• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138818
+
-

نگاهی به ایستگاه مخزن تازه تاسیس استرالیا با امکانات بصری و کاربردی

به ایستگاه مخزن خوش آمدید

سرعت و امنیت، بخش اصلی طراحی خطوط حمل‌ونقل است. کشورهای مختلف جهان نیز برای رسیدن به این دو ویژگی، با هم در رقابتند. اما در این میان، نکته دیگری که می‌تواند امتیاز ویژه باشد، طراحی خطوط مترو، اعم از ورودی، سالن‌ها، تابلوها، رنگ‌ها و نقش‌ها و... است. بخشی از متروی استرالیا که در سال 0202میلادی با طراحی جدید و ویژه راه‌اندازی شده است، ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. درباره آن بیشتر بخوانیم و ببینیم.

درباره ایستگاه
  مساحت: 8492 مترمربع
  سال ساخت: 2020میلادی
  آرشیتکت: مارک دبنی
  کاربرد: ایستگاه چندمنظوره برای زیباسازی شهری، اتصال دو خیابان اصلی و ایستگاه اتوبوس
  اجرا: شرکت جنتون


  در دل بافت
معمار این ایستگاه در توضیح پروژه ایستگاه می‌گوید: «هدف ما استفاده از فضاهای مرده و تبدیل آنها به فضاهای زنده و قابل استفاده بود. علاوه براین، قبل از شروع طرح، بافت شهری اطراف ایستگاه را بررسی کردیم تا بتوانیم در بطن این بافت، سازه‌ای همخوان با فضا طراحی کنیم. نمی‌خواستیم طرح، سازه‌ای جدا افتاده از متن بافت باشد».


  برقی به جای پایی
تمام مسیرهای دسترسی به سالن‌ها و خطوط ریلی، دارای پله‌برقی است. این طرح نخستین بار است که در خطوط متروی شمال شهر ملبورن طراحی شده است. به این ترتیب راه‌پله‌ها با ارتفاع و تعداد زیادی پله حذف شده است. پله‌برقی‌ ویژه افراد معلول نیز به همین شکل وجود دارد. علاوه براین، خطوط برجسته برای روشندلان و آسانسور برای صندلی چرخدار نیز درنظر گرفته شده است.


  نقطه تلاقی انسان و بازار
این ایستگاه، به شکلی طراحی شد تا دو خیابان « اِدواردز» و «برادوی» را به هم متصل ‌کند. بنابراین امکان دسترسی به فروشگاه‌های این دو خیابان آسان‌تر شده و سد بین این دو خیابان برداشته شد. فضای تازه شهری ایجاد شده، علاوه بر زیبا‌کردن فضا، امکان دسترسی را نیز تسهیل کرد.


  یادآور موج
زیرساخت اصلی شهر ملبورن، آب است. در طراحی فضای بیرونی، بخش مخزن و سایه‌بان آن به شکلی طراحی شده که زاویه و موج‌های ایجاد‌شده ناشی از تابش نور آفتاب، شکلی از موج و آب را یادآوری می‌کند. درواقع نماد شهر ملبورن یعنی آب، در طراحی ایستگاه درنظر گرفته شده است. این ایستگاه به ایستگاه مخزن نیز معروف است.

 

مثلث‌های نور
نمای مثلث‌های درهم و برعکس و تعبیه نمایی پشت این مثلث‌ها به شکل سایه‌بان باعث شده تا علاوه بر امکان تهویه هوا، بازی رنگ و نور را نیز به همراه داشته باشد. به این ترتیب فضای نشاط‌آور برای مسافران ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه در ساعت‌های نخستین و پایانی روز که تابش نور آفتاب شکل و رنگ خاصی دارد.


  به‌سوی آینده
این ایستگاه، به‌ویژه بخش جنوبی آن، برای گسترش بیشتر فضای عبور و مرور طراحی شده است. امکان ورود اتوبوس‌ برای انتقال مسافران از مترو به نقاط دیگر شهر و تبدیل‌شدن این پایانه به یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های حمل‌ونقل، از دیگر ویژگی‌های این مترو است.


  جشن نور در شب
امنیت فضای اطراف مترو به‌ویژه شب‌ها، بسیار مهم است. به همین دلیل نورپردازی فضا به شکلی است که نور کافی در اختیار مسافران مترو و حتی عابرانی که از این مسیر عبور می‌کنند، مهیا شود. بخشی از این نورپردازی، از سازه‌های آفتابی است که صبح‌ها به خوبی نور آفتاب را جذب کرده و شب‌هنگام نورافشانی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید