• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13877
+
-

«صاحب» پرمشکل

رفع بیکاری، مین روبی قلعه تاریخی و بهسازی معابر ازخواسته‌های شهروندان صاحب است

شهری
«صاحب» پرمشکل




فردین مصطفایی |‌ سقز-خبرنگار:‌

«صاحب» یکی از شهرهای سقز در 25‌کیلومتری مسیر سقز- سنندج است. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار، این شهرنزدیک به 3 هزار نفر جمعیت دارد.  با وجود این‎که نزدیک به 2 دهه از تبدیل صاحب به شهرمی‎گذرد، اما همچنان با کمبودها و مشکلات زیادی در بخش زیرساخت‌ها مواجه است.


لزوم بهسازی معابر و خیابان‎ها

بهسازی معابر و خیابان‎های شهر صاحب یکی از خواسته‎هایی است که شهروندان مطرح می‎کنند.«کاک علی» می‎گوید:  هنوز بسیاری از کوچه‎های صاحب آسفالت نشده وآسفالت خیابان‎ها نیز نیاز به ترمیم دارد.  این شهروند خواستار تامین روشنایی مناسب بلوار مولوی کُرد (بزرگراه سقز- سنندج) و تسریع در ایجاد فضای سبز این بلوار است.  


ساخت نمادهای شهری

در بخش معابر و خیابان نیز فعالان فرهنگی از شهرداری و شورای شهر درخواست دارند که به ساخت نمادهای شهری و زیباسازی میادین اقدام کنند.  
«کامل سونی» دبیر انجمن دفاع از حقوق شهروندی ژیار صاحب با بیان مطلب فوق می‎گوید: نماد‌ها به فضاهای شهری هویت و جایگاه می‌دهند، که در این راستا از شورای شهر و شهرداری صاحب انتظار داریم که نمادهایی متناسب با ارزش‌های فرهنگی منطقه بسازند و در میادین نصب کنند. آنها در این راستا می‌توانند از نمادهایی مانند قلعه زیویه و مفاخر فرهنگی این بخش مثل ماموستا «سید محمد صادق حسینی» یا«هیبت» استفاده کنند.  
وی در بخش دیگری از سخنان خود نبود سالن و زیرساخت‌های فرهنگی را از مهم‌ترین مشکلات شهر صاحب بیان می‌کند و می‌گوید:  برای اجرای برنامه‎های عمومی نیز با مشکل مواجه هستیم.  


ایجاد اشتغال و توسعه کشاورزی

عضو شورای شهر صاحب می‎گوید:  این شهر دارای دشت‎های حاصلخیز کشاورزی در جوار رودخانه آدینان و قسمتی از سد لگزی است، که قبلاً فاز اول آبیاری بارانی دشت کاکه سیاب اجرا شده، اما برای فاز 2 یعنی دشت خانقاه به علت کمبود اعتبارات اقدامی نشده است. «یحیی آذرپور» می‌افزاید:  اگر کشاورزی و باغداری رونق یابد بخشی از مشکل بیکاری جوانان این شهر رفع می‌شود و جوانان به‌جای کولبری یا باربری و مهاجرت به شغل‌های مولد مرتبط با کشاورزی، باغداری و  شیلات مشغول خواهند شد.  
آذرپور با بیان این‎که  یکی از معماها و مشکلات شهر صاحب قلعه تاریخی بلاتکلیف وسط این شهر است، عنوان می‌کند:  این قلعه تاریخی قبلا به‌عنوان پایگاه نظامی مورداستفاده قرار می‌گرفته، اگر چه پاکسازی شده است، اما همچنان به علت نوع خاک و رانش آن مین‌هایی در اطراف آن دیده شده است. بخشی از دیوار آن نیز آسیب دیده و احتمال ریزش آن وجود دارد.وی خواستار مین روبی دوباره قلعه و کاوش آن توسط اداره میراث فرهنگی می‌شود، تا تکلیف قلعه مشخص و به‌عنوان مکانی تاریخی احیا و بازسازی شود.  این عضو شورا با اشاره به افزایش جمعیت شهر و نیاز به استقرار شعبات بانک‎ها و اداره‌ها در این شهر، یکی از مشکلات موجود را نبود پاسگاه انتظامی می‌داند و ادامه می‌دهد:  مساعدت فرمانداری ویژه و نیروی انتظامی برای ایجاد پاسگاه انتظامی در صاحب امری ضروری است.وی می‏افزاید:  توسعه شهر صاحب نیازمند حمایت کلیه اداره‌های شهرستان و اختصاص اعتبارات مناسب برای توسعه زیرساخت‌هاست.  


کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی

«محمد فرج‎زاده» مستندساز و فعال فرهنگی نیز می‎گوید:  اداره‌های فرهنگی نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ حضوری در شهر صاحب ندارند و از فعالیت‎های فرهنگی در این شهر حمایتی نمی‎کنند. کلیه برنامه‎ها به‎صورت خودجوش توسط فعالان فرهنگی و هنری اجرا می‌شود.  وی می‌افزاید:  لازم‌ است از همکاری شهرداری و شورای شهر در این راستا تقدیر کنیم، اما تنها سالن اجتماعات موجود در صاحب متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که مسئول آن با فعالان و انجمن‌های فرهنگی همکاری نمی‌کند.  

فرج‎زاده به پتانسیل‎های فیلم‎سازی در این شهر اشاره می‌کند و می‌گوید:  تاکنون چندین مستند ساخت گروه فیلم سازی «هه‎نگاو» صاحب در جشنواره‎های داخلی و خارجی موفق به کسب مقام برتر شده، اما کمترین حمایتی از این فعالیت‎ها از سوی اداره ارشاد نشده است.  در بخش ورزش نیز مشکلات و کمبودهای زیادی در شهر صاحب وجود دارد.فرج زاده در این رابطه می‌گوید:  شهر صاحب در رشته‌های ورزشی جودو، کشتی، تکواندو و ژیمناستیک استعدادهای زیادی دارد، اما فاقد سالن سرپوشیده است و زمین فوتبال مناسب و چمن ندارد.  وی ادامه می‌دهد:  در برگزاری مسابقات ورزشی اداره ورزش و جوانان سقز و آموزش و پرورش زیویه همکاری لازم را با مردم دارند، اما لازم است به ایجاد زیرساخت‌ها توجه شود. در این راستا ساخت یک سالن سرپوشیده توسط اداره ورزش شروع شده، اما پیشرفت آن مناسب نیست و لازم است اعتبارات بیشتری به آن اختصاص یابد.  


موانع ایجاد اشتغال

توانمندسازی و حرفه‎آموزی جوانان یکی از الزامات ایجاد اشتغال مولد در جامعه امروز است که در این راستا وجود مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای برای این شهر و هزاران نفر از جمعیت روستاهای اطراف امری ضروری است.  شهروندی جوان با بیان موضوع فوق، ازاینکه تنها مرکز فنی و حرفه‎ای این شهر چند سال پیش تعطیل شده و خبری از بازگشایی آن نیست، گلایه دارد. «آرزو. م» می‎گوید:  این مرکز می‎تواند در رشته‎های کشاورزی و باغداری، صنایع دستی، کامپیوتر، فرش‎بافی و کارآفرینی به جوانان آموزش دهد، لذا انتظار بازگشایی آن را داریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید