• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13881
+
-

تشویق سرمایه‌گذاران دراراک

شهردار اراک: پروژه ایجاد 6 بازار تره‌بار و مرکز خرید در 6 منطقه اراک و پروژه ورودی دره گردو با کمک سرمایه‌گذار اجرا می‌شود

عمران
تشویق سرمایه‌گذاران دراراک




صبا خایانی  | اراک- خبرنگار: 

چند سالی است که با واگذاری امور شهری به مردم، برداشتن قانون حمایت‌های مالی دولت از شهرداری‌ها به عنوان نهاد مردمی و رکود در ساخت و ساز درآمدهای شهرداری‌های سراسر کشور کاهش داشته و از سوی دیگر نیاز به امکانات زندگی شهری رو به افزایش است. این تناقض در صورت نبود برنامه‌ای مناسب و مدیریت در این بخش مشکلات فراوانی را برای مجموعه شهرداری و شهر ایجاد خواهد کرد و در نهایت موجب نارضایتی شهروندان خواهد شد.

بدون شک وظیفه شهرداری‌ها رفع نیاز شهروندان در بخش‌های مختلف است و باید امکانات مورد نیاز را تا حد انتظار فراهم کنند. اراک به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور به دلایل مختلف و بی‌برنامگی مدیریتی در گذشته، خلأ‌های شهری متعددی دارد و بودجه محدود شهرداری نمی‌تواند پاسخگوی نیازها و مشکلات شهری باشد. به اعتقاد کارشناسان این حوزه بهترین راهکار برای برون‌رفت از این چالش استفاده از ظرفیت و توان سرمایه‌گذاران به صورت مشارکت آنها در اجرای پروژه‌های شهری است. رویکردی که مدیریت شهری در آن تجربه فراوانی دارد و اگر همکاری و همیاری دستگاه‌های دیگر صورت بگیرد قطعا به نتیجه مطلوب برای شهر ختم خواهد شد.


سازمان سرمایه‌گذاری یک کاتالیزور برای شهرداری است

در این باره شهردار اراک می‌گوید: سازمان سرمایه‌گذاری برای شهرداری به عنوان یک کاتالیزور است که مسیر مشارکت سرمایه‌گذار با مجموعه شهرداری را هموار می‌کند.
«داود تاجران» بیان می‌کند: وضعیت بودجه شهرداری و بودجه کشور مناسب نیست و امروز نمی‌توان با تکیه بر این بودجه پروژه‌های شهری را اجرا کرد و باید با برنامه‌ای مشخص از ظرفیت سرمایه‌گذاران در این بخش استفاده کنیم.
وی ادامه می‌دهد: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری پروژه‌های شهری که قابلیت مشارکت سرمایه‌گذار را دارند شناسایی و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان این سازمان بسته‌های سرمایه‌گذاری را برای پروژه‌ها تهیه می‌کند و در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. با این اقدام روند جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های شهری با سرعت بیشتری انجام می‌شود و اقدامات موثر و گسترده‌تری در جهت رفع مشکلات و کمبودهای شهر انجام خواهد شد.

تاجران اظهار می‌کند: در مدت کوتاه فعالیت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری پروژه‌هایی برای مشارکت سرمایه‌گذار تهیه و ارائه شده که برای شروع بسیار امیدوارکننده بوده است. ایجاد 6 بازار تره‌بار و مرکز خرید در 6 منطقه اراک برای کاهش حجم تردد در مرکز شهر و ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان از جمله پروژه‌های تهیه شده و در دست بررسی است که بعد از موافقت سرمایه‌گذار به شورای شهر ارجاع داده می‌شود.
شهردار اراک بیان می‌کند: پروژه دیگری که برای مشارکت سرمایه‌گذار تهیه شده مربوط به ورودی دره گردو است. در این محدوده مرکز تفریحی، گردشگری ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه کمربندی جنوبی اراک از این محدوده عبور می‌کند، مناسب‌سازی منظر و ایجاد محیط تفریحی مناسب و معرفی اراک به مسافران گذری بسیار مفید است و در جذب گردشگر نیز تأثیر گذار خواهد بود. در کنار این امر برای شهروندان نیز محیطی با نشاط و مطلوب ایجاد می‌شود.


ارائه بسته‌ پروژه‌های شهری اراک به سرمایه‌گذاران

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک نیز می‌گوید: یکی از تصمیم‌های شهردار ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در شهرداری اراک بود که این مهم محقق شد.
«فرامرز مهاجرانی» با اشاره به اینکه فعالیت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد، بیان می‌کند: برای این سازمان‌ مکان‌های متعددی مورد بازدید قرار گرفت و در نهایت برای صرفه‌جویی در هزینه شهرداری ساختمان مربوط به این نهاد در خیابان شهید بهشتی انتخاب شد که در دست تعمیر و بهسازی است.

وی با اشاره به حدود 50 روز فعالیت این سازمان ادامه می‌دهد: اولین اقدامی که در بدو فعالیت سازمان سرمایه‌گذاری انجام شد تهیه برنامه بودجه این سازمان توسط کارشناسان بود که آماده ارسال به صحن علنی شورای شهر اراک است. یکی از ارکان مهم توسعه متوازن کالبد شهری آن طور که مورد انتظار شهروندان است، ایجاد امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.
مهاجرانی می‌گوید: با توجه به کاهش درآمد شهرداری‌ها مشارکت سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌های شهری راهکاری موثر برای ایجاد امکانات مورد نیاز شهروندان است. وی بیان می‌کند: اراک بسترهای سرمایه‌گذاری بکری دارد که نیاز به تعریف پروژه‌های شهری در قالب کارشناسی و با نقشه راه مشخص دارند. در این زمینه بسته‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار ارائه می‌شود و باید به نحوی برنامه‌ریزی شده باشد که از نظر اقتصادی برای سرمایه‌گذار توجیه‌پذیر باشد تا برای مشارکت اعلام آمادگی کنند.

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری ادامه می‌دهد: بر این اساس برنامه‌ریزی دقیق برای تهیه پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه شهرداری انجام شده است. در هر سازمان زیرمجموعه شهرداری کارگروه سرمایه‌گذاری تشکیل و از طریق کارشناسان این کارگروه‌ها با سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری ارتباط برقرار می‌شود.
مهاجرانی می‌افزاید: با این اقدام مجموعه پیشنهادهای سازمان‌های مختلف شهرداری اراک در خصوص پروژه‌های شهری از طریق سازمان سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اعمال نظر و بررسی کارشناسان سازمان برای جذب سرمایه‌گذار اقدام می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در کمتر از 50 روز فعالیت این سازمان پروژه‌های سرمایه‌گذاری مختلفی تهیه شده که از جمله این پروژه‌ها راه‌اندازی ورزش‌های پارکی مانند تیراندازی با کمان و تفنگ و پینت‌بال است.
سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اراک می‌گوید: با معاون وزیر دفاع برای راه‌اندازی این پروژه‌های ورزشیجلسه‌ای برگزار و قرار شد که تیم کارشناسی اقتصادی از وزارت دفاع به اراک اعزام شود و بررسی‌های لازم انجام گیرد.
مهاجرانی بیان می‌کند: 10 پارک و منطقه در اراک برای راه‌اندازی این ورزش‌ها در نظر گرفته شده که در صورت توافق با وزارت دفاع این امکان در پارک‌های مورد نظر ایجاد می‌شود. مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان جایگاه و فرصت مناسبی برای ارائه پروژه‌ها و جذب سرمایه‌گذار است و جای شهرداری اراک در کرسی‌های این مرکز خالی بود. برای حضور شهرداری اراک در این مرکز با مدیرکل اقتصاد دارایی استان رایزنی انجام و از حضور شهرداری اراک استقبال شد.

مهاجرانی اظهار می‌کند: در جلسه این مرکز تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری اراک ارائه شد و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. همچنین مقرر شد موارد در جلسه‌های کارشناسی بعدی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت توافق مشارکت انجام شود. ساخت لوکوموتیو تفریحی مجهز به رستوران و کافی‌شاپ، ساخت 12 پل عابر پیاده، ایجاد پل پیاده‌راه مشابه پل طبیعت تهران در ابعاد کوچک‌تر در حد فاصل 2 نوار جنگلی و تعمیر استخر شهرداری از جمله     بسته‌های پروژه‌های شهری تهیه شده برای ارائه به سرمایه‌گذاران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید