• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138720
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ آبنبات هل‌دار


یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی، رمان «آبنبات هل‌دار» است؛ کتابی از مهرداد صدقی که سال 1395 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این رمان درواقع داستان طنزی از زبان یک کودک بجنوردی به نام محسن است. محسن ته‌تغاری شیطان یک خانواده 5نفری است که همراه مادربزرگ‌شان در یکی از محله‌های قدیم بجنورد زندگی می‌کنند. این رمان که خواندنش به همه کسانی که از روزگار دهه 60خاطرات نوستالژیک دارند توصیه می‌شود، روایت روزهایی است که مردم با مسائل ساده شادی‌های بزرگی می‌آفریدند. مثل نخستین تجربه رفتن به سینما، دیدن نخستین تلویزیون رنگی، تجربه حضور نخستین خوراکی‌های لوکس در خانه مردم و... . این کتاب سراسر شادی و نشاط و خنده، 411صفحه است که سطر به سطر آن حالمان را خوب می‌کند.

جدیدترین اثر سناپور

«کلاه‌گردانی میان آس و پاس‌ها» نام جدیدترین اثر حسین سناپور، نویسنده ایرانی است که بعد از 3‌دهه فعالیت در این حوزه و انتشار 9رمان، به نامی آشنا در میان رمان‌خوان‌ها تبدیل شده است. این کتاب که داغ داغ همین امسال به همت نشر برج منتشر شده، روایت وضعیت جوانان حاضر در دهه پنجم انقلاب است؛ جوانانی آزادتر و بی‌قیدتر، آگاه‌تر و البته خسته‌تر و سردرگم‌تر. سناپور که داستان‌نویسی را از کلاس‌های هوشنگ گلشیری آغاز کرده، در این کتاب سرخوردگی عمیق ریشه دوانده در نسل‌های آرمانگرای جوانان شهری ایرانی را در قالب شخصیت‌هایی از طبقه متوسط جامعه ترسیم کرده است. سودابه، کمال، مهناز، کیومرث و رضا، 5شخصیت داستان جدید حسین سناپور هستند که با آنها می‌توان به همه مناظر تهران سرک کشید.

داستان 5 برادر

مهدی یزدانی‌خرم، روزنامه‌نگار، نویسنده و منتقد ادبی، جدیدترین اثرش با نام «خون خورده» سال 1397 منتشر شده است. این رمان که درواقع چهارمین اثر یزدانی‌خرم است، سرگذشت 5برادر به نام‌های منصور، ناصر، طاهر، مسعود و محمود را در بازه زمانی سال‌های 60تا 67 روایت می‌کند. داستان این رمان از جایی شروع می‌شود که «محسن مفتاح» دانشجوی 28ساله ادبیات عرب بر سر مزار این 5برادر رفته و آنجا با سرنوشت هر یک از آنها آشنا می‌شود؛ سرنوشتی که در جریان‌های تاریخی، سیاسی و عاشقانه با مرگ گره خورده است. این کتاب که به‌دنبال دو اثر دیگر نویسنده یعنی «به گزارش اداره هواشناسی: فردا این خورشید لعنتی...» و «سرخ سفید» نوشته شده، توسط نشر چشمه منتشر شده است.

سریال رزیدنت اویل

اگر اهل بازی‌های کامپیوتری هستید و از گذشته تا امروز اوقات فراغت‌تان را با کنسول‌های بازی مختلف پر کرده‌اید، حتما بازی «رزیدنت اویل» یا همان «اقامتگاه شیطان» را می‌شناسید؛ یکی از زیباترین و بهترین بازی‌های ژانر اکشن و ماجراجویی که داستان اصلی‌اش حول محور حمله زامبی‌ها می‌چرخد. حالا خبر خوش اینکه امسال با همکاری آمریکا و ژاپن و به همت پلتفرم نتفلیکس، انیمیشن سریالی این بازی مهیج ساخته شده که نامش این است: «رزیدنت اویل: تاریکی بی‌نهایت». این انیمیشن که فصل اول آن در قالب 4قسمت منتشر شده، روی لئون و کلر، شخصیت‌های اصلی نسخه دوم این بازی تمرکز دارد. ماجرا هم از آنجایی شروع می‌شود که در پی وقوع یک حمله سایبری به کاخ سفید، مرده‌های متحرک یا همان زامبی‌ها به عمارت اجرایی راه پیدا می‌کنند.

مافیا: نسخه نهایی

این هم یک انیمیشن جذاب برای دوستداران موضوعات مافیایی: «مافیا: نسخه نهایی». داستان این انیمیشن در سال 1930میلادی می‌گذرد و درباره یک راننده تاکسی سختکوش به نام توماس آنجلو است که زندگی فقیرانه‌ای دارد، اما بعد از روبه‌رو شدن با مافیای ایتالیایی، سبک زندگی‌اش به کلی دستخوش تغییر می‌شود. این انیمیشن 166دقیقه‌ای را که سال 2020 در قالب ژانر ماجراجویی به بازار آمد، الکس کاکس کارگردانی کرده و داستان آن را هادن بلکمن و ویل پورتر به‌صورت مشترک نوشته‌اند. اگر هنوز قانع نشده‌اید که این انیمیشن را دانلود کرده یا آن را از طریق پلتفرم‌های ایرانی مانند فیلیمو مشاهده کنید، بهتر است بدانید این انیمیشن رتبه 8.5 را از سایت معتبر IMDB به‌دست آورده است.

اردوی کرتاسه در ژوراسیک

«داریوس، درنهایت خوش‌شانسی و بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام نامش برای یک اردوی چند روزه در جزیره دایناسورها در می‌آید. حالا او این شانس را دارد که به همراه 5نوجوان دیگر از این ماجراجویی لذت ببرد». این خلاصه انیمیشن سریالی «دنیای ژوراسیک: اردوی کرتاسه» است؛ سریالی در ژانر ماجراجویی که محصول سال 2020 آمریکاست. این انیمیشن همانطور که اشاره شد، حول محور ماجراجویی 6نوجوان در جزیره دایناسورها می‌چرخد و تاکنون در قالب یک فصل هشت‌قسمتی ارائه شده است. این کارتون جذاب به کارگردانی کانگ زیسونگ، مایکل مولن و دان ریبا ساخته شده و در آن پائول مایکل ویلیامز، شان جیامبرونی، کوثر محمد، جنا اورتگا، رایان پاتر و رینی رودریگز به هنرمندی پرداخته‌اند. هر کدام از قسمت‌های این انیمه سریالی، حدود 20تا 25دقیقه است.

فوتبال‌تراپی

در توضیح پادکست «فوتبال‌تراپی» آمده است: «فوتبال‌تراپی یک پادکست هفتگی است که هر بار درباره حواشی و اتفاقات جانبی لیگ برتر انگلیس حرف می‌زند. ایمان به‌عنوان مجری و علاقه‌مند به فوتبال لیگ برتر و وحید به‌عنوان یک ایجنت فوتبال ساکن لندن، هر شنبه با تمرکز بر اخبار نقل و انتقالات و دغدغه‌های بیرون زمین مربی‌ها و باشگاه‌های انگلیسی سراغ شما می‌آیند.» پس اگر به فوتبال، به‌ویژه فوتبال جزیره علاقه‌مندید، این پادکست را از دست ندهید. پادکستی که به‌تازگی به قسمت چهل و هفتم رسیده و می‌توانید آن را از طریق اپلیکیشن‌های پادکست‌گیر و کانال تلگرام فوتبال‌تراپی دنبال کنید.

ری‌را، شعر معاصر

اگر به شعر معاصر علاقه دارید، بهترین گزینه بین پادکست‌های حال حاضر برای شما، می‌تواند پادکست «ری‌را» باشد؛ پادکستی که هر قسمت آن با محوریت یک شعر است و برایتان از تمام زوایای اشعار مطرح معاصر صحبت می‌کند. این پادکست ادبی 23مرداد‌ماه همین امسال به قسمت بیستم رسیده است؛ آن هم با شعر «حلاج» اثر استاد محمدرضا شفیعی کدکنی. در 19اپیزود دیگر این پادکست به شعرهایی از یدالله رویایی، م. آزاد، سهراب سپهری و... پرداخته شده است.

درباره اسطوره‌ها

اگر اساطیر، افسانه‌ها و خدایان ملل مختلف، موضوع مورد علاقه‌تان است، حتما سری به پادکست «MythBahar» بزنید. بهار در معرفی پادکستش که 21 اپیزود آماده برای گوش کردن دارد، آورده است: «می‌خوایم راجع به اسطوره حرف بزنیم. از داستان زندگی مردم و باورهاشون در سراسر دنیا بگیم. از باورهایی که در یک نقطه جهان شروع شد و همه جا ریشه کرد». در این پادکست جذاب و شنیدنی می‌توانید همه اطلاعات لازم درباره خانواده‌های اساطیری مایا، آزتک، اینکا، هند، چین، ژاپن، سلتیک، نورس، اسلاویک، روم، یونان، مصر و سومر را به‌دست بیاورید. ضمن اینکه افسانه تروا، اساطیر زلزله‌ای، خدایان اساطیری کشنده‌ترین بیماری در تاریخ بشر و افسانه‌های آفرینش، اپیزودهای ویژه این پادکست منحصر به فرد هستند که شما را به دنیای پررمز و راز اسطوره‌ها می‌برند.

آقای بینابین

احتمالا بین همه سریال‌هایی که دیده‌اید یا قصد دیدن‌شان را دارید، سریال «آقای بینابین» از قلم افتاده است! چون این مینی‌سریال، محصول کشور استرالیاست و به همین دلیل در مقایسه با سریال‌های هالیوودی کمتر شناخته شده است. اما آقای بینابین که به‌تازگی فصل سومش منتشر شده، با موضوع جذابی که دارد، رتبه 8.3 IMDB را کسب کرده و به همین دلیل دیدنش واقعا خالی از لطف نیست. در خلاصه داستان این سریال آمده است که آقای بینابین در مورد شخصی به نام رایان است که سعی دارد در زندگی شخصی‌اش همزمان هم یک پدر خوب، یک برادر خوب، یک نامزد خوب و یک دوست خوب باشد؛ آن هم در شرایطی که می‌خواهد شغل اصلی‌اش را حفظ کند. حالا شغل این آقای رایان چیست؟ آدمکشی آن هم به‌صورت حرفه‌ای!

دیدن در دنیای نابیناها

دنیایی را تصور کنید که در آن هیچ‌کس نمی‌بیند و بشر به‌طور مطلق قدرت بینایی‌اش را از دست داده است. جایی که جوامع مختلف به‌دنبال راه‌های جدیدی برای تعامل با یکدیگر، شکار، ساخت خانه و تامین مایحتاج زندگی‌شان هستند. دلیل این موضوع هم آلوده شدن کره زمین به ویروسی مرگبار است که در آن کوری، ژنتیک منتقل می‌شود! این خلاصه‌ای از داستان سریال «دیدن» است؛ سریالی که در آن با متولد شدن دوقلوهایی که قدرت بینایی دارند، همه‌‌چیز تغییر می‌کند! این سریال که هم‌اکنون فصل اولش منتشر شده و 8قسمت دارد، ساخت کشور آمریکاست و در آن جیسون موموآ نقش اصلی را بر عهده دارد. فیلمنامه جذاب این سریال توسط استیون نایت نوشته شده و آن را فرانسیس لارنس کارگردانی کرده است.

روزی روزگاری

داستان سریال «روزی روزگاری» در یک شهر خیالی به نام استوری بروک در ایالت مین آمریکا می‌گذرد؛ جایی که شخصیت‌های داستان که برگرفته از اساطیر و افسانه‌های کلاسیک هستند، توسط نفرینی کشنده به دنیای واقعی آورده شده‌اند و خاطراتشان به کلی پاک شده است. این سریال که با حضور همه کاراکترهای کارتون‌های کودکی‌مان ازجمله سیندرلا، سفیدبرفی، شنل قرمزی، پری دریایی، آلیس، رابین‌هود، کاپیتان هوک، پینوکیو، دیو و دلبر، پیترپن، زیبای خفته و... ساخته شده، 2نویسنده خلاق به نام‌های ادوارد کیتسیز و ادام هوروویتس دارد و در قالب 7فصل منتشر شده است. اگر دلتان برای شخصیت‌های کارتونی دوره کودکی‌تان تنگ شده، پیشنهاد می‌کنیم حتما این سریال علمی- تخیلی را ببینید؛ سریالی که امتیازش در سایت IMDB هم 8.3  است.

کمدی جنایی!

یکی از جدیدترین ساخته‌های هالیوود، فیلم «کروئلا»ست؛ یک فیلم کمدی- جنایی که بر پایه شخصیت کروئلا دویل از رمان «صد و یک سگ خالدار» نوشته دودی اسمیت ساخته شده است. این فیلم که داستانش طی جنبش پانک راک دهه 1970 اتفاق می‌افتد، حول محور دختری به نام استلا میلر می‌گردد که یک طراح مد جوان است؛ کسی که درنهایت به یک طراح مد مشهور به نام کروئلا دویل تبدیل می‌شود. در این فیلم اما استون در نقش استلا میلر و همچنین کروئلا دویل ظاهر شده، اما تامپسون نقش بارونس فون هلمن، طراح مشهور و رقیب استلا در دنیای مد را بازی می‌کند و جوئل فرای و پاول والتر هوزر هم در نقش 2برادر سارق هستند که بعد از مرگ مادرخوانده استلا، با او بزرگ شده‌اند.

جوخه انتحار

«جوخه انتحار» نام فیلمی ابرقهرمانی است که دستی بر همه ژانرها دارد! از اکشن و ماجراجویی بگیرید تا کمدی و فانتزی و حتی علمی و تخیلی. این فیلم آمریکایی که همین امسال ساخته شده، درباره گروهی از ابرشرورها شامل خلافکاران و قاتلان خطرناک است که به یک گروه ویژه می‌پیوندند و برای انجام یک ماموریت جدید آماده می‌شوند. نویسنده و کارگردان این فیلم مهیج و جذاب جیمز گان است که آن را برپایه کتابی به همین نام از جان اوستراندر، نویسنده کتاب‌های طنز آمریکایی ساخته است. مارگو رابی، ادریس البا، جان سینا، یوئل کینامان، سیلوستر استالونه(صداپیشه)، وایولا دیویس، جای کورتنی و پیتر کاپالدی نیز بازیگران فیلم جوخه انتحار هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید رتبه این فیلم در سایت IMDB، 7.6  است.

مرداب، فیلم 2021

یکی دیگر از فیلم‌های سال 2021، فیلم «مرداب» با نام اصلی «Stillwater» است. این فیلم که هالیوود آن را در ژانر جنایی، درام و هیجان‌انگیز ساخته، درباره پدری است که از اوکلاهما به فرانسه می‌رود تا به دخترش کمک کند؛ به دختری که به‌دلیل قتل در زندان به سر می‌برد و مدعی است مرتکب گناهی نشده. مت‌دیمون، کامیل کوتین و ابیگل برسلین بازیگران این فیلم به کارگردانی تام مک کارتی هستند که براساس فیلمنامه‌ای که او با مارکوس هینچی، توماس بیدگین و نوی دبره نوشته، ساخته شده است. فیلم مرداب نخستین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره فیلم کن در هشتم ژوئیه 2021 انجام داد و به‌طور کلی موفق شد نظرات مثبت منتقدان را از آن خود کند.

بازی هفت‌رنگ تیراژه

«تیراژه» نام یک بازی کارتی جذاب است که برای بازی 2تا 4نفر طراحی شده است. این بازی از 7رنگ تشکیل شده که هر کدام از این رنگ‌ها دارای 7کارت با اعداد یک تا 7 هستند. هر کدام از این رنگ‌ها هم قانون خودشان را دارند. به‌عنوان مثال در رنگ قرمز بازیکنانی برنده می‌شوند که بیشترین عدد را دارند. طریقه بازی هم به این شکل است که در هر نوبت از بازی، هر بازیکنی که برنده نشود از بازی بیرون می‌رود و این روند همینطور ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت یک نفر در زمین بازی باقی بماند. کسی که تا آخر در بازی بماند، برنده است. راحتی این بازی باعث شده تا تیراژه یک بازی بسیار مناسب برای جمع‌های خانوادگی به‌حساب بیاید.

شمشیر سامورایی

در بین بازی‌های فکری، یک بازی کارتی و اصطلاحا نقش مخفی به نام «شمشیر سامورایی» وجود دارد که مناسب افراد 8سال به بالاست و همزمان 3تا 7نفر را سرگرم می‌کند. این بازی از 110کارت تشکیل شده که 7تای آنها نقش بازیکنان را مشخص می‌کند. در بین این کارت‌ها یک نقش شوگان، 2نقش سامورایی، 3نقش نینجا و یک نقش رونین وجود دارد. کارت‌های اسلحه، ویژگی و عملیات هم از کارت‌های این بازی جذاب هستند. طریقه بازی هم به این ترتیب است که بازیکنان مخفیانه به 3تیم «شوگان و سامورایی»، «نینجاها» و «رونین» تقسیم می‌شوند و هدف هر تیم، جمع‌آوری بیشترین نشان شرافت یا نگه داشتن یکی از اعضایش در بازی به‌عنوان آخرین فرد باقیمانده در بازی است.

بازی تست هوش

این هم یک بازی کارتی و فکری دیگر که جان می‌دهد برای تست هوش؛ بازی «کارتومیم». این بازی که درواقع نسخه جدیدی از بازی معروف و محبوب پانتومیم به‌حساب می‌آید، به بازیکن‌ها این اجازه را می‌دهد تا به جای اجرای کلمه، با کارت‌های موجود در بازی منظورشان را به دیگر بازیکن‌ها برسانند. درواقع اجراکننده 30ثانیه فرصت دارد تا با استفاده از کارت‌های سرنخ، کلمه مورد نظر را برای بقیه بازیکنان به تصویر بکشد. هر بازیکنی که به‌عنوان نخستین نفر کلمه صحیح را حدس بزند، به همراه اجراکننده یک امتیاز دریافت می‌کند. نیازی به توضیح ندارد که در پایان هر بازیکنی که بیشترین امتیاز را به‌دست آورده باشد، برنده است. بازی کارتومیم همزمان برای 3تا 8نفر قابل اجراست.

شاهزاده گرفتار در برج

یکی از بهترین و جدیدترین بازی‌های موبایلی، بازی دوبعدی «Once Upon a Tower» است؛ یک بازی اکشن دوبعدی که بسیار خوب طراحی شده و گزینه بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به بازی به‌حساب می‌آید. در این بازی که ترجمه فارسی‌اش «یک بار روی برج» می‌شود، شما در نقش یک شاهزاده گرفتار در برج هستید؛ برجی دورافتاده که شبانه‌روز یک اژدها از آن مراقبت می‌کند. شما برای فرار از این برج علاوه بر اینکه باید مراقب زبانه‌های آتش اژدها باشید، باید از دست موجودات عجیب و غریبی که نگهبان برج هستند هم فرار کنید. این بازی دارای امتیاز 4.4 از 5  است و با طراحی خوب و زیبا و صداگذاری هیجان‌انگیزش، یک بازی خیلی خوب موبایلی برای علاقه‌مندان به دنیای بازی است.

یک بازی ترسناک!

شما کارآگاه جان بیشاپ هستید؛ یک کارآگاه وظیفه‌شناس که تا دیروقت در ساختمان پلیس مشغول کار روی پرونده‌هایتان هستید. اما ناگهان با یک تماس ناشناس متوجه می‌شوید که یک هکر کنترل اداره پلیس را بر عهده گرفته و تمام راه‌های ارتباطی شما را با دنیای خارج قطع کرده است. حالا باید در محیط تاریک و مخوف اداره پلیس، با استفاده از آیتم‌هایی که به‌دست می‌آورید، معماها و چالش‌های پیش رو را حل کنید و به این ترتیب جان خودتان را از دست چشمان قرمزی که در تاریکی به‌دنبال شما می‌آیند و وسایل فلزی‌ای که به سمت‌تان پرتاب می‌شوند، نجات بدهید. این خلاصه‌ای از داستان ترسناک و هیجان‌انگیز بازی CASE: Animatronics – Horror game  است؛ بازی‌ای با گرافیک سه بعدی بسیار عالی که یکی از بهترین بازی‌های موبایلی است.

رساندن آب به تمساح!

بازی ساده و در عین حال جذاب و سرگرم‌کننده «Where’s My Water»، یک موضوع خیلی جالب دارد. در این بازی شما در نقش تمساحی به نام «کرانکی» هستید که علاقه زیادی به حمام کردن دارید! اما مسیر آب در رسیدن به شما بارها و بارها بسته می‌شود و شما باید بتوانید با باز کردن مسیر آب، با خیال راحت و بدون قطعی آب دوش بگیرید! اگر چه به‌نظر می‌رسد این بازی چالش سختی پیش روی کاربرانش نمی‌گذارد، اما کمی که از بازی بگذرد متوجه سختی‌های رساندن آب به تمساح سبزرنگ و دوست‌داشتنی بازی خواهید شد. شاید برایتان جالب باشد بدانید بازی حمام تمساح، بهترین بازی پازل اندرویدی است و برنده جایزه بهترین بازی سال را از استودیوی دیزنی از آن خود کرده است.

ویرایش عکس و ویدئو

بسیاری از ما تنها برنامه ویرایش عکسی که سراغ داریم، برنامه فتوشاپ است. درحالی‌که از وقتی تلفن‌های هوشمند به بازار آمده، اپلیکیشن‌هایی هم برای ویرایش عکس ساخته شده که کار کردن با آنها بسیار راحت‌تر از فتوشاپ و نمونه‌های دیگر آن است. یکی از این برنامه‌ها، برنامه «PicArt» است؛ نرم‌افزاری که یکی از بهترین ویرایشگرهای عکس و ویدئو در موبایل به‌حساب می‌آید و تا به امروز بیش از یک میلیارد دانلود در دنیا داشته است! روتوش عکس، پاک کردن تصویر پس‌زمینه، استفاده از فیلترهای مختلف، اضافه کردن متن و...، ازجمله قابلیت‌های این برنامه پرطرفدار است. ضمن اینکه در این اپلیکیشن می‌توانید ویدئوهای خودتان را هم ویرایش کنید؛ کلیپ بسازید، اندازه تصویر را تغییر بدهید یا حتی با فیلترهای مختلف، رنگ ویدئو را عوض کنید.

مخصوص دورکاری

«بالونت» یک پیام‌رسان و شبکه اجتماعی است که درواقع جعبه ابزاری برای دورکاری گروه‌ها و سازمان‌ها در این روزهای کرونایی به‌حساب می‌آید. در این اپلیکیشن علاوه بر اینکه فضای چت و گفت‌وگو مهیاست، امکان تماس صوتی و تصویری و همچنین برگزاری جلسات آنلاین وجود دارد. علاوه بر این، بالونت به چند امکان دیگر هم مجهز است که ازجمله آنها می‌توان به تعریف پروژه تیمی و بر عهده گرفتن مدیریت آن، تعریف فرم‌های دریافت اطلاعات، مدیریت مجموعه‌ای از جلسات شخصی و سازمانی، ثبت دفتر مالی و حسابداری و حساب‌های شخصی و کاری، تولید محتوای آموزشی و آموزش آنلاین و مجازی، طراحی انواع آزمون‌ تستی و تشریحی و ارائه نمره به شرکت‌کنندگان، طراحی نظرسنجی و داشتن کیف پول برای تبادلات مالی اشاره کرد.

مادرشو

این هم یک اپلیکیشن ایرانی برای کسانی که قصد دارند به‌زودی مادر شوند یا مادرهایی که می‌خواهند بهترین راه و روش‌ تربیتی را فرابگیرند. «مادرشو» نرم‌افزاری است که در سه بخش بارداری، زایمان و کودک‌یاری همه اطلاعات لازم را از پیش از بارداری تا پس از زایمان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. پیش از بارداری، ناباروری، بارداری، زایمان، پس از زایمان، نوزاد، یک تا 12ماهگی، 12تا 24ماهگی، 2تا 8سالگی و سلامت کودک، بخش‌های مختلف این اپلیکیشن کاربردی برای مادران جوان است. از امکانات مختلف برنامه مادرشو می‌توان به تعیین زمان زایمان، آموزش شناخت نشانه‌های خطر در بارداری، یادآوری آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، آموزش راهکارهای کم‌کردن عوارض بارداری و تعیین وزن‌گیری مناسب جنین اشاره کرد.

داستان چربی‌ها

بارها و بارها شنیده‌ایم که چربی‌های اشباع شده برای بدن مضر هستند و اگر می‌خواهیم قلب سالم‌تری داشته باشیم، باید چربی کمتری مصرف کنیم. حالا تصورش را بکنید یک فیلم مستند پژوهشی با عنوان «داستان چربی» در آمریکا ساخته شده که در آن کارشناسان برجسته بهداشت، با بررسی تاریخچه دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده، ده‌ها توصیه غذایی را که تأکید داشتند چربی‌های اشباع شده برای ما مضرند، زیر سؤال برده‌اند! این مستند جذاب که کاری از جنیفر آیزنهارت است، در عرض یک‌ساعت و 40دقیقه، تمام باورهای ما درباره رژیم غذایی سالم را به‌هم می‌ریزد! داستان چربی که سال 2020 منتشر شده و در آن بازیگرانی چون  مارک هایمن، نینا تیچولز، گری توبس و تیم نواکس حضور دارند، در IMDB، رتبه 8.10 را کسب کرده است.

زیبایی‌های زمین

اگر از عاشقان مستند، به‌ویژه مستند حیات وحش هستید، حتما حتما سریال مستند «زمین در شب به‌صورت رنگی» را ببینید. این مستند سریالی که فصل نخست آن در سال 2020 و فصل دوم آن در سال 2021 منتشر شده، داستان ماجراجویی‌های حیوانات در تاریکی شب و زیر نور‌ ماه است؛ یعنی رفتارهایی از حیوانات مختلف در شب را به تصویر کشیده که تاکنون در آنها مشاهده نکرده‌ایم. گویندگی این مستند را تام هیدلستون، بازیگر محبوب انگلیسی بر عهده دارد و شاید برایتان جالب باشد بدانید رتبه این مستند سریالی شگفت‌انگیز در سایت معتبر IMDB، 8.3 از 10 است! بد نیست این نکته را هم اضافه کنیم که سازندگان این مستند، فقط 6روز در ‌ماه فیلمبرداری این مستند را انجام می‌دادند تا از نور کامل ‌ماه استفاده کنند.

سفر سهراب شهیدثالث

«سفر سهراب» نام مستندی درباره سهراب شهید ثالث، از آغازگران موج نوی سینمای ایران است. اگر دوست دارید بیشتر درباره این کارگردان و فیلمساز مطرح ایرانی بدانید، ساخته امید عبداللهی گزینه بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. این مستند پرتره که در فاصله سال‌های  1393 تا 1395ساخته شده، 77دقیقه است و در آن تصاویر آرشیوی گفت‌وگو با سهراب شهید ثالث، این فیلمساز فقید و نام‌آشنا هم دیده می‌شود. سهراب شهید ثالث که در فاصله سال‌های 1345 تا 1377 فعالیت می‌کرد، با فیلم‌های «یک اتفاق ساده»، «طبیعت بی‌جان» و «در غربت» برنده جایزه‌های بین‌المللی شده است. علاقه‌مندان به‌دنبال کردن مستند پژوهشی سفر سهراب و آشنا شدن با این چهره مطرح سینمایی کشور، می‌توانند این مستند را در سایت هاشور به نشانی hashure.com  تماشا کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید