• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138732
+
-

شخصیت‌شناسی لیونل مسی، ستاره محبوب فوتبال آرژانتین

ستاره‌ای که نام مارادونا را زنده کرد

ستاره‌ای که نام مارادونا را زنده کرد

هرچند نام لیونل مسی بیشتر وقت‌ها در خبرهای ورزشی شنیده می‌شود اما در هفته‌های اخیر ماجرای جدایی او از تیم بارسلونا و حواشی این نقل و انتقال، باعث شد بیشتر از همیشه نام این ستاره آرژانتینی فوتبال را در خبرها بشنویم. مسی به‌عنوان یکی از پرافتخارترین فوتبالیست‌های جهان، با بیش از ۱۰۰ جایزه فردی رکورددار بیشترین جایزه فردی در تاریخ فوتبال است. این فوتبالیست موفق که کلکسیونی از توپ طلا و آقای گلی را برای خود ثبت کرده، زندگی و شخصیت جالبی دارد.

یک خانواده فوتبالی
مسی در کشور آرژانتین به دنیا آمد، پدرش کارگر کارخانه و مادرش یک نظافتچی نیمه‌وقت بود. اصلیت والدین مسی ایتالیایی است. مسی از پنج سالگی فوتبال خودش را در تیم گراندولی آغاز کرد؛ تیمی که پدرش در آن زمان مربی‌اش بود. فوتبال، ورزش خانوادگی لیونل مسی بود. هر سه برادر فوتبال بازی می‌کردند و خورخه، پدر خانواده نیز سرمربی یک تیم جوانان در آرژانتین بود. مسی نسبت به سنش ریزنقش بود اما با وجود این بسیار مستعد بود. در نخستین روز حضور لیونل مسی در باشگاه به او گفتند که نمی‌تواند همراه با سایر بازیکنان پا به توپ شود؛ چون از لحاظ بدنی بسیار ضعیف بود.اما مسی به همراه مربی خود به تمرین دریبل‌زنی پرداخت و مهارت زیادی در این زمینه به‌دست آورد. درخشش لیونل در سن کم موجب شد تا باشگاه نولزاولدبویز که یک باشگاه محلی قدرتمند بود به‌دنبال جذب او باشد و در نهایت در 8سالگی به این تیم پیوست.

بیماری در نوجوانی
در سن 12سالگی تشخیص داده شد که لیونل مسی با کمبود هورمون رشد مواجه شده است. ریورپلاته به پیشرفت مسی علاقه نشان داد اما پول کافی برای پرداخت هزینه‌های درمان بیماری مسی که 900دلار در‌ماه بود، را نداشت. مدیر ورزشی وقت باشگاه بارسلونا، توسط بستگان مسی، از استعداد او آگاه شده بود و مسی وخاله‌اش آماده برای ترتیب دادن مذاکره با او بودند. این مدیر بدون کاغذی در دست، پیشنهاد قرارداد مسی را روی دستمال کاغذی نوشت. بارسلونا پیشنهاد برای پرداخت هزینه‌های درمانی را پذیرفت به شرط آنکه مسی حاضر به نقل مکان به اسپانیا باشد. لیونل و پدرش به بارسلون نقل مکان کردند؛ جایی که او در آکادمی جوانان باشگاه ثبت‌نام کرد.

عادت به افتخارآفرینی
مسی در سال‌های فوتبالی عمرش به افتخارآفرینی عادت کرده است. مسی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا در بازی‌های رسمی به‌شمار می‌آید. او توانست در سال 2010صاحب رکورد بیشترین گل زده در یک سال با 91گل شود. مسی به همراه بارسلونا 8بار قهرمان لالیگا، 3بار قهرمان جام حذفی اسپانیا، 5بار برنده سوپرجام فوتبال اسپانیا، 4بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، 2بار قهرمان سوپر کاپ اروپا و 2بار قهرمان و یک‌بار نایب قهرمان جام باشگاه‌های جهان شده است. مسی نخستین و تنها بازیکنی است که در 4رقابت لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان آقای گلی دست یافته است.

روحیه نیکوکاری
مسی در سال 2007بنیاد لئو مسی را تأسیس کرد. این بنیاد یک مؤسسه خیریه است که وظیفه حمایت از امور درمانی و تحصیلی کودکان آسیب‌پذیر را برعهده دارد. با توجه به سختی‌های درمانی-پزشکی که لیونل مسی در دوران کودکی با آنها دست و پنجه نرم می‌کرد، بنیاد لئو مسی پیشنهاد حمایت از درمان کودکانی که در اسپانیا نیازمند درمان تشخیص داده شده‌اند را مطرح کرد و حمایت مالی برای هزینه‌های انتقال، بیمارستان و بهبودی را برعهده گرفت. بنیاد مسی توسط سرمایه شخصی خود او اداره می‌شود. مسی در سال 2010به‌عنوان سفیر صلح یونیسف انتخاب شد. فعالیت‌های مسی به‌عنوان سفیر صلح یونیسف شامل حمایت از حقوق کودکان می‌شود. مسی در این زمینه توسط بارسلونا که خود همکاری زیادی با یونیسف دارد، حمایت می‌شود.

جسور در زمین، کم‌حرف در خانه
اکثر دوستان نزدیک لیونل معتقدند، شخصیت او در داخل و خارج از زمین فوتبال متفاوت است؛ با اینکه در داخل زمین می‌توان جسارت و اعتماد به نفس زیاد او را حس کرد، اما در بیرون از زمین تبدیل به پسر بچه‌ای آرام و کم حرف می‌شود. مسی در خانه، وقت خود را صرف تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی می‌کند. از نظر او بهترین جای دنیا، کاناپه اتاق نشیمن خانه‌اش است.

یک ستاره خجالتی
تمام دوربین‌های خبرنگاران و عکاسان جهان، در پی شکار لحظه‌های متفاوت از زندگی مسی هستند؛ اما همیشه ناکام مانده‌اند و حتی یک داستان جنجالی هم از او به چاپ نرسیده است. او آن قدر خجالتی است که در زمان مصاحبه با خبرنگاران سرخ می‌شود. مسی خیلی راحت به خبرنگاران گفته برادرش (ماتیاس)مسئول مالی اوست و هر وقت بخواهد، از او پول می‌گیرد و هیچ وقت نمی‌داند چقدر پول دارد. همان برادری که چندی پیش به جرم حمل اسلحه، توسط پلیس دستگیر شد تا منابع خبری آرژانتین، از رسوایی تازه در زندگی لیونل مسی که وابستگی زیادی به خانواده‌اش دارد، خبر دهند.

ستاره‌ای متواضع
لیونل مسی، بی‌شک شبیه‌ترین فوتبالیست به دیه‌گو مارادونا اسطوره فوتبال آراژانتین و یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است؛ اما جالب اینجاست درحالی‌که بسیاری از کارشناسان و حتی خود مارادونا اعتقاد دارند مسی می‌تواند جانشین مناسبی برای او باشد، خودش می‌گوید: «شاید حرکات و حتی نوع بازی من شبیه مارادونا باشد، ولی هرگز نمی‌توانم مثل او باشم. مارادونا در زمان بازی خود، تأثیرگذارترین بازیکن آرژانتین در هر باشگاهی که بازی می‌کرد، بود. اما من، فقط بعضی موقع‌ها می‌توانم خوب باشم و هرگز با دیه‌گو بزرگ قابل مقایسه نیستم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید