• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138829
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOqR5
+
-

کارت دعوت متروی لندن برای جنگل

توقف
کارت دعوت متروی لندن برای جنگل


متروی لندن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین قطار‌های زیرزمینی جهان (1863میلادی) با 270ایستگاه اصلی و 260ایستگاه فرعی حالا برای پاکسازی هوا دست به‌کار شده است. همه‌‌چیز از انتشار نتایج یک پژوهش آغاز شد؛ پژوهشی که نشان می‌داد آلودگی هوای متروی لندن 20برابر آلودگی سطح شهر است. با فراخوان مسئولان مترو، مبتکران و طراحان دست به‌کار شدند تا اینکه همین چند روز پیش طرحی با عنوان ایرتومو(Airtomo ) برای استفاده مسافرها از دیگر رقبا پیشی گرفت و مسئولان برای اسپانسرشدن آن پیشگام شدند. ایرتومو به‌طور خلاصه طرحی مینیاتوری و کوچک‌شده از دستگاه‌های بخور سرد به انضمام چند قابلیت جدید است؛ طرحی که برند نایک هم از آن پشتیبانی می‌کند مانند هدفون‌های نکبند یا همان گردبند دور یقه لباس‌ها تعبیه می‌شود و طرح دیگری که مانند یک دستگاه تصفیه هوای کوچک به لباس یا کیف مسافر وصل و به وسیله کابل یو‌اس‌بی شارژ می‌شود. در وهله نخست هر مخاطب چنین خبر‌هایی ممکن است این وسیله را تزئینی و کاربری آن‌را بسیار اندک قلمداد کند اما مشخصات علمی این وسیله بسیار با حدس و گمان فاصله دارد. تا حدی که می‌توان گفت هر یک از این ایرتومو‌ها را می‌توان درختی تصور کرد که مسافر‌ها آن را با خود حمل کرده و در نهایت هوایی پاک در متروی لندن جریان پیدا می‌کند. دعوت متروی لندن از جنگل برای تصفیه هوا چندان هم بزرگ‌نمایی نیست. به برخی از این آمار‌ها علمی برای اثبات این دعوت اشاره می‌کنیم.
-هر مسافر مترو 110لیتر هوا در دقیقه استنشاق می‌کند حال آنکه ایرتومو‌های همراه مسافر‌ها تا 167لیتر در دقیقه هوای پاک در اطراف مسافر می‌دمند.
-پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توزیع ایرتوموهای یارانه‌ای توسط دولت حتی اگر 50هزار نفر از مسافر‌ها (یک درصد کل مسافر‌ها) این دستگاه را همراه داشته باشند هر ساعت حجمی برابر 200استخر المپیک هوای پاک تولید خواهد شد.
-فیلتر‌های ضد‌آلودگی دی‌اکسید‌نیتروژن تعبیه شده در ایرتومو تمام ذرات این گاز مسموم را از میان خواهد برد.
-قدرت اتمایزر کردن قطرات آب توسط این دستگاه‌ مینیاتوری از تمام نمونه‌های بزرگ‌تر آن بیشتر است و یکی از راز‌های کاربردی‌بودن آن همین ویژگی است.
-مقامات متروی لندن فقط روی استفاده مسافر‌ها از این وسیله حساب نکرده‌اند. قرار است این دستگاه‌ها روی دیوار‌های مترو هم نصب شود. ابتدا سنسور‌هایی میزان جمعیت سالن‌ها و داخل قطار مترو را محاسبه کرده، اطلاعات آن را از طریق وای‌فای به دستگاه‌ها منتقل می‌کنند، سپس ایرتومو‌ها برای تصفیه هوا شروع به‌کار می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید