• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13885
+
-

شکوفایی انزلی با الحاق به منطقه آزاد

کارشناس اقتصادی: الحاق لکه‌ای انزلی به منطقه آزاد می‌تواند جزایر واقع در تالاب را تبدیل به قطب گردشگری کند

گزارش
شکوفایی انزلی با الحاق به منطقه آزاد




مریم ساحلی | انزلی - خبرنگار: 

 بیکاری و رکود بازار از مشکلات بندرانزلی به شمار می‌آید. با وجود موهبت‌هایی چون دریا و تالاب و بندرگاهی بزرگ و فعال، رفع معضلات موجود کم و بیش به آرزویی دست‌نیافتنی برای اهالی این شهر ساحلی تبدیل شده است. 
در این میان باید گفت تشکیل منطقه آزاد انزلی به دنبال مطالبات پیگیرانه مردم انزلی نیز نتوانست نقش موثری در رونق این شهر داشته باشد. این روزها بسیاری از کسبه شهر، رکود موجود در شهر را به وجود منطقه آزاد و مراکز خرید آن و برخوردار نبودن کسبه انزلی از مزایای کسب و کار در این منطقه نسبت می‌دهند.

در جلسه کمیته شناسایی ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی که به ریاست استاندار و با حضور مدیرعامل منطقه آزاد انزلی برگزار شد، فرماندار انزلی با اشاره به اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در منطقه آزاد به سود انزلی، اظهار کرد: در درجه اول پیشنهاد می‌کنم تا در صورت امکان بندر انزلی مجموعا به محدوده منطقه آزاد الحاق شود و اما اگر محدودیت‌های قانونی و موانع اجرایی وجود داشته باشد و این پیشنهاد عملی نباشد، نقاطی از شهر یا شهرستان به صورت لکه‌ای به محدوده تحت مدیریت منطقه آزاد الحاق و از مزایای آن   بهره‌مند شود.
 امکان برخورداری اصناف شهرستان از مزایای منطقه آزاد در قالب تجارت چمدانی، الحاق روستاهای غرب انزلی همچون روستاهای شرق این شهرستان به منطقه آزاد پیشنهاد‌های دیگری بود که در زمینه بهره‌مندی از مزایای منطقه آزاد از سوی «میرشمس مومنی‌زاده» در این جلسه عنوان شد. 


الحاق در گرو مصوبه دولت

درباره امکان الحاق کامل یا بخش‌هایی از شهر به منطقه آزاد یک کارشناس حوزه اقتصاد می‌گوید: ایجاد منطقه آزاد بر عهده مجلس شورای اسلامی است، اما اضافه کردن محوطه آن و یا کاستن بخشی از آن بر عهده دولت است. بنابراین اگر دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد تجاری بخواهد به اراضی منطقه آزاد انزلی بیفزاید یا از آن بکاهد، این مورد را به دولت پیشنهاد می‌دهد و در ادامه این موضوع مستلزم مصوبه دولت است.
«هادی حق‌شناس» می‌افزاید: در سال 93 نیز تقریبا حدود 6 هزار هکتار به منطقه آزاد انزلی اضافه شد. پس افزایش منطقه امکان‌پذیر است، به شرط آن که اولا دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد تجاری و ثانیا دولت بپذیرد.


محاسن الحاق انزلی به منطقه آزاد

حق‌شناس با تاکید بر اهمیت دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده به دنبال اجرای طرح‌ها می‌گوید: شاید ما طرح‌های بزرگی در سر داشته باشیم، اما تحقق آن طرح‌ها مهم است. هر طرحی هم می‌تواند محاسن داشته باشد و هم معایب. اساس ایجاد منطقه آزاد انزلی انجام صادرات مجدد در آن بوده است. انزلی بخشی از کریدور شمال- جنوب است. کالاهای کشورهای آسیای میانه می‌توانند به انزلی حمل و از آن جا راهی بنادر خزر شوند و یا برعکس. امروزه کاغذ، چوب و فولاد تولید روسیه و یا گندم تولیدی قزاقستان و همچنین نفت تولیدی قزاقستان یا آذربایجان می‌توانست به راحتی در بنادر خزر سوآپ شود، البته بخشی از این سوآپ در نکا انجام می‌شود، اما کالاهای آنها می‌تواند روانه انزلی شود و از انزلی به سمت کشورهای خلیج فارس برود. یعنی به معنای واقعی یک سمت مسیر شمال- جنوب می‌تواند بندر انزلی باشد. 

وی در ادامه به راه ابریشم که در قدیم وجود داشته و الان به عنوان یک کمربندی یا یک راه تجارت، از سوی چینی‌ها مطرح شده است، اشاره و اظهارکرد: نقشی که ایران می‌تواند در این مسیر داشته باشد و مزیتی که انزلی در این کریدورها و تجارت دارد مهم است. حال اگر یک بخش دیگر از شهر به منطقه آزاد اضافه شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعی است که کسبه، تجار و فعالان اقتصادی به خاطر معافیت‌ از مالیات‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده سود می‌برند. حق‌شناس افزود: دوم این که از وقتی درمنطقه آزاد مجتمع‌های تجاری شروع به فعالیت  کرده‌اند، بخشی از تجار وکاسبان انزلی از این بابت متضرر شده‌اند. در حالی که اگر کل شهر بخشی از منطقه آزاد شود، آنها هم می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.  این کارشناس اقتصاد ادامه داد: اما موضوع خیلی مهم دیگر این است که جزایر واقع در انزلی که در تالاب قرار گرفته‌اند برای استفاده گردشگری بی نظیر هستند، اما تاکنون به دلایل مختلف مورد استفاده گردشگری قرار نگرفته‌اند. درواقع منطقه آزاد می‌تواند این جزایر را تبدیل به قطب گردشگری کند، البته با لحاظ این نکته که در این میان حق و حقوق ساکنان این جزایز باید رعایت شود. موضوع دیگر خود تالاب انزلی است که مورد توجه دنیاست و با این بودجه‌های قطره چکانی طبیعی است که احیای آن بسیار طول خواهد کشید، اما از آنجا که فرایند تصمیم‌گیری در منطقه آزاد کوتاه‌تر از سازمان‌هایی است که خارج از آن هستند به نظرم می‌تواند به احیای آن کمک کند.

وی ادامه داد: از یاد نباید برد که امروز منطقه آزاد به شهر انزلی به عنوان یک منطقه همجوار نگاه می‌کند، لذا کمکی هم که می‌کند به عنوان یک منطقه همجوار است، ولی طبیعتا اگر شهر جز منطقه آزاد شود به راحتی می‌تواند به شهر کمک کند و اصلا مکلف است که کمک کند. این کمک‌ها در بخش‌هایی نظیر فرهنگ و ورزش هم می‌تواند باشد. مثل کاری که در کیش انجام می‌شود که هم کمک به زیرساخت کیش است و هم کمک به تیم‌های ورزشی. در آبادان و خرمشهر هم چنین اتفاقی افتاده است. 


معایب الحاق 

یک کارشناس حوزه اقتصاد گفت: طبیعی است که الحاق انزلی به منطقه آزاد معایبی به همراه داشته باشد. از جمله این تاثیرات، اثری است که روی قیمت املاک می‌گذارد. طبیعی است که افرادی که اجاره‌نشین هستند و ملکی ندارند، در مضیقه قرار می‌گیرند. بنابراین باید برای آنها یک فکر اساسی شود. گرچه رونق تجاری که در شهر ایجاد می‌شود، می‌تواند به آنها کمک کند، اما با این حال این مورد را نمی‌شود نادیده گرفت. « هادی حق‌شناس » اظهار کرد: مساله بعد ورود و خروجی است که بعدا در شهر رخ می‌دهد. بالاخره گمرک موظف است حداقل نظارت‌هایی را داشته باشد، همان اتفاقی که الان در خرمشهر و آبادان افتاده است.

اگر هدف این است که مزایایی نصیب شهر شود و افزایش رفاه اتفاق بیفتد، معایب هم باید دیده و برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.  حق‌شناس در پایان تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت اگر الحاق شهر یا بخش‌هایی از آن به منطقه آزاد رخ دهد، منهای این که در استان و کشور چه پیش می‌آید، می‌توان گفت در شهر انزلی از نظر گردشگری، تجارت و ایجاد زیرساخت‌ها و اضافه شدن بخشی از زمین‌ها به محدوده‌های شهرصنعتی برای ایجاد کارخانه و بنگاه اقتصادی ، می‌تواند مفید باشد، اما همه اینها بر می‌گردد به اینکه مدیران از این ظرفیت حقوقی به چه میزان می‌توانند استفاده کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید