• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138728
+
-

طلاهای المپیک کشتی ایران را چه کسانی به‌دست آورده‌اند؟

11شیر؛ 11طلا

11شیر؛ 11طلا

ایران تا به حال در المپیک‌های زیادی شرکت کرده اما بیشترین مدال‌ها را برایش کشتی آزاد و فرنگی به‌دست آورده است. ماحصل کشتی آزاد و فرنگی، 11مدال از مجموع 24مدال طلای به‌دست آمده در کل المپیک‌ها توسط ایرانی‌ها بوده است. در واقع این کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و... بوده‌اند که توانسته‌اند برای ایران آبروداری کنند. با هم نگاهی به 11طلای المپیک ایران در کشتی می‌اندازیم.

امامعلی حبیبی
1956ملبورن

نخستین طلای المپیکی ایران را امامعلی حبیبی به‌دست آورده. او از سرعت و تکنیک فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و برخی از فنون را به سبک خود اجرا می‌کرد. طلاهای جهانی و آسیایی زیادی هم دارد و البته به اندازه‌ای که مدال آورده، معروف باقی نمانده است. او بعد از ورزش، درگیر سیاست و بازیگری هم شد. او در فیلمی به نام «ببر مازندران» ساخته ساموئل خاچیکیان، نقش یک کشتی‌گیر را هم بازی کرده است. جالب اینکه او در المپیک ملبورن، یک رقیب ناشناخته بود و در نخستین کشتی خود توانست قهرمان المپیک و جهان را ضربه‌فنی کند. موقع بازگشت به شهرش، جمعیت عظیمی برای استقبال از او آمده بودند.

غلامرضا تختی
1956ملبورن


«آقا تختی» در همان المپیکی که امامعلی حبیبی نخستین طلای المپیک و کشتی المپیکی ایران را دشت کرد، توانست یک طلای خوش‌رنگ دیگر هم به‌دست بیاورد. البته چیزی که بیشتر از آقاتختی شنیده‌ایم، ماجرای جوانمردی‌های او است؛ غافل از اینکه غلامرضا تختی از پرافتخارترین ورزشکاران المپیکی ایران نیز هست. او را باید بدشانس هم بدانیم که نقره‌هایش در طول ورزش قهرمانی‌اش کم نبوده. آقاتختی با حضور در 4المپیک، صاحب یک طلا و دو نقره و یک مقام چهارمی شده و از این حیث جزو پرافتخارین‌هاست و بدون شک پرافتخارترین کشتی‌گیر ما در المپیک‌ها محسوب می‌شود.

عبدالله موحد
1968مکزیکوسیتی


عبدالله موحد‌اردبیلی نیز از دیگر اعجوبه‌های کشتی ایران است؛ مردی که یک طلای المپیک و 5طلای جهانی را در انبان افتخارات خود دارد. طلای المپیک او مربوط به 1968مکزیکوسیتی بود؛ طلایی که البته در المپیک بعدی به‌دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه شانه تکرار نشد. او تقریباً در 5سال متوالی نیز، طلای جهانی را به‌خودش اختصاص داد. او در بین کشتی‌گیران ایرانی، بعد از حمید سوریان، البته از حیث ترکیب مدال‌های جهانی و المپیک و...، قرار دارد و در تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی هم رتبه یازدهم را در قرن گذشته
به‌دست آورده.

رسول خادم
1996آتلانتا


برادران خادم در کشتی ایران، حسابی گرد و خاک کرده و مقام‌های زیادی را به‌دست آورده‌اند. رسول خادم در این میانه، البته با یک طلا و یک برنز المپیک کمی معروف‌تر و پرافتخارتر است. او ابتدا در 1996آتلانتا نخستین طلای کشتی ایران بعد از پیروزی انقلاب را در المپیک به‌دست آورد. البته قبل از آن در بارسلونا، تلاش او منجر به کسب برنز این المپیک شده بود. او همچنین 2طلای جهانی و 6طلای آسیایی هم دارد. جالب اینکه او در بین کشتی‌گیران برتر قرن بیستم جزو 20ورزشکار اول، از سوی فیلا معرفی شده. او کشتی‌گیری به‌شدت خوش‌تکنیک و فنی بود. جالب اینکه تیم ملی با مربیگری او حتی قهرمان جهان هم شد.

علیرضا دبیر
2000سیدنی


دبیر هم از آن کشتی‌گیرهای خوش‌تکنیک و سرعتی کشتی ایران بود، هرچند که شاید بدشانس هم بوده است که 3نقره جهانی در افتخاراتش دارد اما با این حال، او یک مدال خوش‌رنگ طلای المپیک را هم در کشتی ایران به نام خودش ثبت کرده؛ در سال 2000 و در سیدنی. او در انتخابی این المپیک توانست بزرگانی چون محمد طلایی، بهنام طیبی و علیرضا بیگلری را شکست بدهد. او در فینال این رقابت‌ها موفق شد کشتی‌گیر اوکراینی را با 3امتیاز شکست داده و قهرمان المپیک شود. دبیر بعدها، وارد دنیای سیاست شده و عضو شورای شهر تهران هم شد. علیرضا دبیر هم‌اکنون رئیس فدراسیون کشتی ایران هم هست.

حمید سوریان
۲۰۱۲ لندن


کشتی فرنگی ایران با حضور حسن بنا بود که حسابی پوست انداخت و توانست در المپیک 2012لندن، چشم‌ها را حسابی خیره کند؛ با 3مدال طلای ناب؛ یعنی به اندازه کل طلاهای کاروان امسال المپیک ایران. یکی از امیدهای طلایی ایران در این المپیک موفق، حمید سوریان بود؛ کشتی‌گیر دهه‌شصتی ایران که متولد شهرری است؛ اعجوبه‌ای با 6مدال طلای جهانی و یک طلای المپیک. او را از حیث شماره و کیفیت مدال‌هایی که دریافت کرده بهترین در کشتی ایران نیز می‌دانند. به واسطه 7مدال طلای جهانی و المپیک به او ژنرال 7ستاره هم لقب داده‌اند؛ مردی که در کارنامه‌اش به سختی نقره پیدا می‌کنید و همیشه طلایی بوده.

امید نوروزی
2012 لندن


المپیک لندن، همین 9سال پیش، طلایی‌ترین دوره کشتی ایران و البته کشتی فرنگی بود؛ سالی که فرنگی‌کاران توانستند 3طلا دشت کنند و با تک طلای کشتی آزاد کمیل قاسمی، کشتی ایران المپیکی تکرار نشدنی را تجربه کرد؛ جدا از 2نقره و برنز دیگری که کشتی‌گیران به‌دست آوردند. یکی از این طلاها به اسم امید نوروزی بود. نوروزی همچنین 3طلا و یک نقره رقابت‌های جهانی را هم در کارنامه‌اش دارد. او برای کسب طلای لندن، کشتی‌گیرانی از چین، بلغارستان، قزاقستان و ژاپن را شکست داد تا در فینال، با 2امتیاز بتواند قهرمان گرجستانی را به زانو دربیاورد. این، دومین طلای تاریخ المپیک ایران در کشتی فرنگی بود.

قاسم رضایی
2012 لندن


رضایی هم مربوط به همان نسل طلایی کشتی فرنگی ایران بود که غوغای المپیک لندن را به پا کردند. ببر آمل، که کشتی‌گیری دهه‌شصتی بود، در المپیک ریو در برزیل هم برنز گرفت و نتوانست طلای جانانه‌اش را تکرار کند. جالب اینکه او در رقابت‌های جهانی طلا ندارد و طلاهایش مربوط به مسابقات آسیایی است. طلای اول المپیکی او در وزن 96و برنز بعدی او در ریو در وزن 98کیلوگرم بوده. رضایی تنها فرنگی‌کار ایرانی است که دو مدال المپیکی به‌دست آورده. او در فینال قهرمان روس را 3بر صفر شکست داد تا سومین مدال طلای ایران را فرنگی‌کاران به‌دست آورند.

کمیل قاسمی
۲۰۱۲ لندن


در کل رقابت در سنگین‌وزن، برای غالب رشته‌ها از جذابیت فراوانی برخوردار است؛ مثلاً در بوکس، کشتی، جودو و... که چنین است. در کشتی اما این رقابت، حال و هوایی دیگر دارد و همیشه رقابت سنگین‌وزن‌ها برای همه مهیج بوده است. در ایران نیز کشتی‌گیران زیادی در این عرصه ظهور کرده‌اند که البته بیشترین مدال‌های المپیکی سهم کمیل قاسمی بوده است. این کشتی‌گیر خوش‌تکنیک، در المپیک لندن 2012 توانست مدال طلا را به گردنش بیاویزد و البته 4سال بعد، نتوانست این افتخار را تکرار کند و مدال نقره را به سینه آویخت. به این ترتیب او از پرافتخارترین‌های کشتی ایران بعد از غلامرضا تختی و... در المپیک بوده است.

حسن یزدانی
۲۰۱۶ ریو


حسن یزدانی هم که به قول معروف، مدال‌ها و افتخاراتش آنقدر ‌تر‌و‌تازه است که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این کشتی‌گیر جویباری، تا به حال توانسته است یک مدال طلای المپیک را دشت کند؛ مدالی که همین 4سال پیش و در المپیک ریو به‌دست آورد. در المپیک توکیو همین چند هفته پیش هم، البته جزو بدشانس‌ترین‌ها بود و به راحتی می‌توانست طلا را به‌دست بیاورد اما حریف او هم از آمریکا برای خودش ورزشکار بزرگی بود. چنین بود که در این المپیک به نقره قناعت کرد. او بدون حتی از دست دادن یک امتیاز به فینال المپیک ریو رسید. آنجا هم 6بر صفر عقب بود که جبران کرده و طلا گرفت؛ طلایی که ایرانی‌ها پس از 16سال در کشتی به‌دست آوردند.

محمدرضا گرایی
2020 توکیو

شیرازی‌ها فرنگی‌کاران خوبی را تقدیم کشتی ایران کرده‌اند؛ از جمله همین محمدرضا گرایی. او یکی از طلاهای ناب المپیک توکیو را نصیب کاروان ایران کرد؛ طلایی که شاید کمتر کسی امیدی به آن داشت و تا حدودی غافلگیرکننده بود. او تا پیش از این طلا، مقام اول مسابقات زیر 23سال جهان را هم دشت کرده بود. او در فینال توانست پرویز نصیب‌اف از اوکراین را شکست داده و طلای 67کیلوگرم را به نام خودش کند. او در دور نخست استراحت داشت. در دور دوم شکست سنگینی به کشتی‌گیر کلمبیایی وارد کرد. در مقابل کشتی‌گیر آلمانی هم البته رقابت نزدیکی داشت. نیمه‌نهایی هم با 4 امتیاز قهرمان گرجی را از میان برداشت تا به فینال المپیک برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :