• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138817
+
-

با قوانین استفاده از متروی شهر پاریس آشنا شویم

ورود ممنوع را به‌خاطر بسپارید

ورود ممنوع را به‌خاطر بسپارید

     مهتاب خسروشاهی

مترو، وسیله نقلیه عمومی است. با این نگاه، نیاز به رعایت چارچوب‌های خاصی نیست اما از نگاهی دیگر، « عمومی بودن» مترو، یعنی اینکه برای رعایت حقوق دیگران باید چارچوب‌هایی را رعایت کرد. هر کشوری، بسته به فرهنگ و شرایط اجتماعی خود، قوانینی را تعیین می‌کند تا حقوق همه شهروندان رعایت شود. این بار می‌خواهیم با قوانین متروی شهر پاریس آشنا شویم.

به شما پاسخ نمی‌دهند
متروی شهر پاریس، شبکه‌ای بسیار وسیع و گسترده است. بنابراین یکی از مهم‌ترین قوانین، به همراه داشتن نقشه متروی پاریس است. اگر نمی‌خواهید برای آن هزینه کنید، می‌توانید با دانلود اپلیکیشن RATP، مسیرها را پیدا کنید. در متروی پاریس، کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به شما نشانی بدهد! اگر هم سؤالی بپرسید با این پاسخ روبه‌رو می‌شوید:« از نقشه کمک بگیرید».

از حرکت باز می‌مانید
بازدید از شهر پاریس، رؤیای هر گردشگری است. به همین دلیل هم پاریس، یکی از شلوغ‌ترین شهرهای دنیاست. بنابراین در بدو ورود به این شهر، کارت ماهانه یا بلیت اعتباری خریداری کنید تا مجبور به ایستادن در صف‌های کیلومتری نشوید. این نکته به‌ویژه در ایستگاه‌های خاص مترو مانند ایستگاه نزدیک به « کلیسای نوتردام» که بازدید‌کننده بسیاری دارد، مهم است. آمار بازدید سالانه از این کلیسا(پیش از شیوع کرونا)، 13.6میلیون نفر برآورد شده است.

راه فراری نیست
بله! درست است. قیمت بلیت یا کارت اعتباری مترو ارزان نیست اما راه فراری هم نیست! اینجا پاریس است. برخلاف کلانشهری مانند لندن که فقط یک‌بار استفاده از بلیت یا کارت اعتباری کافی است؛ در پاریس باید برای ورود و خروج به هر گیت، از بلیت یا کارت اعتباری استفاده کنید. بنابراین بدون خرید بلیت روزانه یا شارژ کارت، هر لحظه باید منتظر جریمه سنگین باشید.

سال اولی نباشید
بچه‌های ترم یک دانشگاه، از دور مشخص هستند! دلیل آن هم رفتار ناشیانه آنهاست. در متروی پاریس، به‌راحتی می‌توانید سال اولی باشید و راه را گم کنید! و این، مساوی است با پرداخت 25تا 65یورو جریمه. به این دلیل که در مسیرهای ورود ممنوع، عبارت «ورود ممنوع » به زبان فرانسه نوشته شده است و ورود به این مسیرها یعنی نقض قوانین. بنابراین نخستین جمله‌ای که باید یاد بگیرید این است:« sens interdit ».

لای در نمانید
درهای متروهای پاریس، بسته به قدمت آن، سرعت باز و بسته شدن خاص خودشان را دارند. بنابراین باید سرعت خودتان را با باز و بسته شدن در مترو هماهنگ کنید. اگر به هر دلیل مانع بسته شدن در بشوید، اعم از نگه‌داشتن پا، استفاده از وسیله‌ای برای تأخیر در باز و بسته شدن در و هر حرکت دیگری، جریمه سنگینی در انتظار شماست.

با دزدها مهربان باشید
اگر حتی مطمئن باشید کسی وسیله‌ای از شما سرقت کرده، اجازه جنجال و اتهام‌زدن و توهین را ندارید. باید خیلی مودب، به نخستین نگهبان مترو مراجعه کرده و موضوع را توضیح دهید تا مسئله از این طریق پیگیری شود. شکستن این قانون شامل جریمه نقدی است؛ چرا که حرمت و کرامت شهروندان را زیر سؤال برده‌اید.

آهسته بروید و آهسته بیایید
بعضی‌ها طوری با تلفن همراه صحبت می‌کنند که دیگران هم می‌توانند در بحث و حرف‌های آنها شرکت کرده و نظر بدهند! در متروی پاریس بلند صحبت‌کردن با تلفن همراه، حرف زدن با صدای بلند، به راه انداختن بحث و گفت‌وگو و هر حرکتی که سکوت و آرامش مسافران مترو را به هم بزند، شامل جریمه است.

برای اینکه به هم خیره نشوید
برای جلوگیری از خیره شدن به یکدیگر! در ایستگاه‌ها، متروی پاریس 2ابتکار انجام داده است.
1- دیوار متروی میدان کنکورد پاریس با جدول کلمات متقاطع زیباسازی شده است. بنابراین به جای آدم‌ها می‌توانید به جدول خیره شوید و کلمه بسازید!
2-ایستگاه ارواح در کمین شماست تا از خستگی سفر شما کاسته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید