• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13886
+
-

پایان قراردادهای «سفید امضاء»

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: همه واحدهای تولیدی و صنعتی موظف‌اند اطلاعات کارکنان خود را در سامانه جامع روابط کار ثبت کنند

کارگری
پایان قراردادهای «سفید امضاء»




 سال‌هاست که به عناوین متعدد و در قالب‌های مختلف از جمله قراردادهای موقت و سفید امضا، حقوق اجتماعی و اقتصادی کارگران دستخوش تغییر و تحول می‌شود و تاثیر مستقیم خود را بر سطح زندگی و معیشت خانوارهای کارگری می‌گذارد.امروز بسیاری از نیروهای کار جوان در قالب قراردادهای کوتاه مدت 3 ماهه و 6 ماهه یا سفید مشغول به کار هستند و این موضوع موجب شده به‌نوعی با احساس نبود امنیت شغلی، یأس و نا امیدی و ناتوانی در برنامه‌ریزی برای آینده شغلی خود مواجه شوند.

علی‌رغم آن‌که قانون کار اجازه انعقاد قرارداد موقت برای مشاغل با ماهیت دائم را نمی‌دهد، برخی کارفرمایان با تفسیری که به دور زدن قانون منجر شده در مشاغل دا‌ئم نیز به قراردادهای موقت و سفید متوسل شده و با توجیهاتی نظیر کاهش هزینه‌ها و پرهیز از ریسک سرمایه‌گذاری، نیروهای خود را با قرارداد موقت جذب می‌کنند. قراردادهای سفید امضا، گونه‌ای قرارداد است که در بدو استخدام، کارگر ملزم به امضای آن از سوی کارفرما می‌شود، درحالی که ماهیت این قرارداد به هیچ وجه از سوی وزارت کار پذیرفته شده نیست.

به گزارش ایرنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در چند ماه آینده با راه اندازی سامانه جامع روابط کار و الزام کافرمایان به ثبت قراردادها در آن، پرونده قراردادهای سفید امضای کارگری برای همیشه بسته می شود.
«محمدرضا یوسفی» با بیان این‌که پدیده نامیمون قراردادهای سفید سالیان سال است که ما را رنج می دهد، افزود: با آغاز فعالیت سامانه جامع روابط کار، این مشکل برای همیشه حل خواهد شد.
وی ادامه داد: سامانه جامع روابط کار در سال گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی شد و همزمان با آغاز فعالیت آن، در استان زنجان نیز همه واحدهای تولیدی و صنعتی موظف هستند اطلاعات همه کارکنان خود را در این سامانه ثبت کنند.

یوسفی اظهار کرد: با ثبت مشخصات کارگران و مدت قراردادشان در سامانه جامع روابط کار، شاهد هیچ سوء استفاده ای در حوزه روابط کار نخواهیم بود.
وی با بیان این‌که ملاک ثبت قراردادها در سامانه جامع روابط کار، کد بیمه کارگر است، عنوان کرد: این موضوع فقط مختص کارگاه های صنعتی نیست و همه کارگاه های مشمول قانون کار را در برمی‌گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: امسال بنا داریم در صورت اتمام قرارداد کار، کارفرمایان ملزم شوند تا یک ماه قبل از اتمام مدت قرارداد، به‌صورت کتبی علت تمدید نشدن قرارداد را به کارگر اعلام کنند.
وی افزود: این امکان در سامانه جامع روابط کار نیز در نظر گرفته شده است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زمانی پایان قرارداد کار را می پذیرد و به رسمیت می شناسد که این موضوع یک ماه قبل از اتمام قرارداد در این سامانه ثبت شود.


 بیمه شدگان اجباری 

یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تعداد بیمه شدگان اجباری استان در زمان حاضر 110 هزار نفر و 700 نفر است؛ گفت: سال گذشته در حوزه مشاغل رسمی 12 هزار نفر به شمار بیمه شدگان در این استان افزوده شد. وی با بیان این‌که در سال گذشته هیچ واحد صنعتی در استان تعطیل نشد، اظهار کرد: علاوه بر این موضوع، تعداد قابل توجهی از واحدهایی که در چند سال گذشته از چرخه فعالیت خارج شده بودند، با حمایت های ارائه شده به چرخه تولید بازگشتند. با بیان این‌که اکنون جمعیت بیکاران استان زیر 34 هزار نفر است، گفت: نرخ بیکاری استان در سال گذشته 6/9 درصد بود که این رقم نسبت به سال 95، یک دهم درصد کاهش داشت.


بازرسی برای کاهش حوادث کار
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان این‌که طی سال گذشته 8 هزار و 590 مورد بازرسی برای ارتقای شاخص‌های ایمنی در سطح واحدها و کارگاه های تولیدی استان انجام شد، گفت: میزان این بازدیدها در مقایسه با سال پیش از آن، 20 درصد رشد داشت. یوسفی ادامه داد: افزایش شمار بازدیدهای انجام شده باعث شد تا تعداد حوادث ناشی از کار در استان سیر نزولی داشته باشد.وی با بیان این‌که موضوع ایمنی محیط کار فقط مختص کارگاه‌های تولیدی نیست، بیان کرد: در موضوع ایمنی حتی پا را فراتر از کارگاه‎های تولیدی گذاشتیم و با بازرسی انجام شده در سطح بازار و واحدهای صنفی استان مشخص شد که برخی از صنوف و بازاریان نیازمند انجام تمهیداتی برای ارتقای ایمنی در واحدهای خود هستند.


ماجرای اخراج کارگران شرکت کالسیمین

چند تن از کارگران شرکت کالسیمین زنجان که جزو کارگران باسابقه این شرکت نیز به‌شمار می‌روند، اخراج شدند.
2 نفر از این افراد اخراج شده، عضو فعلی شورای اسلامی کار شرکت مذکور هستند که قراردادشان تمدید نشده است. همچنین قرارداد در حالی تمدید نشده است که یکی از اعضای شورای اسلامی کار، به عنوان سرپرست یکی از واحدهای فنی با بیش از ۲۰ سال سابقه در شرف بازنشستگی است.

دیگر عضو شورا نیز در حالی از این شرکت اخراج شده است که دارای سابقه ۱۷ سال کار در شرایط سخت و زیان‌آور است و سرپرست یکی دیگر از واحدهای تولیدی این شرکت به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از کارگران اخراجی نیز به‌عنوان سرپرست یکی از واحدهای فنی، نزدیک به ۱۸ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان‌آور شرکت را در کارنامه کاری خود دارد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی استان ضمن تایید این خبر گفت: در صحبت‌های صورت گرفته با مدیرعامل این شرکت، قول مساعد داده شده که برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد. یوسفی با یادآوری این‌که یکی از دغدغه‌های این اداره‌کل فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار در استان است، عنوان کرد: اگر نتوانیم در این عرصه موفق عمل کنیم، بی‌شک در ابعاد بزرگ‌تر از جمله رونق اقتصادی، اشتغال وتولید متضرر خواهیم شد، به همین خاطر در بروز چنین اتفاقاتی، اولویت با فراهم کردن بستر تداوم حضور کارگران در فضای کار است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :