشی و جلوگیری از بلند شدن گرد و خاک در بازار استفاده می‌شود.
عبدی در مورد سرویس بهداشتی بیان می‌کند: با کارواش، گلخانه و مرکز بازیافت زباله نزدیک به این بازار هماهنگی کردیم که در صورت مراجعه دستفروشان یا مردم برای استفاده از سرویس بهداشتی همکاری کنند، اما نیاز این بازار به سرویس بهداشتی ضروری است و در صورت بستن قرارداد برای رفع مشکلات و کاستی‌های بازار اقدام خواهیم کرد.
مسئول ساماندهی این بازار در باره احراز هویت دستفروشان این بازار می‌گوید: بیشتر آنها شناسایی شده‌اند و شماره تلفن و آدرس از آنها داریم، اما برخی از آنها هم به طور موقتی بساط پهن می‌کنند.
وی درباره تغییر روز این بازار از پنج‌شنبه به جمعه می‌گوید: به دلیل اینکه پنج‌شنبه روزکاری بود پس از احداث دادسرا در جوار زمین این بازار، ترافیک سنگینی در این منطقه ایجاد می‌شد و برای حل این معضل بنا به درخواست مسئولان دادسرا روز برپایی این بازار تغییر کرد که این تغییر نتیجه مثبتی در کاهش بار ترافیکی و همچنین رضایت شهروندان ساکن در این منطقه داشت.


ضرورت سقف برای بازار

«فرهاد حشمتی» از کسبه بازار می‌گوید: مسقف نبودن این بازار در تابستان همراه است با تابش مستقیم آفتاب و زمستان‌ها سرما و بارش‌ها که به نوعی دیگر آزاردهنده است.
وی می‌گوید: به همین دلیل بعضی از کسبه برای فرار از آفتاب یا بارش‌ها با پارچه، برخی با چادر و برخی هم با برزنت برای خود سقفی موقتی زده‌اند که این کار باعث زشتی و ناهماهنگی بازار می‌شود.
حشمتی می‌افزاید: هر هفته متصدی ساماندهی بازار مبلغی را از هر دستفروش برای ساماندهی و نظافت بازار دریافت می‌کند. با وجود معضلات و کمبودهای بازار حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر هستیم، اما در صورتی که به این مشکلات رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید