• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138554
+
-

پارالمپیک/ از امروز با پارالمپیک توکیو

بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو از امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه به‌طور رسمی آغاز می‌شود. ایران که نهمین حضورش در این بازی‌ها را تجربه می‌کند، با 62ورزشکار به توکیو رفته و قرار است در 10رشته مسابقه بدهد. ورزشکاران ایران در رشته‌های دوومیدانی، بسکتبال، تیراندازی با کمان، والیبال نشسته، وزنه‌برداری، جودو، دوچرخه‌سواری، تیراندازی، قایقرانی و تکواندو سهمیه گرفته‌اند. این بازی‌ها 14شهریور با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد.

بازی اول؛ بسکتبال
ایرانی‌ها تا روز پنجشنبه مسابقه ندارند و نخستین مسابقه در پارالمپیک توکیو را بسکتبالیست‌ها انجام می‌دهند. تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران ساعت10:15 با استرالیا بازی دارد. بازی‌ها شروع نشده، تیم ایران با نخستین بدشانسی روبه‌رو شد. تست کرونای مرتضی عابدی، بازیکن اصلی تیم قبل از اینکه کاروان به سمت توکیو حرکت کند، مثبت شد و تیم را شوکه کرد. با نبود عابدی، عباس آقاکوچکی سرمربی تیم ملی نگران 2 بازی سخت تیم با استرالیا و آمریکاست. الجزایر، انگلیس و آلمان هم در گروه ایران حضور دارند و سرمربی گفته که در این 3بازی بقیه می‌توانند جای خالی عابدی را پر کنند. بازی با آمریکا روز جمعه برگزار می‌شود، ایران شنبه با الجزایر، یکشنبه با انگلیس و دوشنبه با آلمان بازی دارد.

دوومیدانی؛ مثل همیشه شلوغ
دوومیدانی ایران همیشه با بیشترین ورزشکار به پارالمپیک رفته و بیشترین مدال را هم به‌دست آورده است. این‌بار در توکیو هم از 62ورزشکار ایران، 16نفر در رشته دوومیدانی سهمیه گرفته‌اند اما آیا می‌توانند این‌بار هم با دست پر به ایران بازگردند؟ در 8دوره قبلی پارالمپیک، 135ایرانی در دوومیدانی 35طلا، 24نقره و 27برنز گرفته‌اند. بعد از پارالمپیک1992 بارسلون که تیم 14نفره دوومیدانی 2مدال نقره و یک مدال برنز داشت، از نظر تعداد مدال طلا ضعیف‌ترین نتیجه در بازی‌های ریو به‌دست آمد؛ 27نفر اعزام شدند و یک طلا، 6نقره و 5برنز گرفتند. سامان پاکباز نخستین نفر از تیم دوومیدانی است که مسابقه می‌دهد. او در پرتاب وزنه سهمیه دارد و صبح شنبه در دایره پرتاب قرار می‌گیرد. چند ساعت بعد از او هم امان‌الله پای در پرتاب نیزه مسابقه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید