![مدارس دشتیاری، نیازمند یاری](/img/newspaper_pages/1400/05-Mordad/24/ostani/1.jpg)
مدارس دشتیاری، نیازمند یاری
بخش دشتیاری چابهار، محرومترین منطقه آموزشی سیستانوبلوچستان و ایران بهحساب میآید
![مدارس دشتیاری، نیازمند یاری](/img/newspaper_pages/1400/05-Mordad/24/ostani/1.jpg)
علی خوشتراش-خبرنگار
سیستانوبلوچستان بهعنوان جوانترین استان کشور، بهشدت از کمبود فضای آموزشی رنج میبرد و براساس گزارشهای وزارت آموزش و پرورش، شهرستان دشتیاری این استان محرومترین نقطه کشور در این زمینه بهحساب میآید؛ موضوعی که توجه بیشازپیش مسئولان را
میطلبد.
مردادماه که از راه میرسد، خانوادهها به تب و تاب این میافتند که فرزندانشان را در کدام مدرسه ثبتنام کنند؛ در برخی نقاط کشورکه رنگ محرومیت به خود ندیده یا کمتر دیده، برخی خانوادهها گزینههای متفاوتی برای نامنویسی فرزندانشان بهویژه در مدارس غیرانتفاعی با شهریههای بسیار بالا دارند و حتی برای این کار مشاوره میکنند، اما در سوی دیگر و در دورترین نقطه کشور، یعنی در سیستانوبلوچستان و بهویژه منطقه دشتیاری، امکان تحصیل برای همه دانشآموزان روستایی وجود ندارد و کمبودها بیشاز نقاط دیگر بهچشم میآید.
سالگذشته، یعنی در 19بهمنماه 1399، رئیس آموزش و پرورش شهرستان دشتیاری در مراسم کلنگزنی ساخت مدرسه سهکلاسه در شهرستان دشتیاری که ازسوی یک نهاد نیکوکار در دست ساخت است، اظهار کرده بود که « بیشتر روستاهای شهرستان دشتیاری فاقد مدارس متوسطه برای دختران هستند که گاهی موجب ترک تحصیل دانشآموزان دختر شدهاست». انوربادپا در ادامه گفته بود که «در سالهای اخیر خیران ورود خوبی برای ساخت و استانداردسازی مدارس در منطقه دشتیاری داشتهاند و با ادامه این روند، باید با ارتقای سرانه فضای آموزشی این منطقه از 3 مترمربع به 8 مترمربع به ازای هر دانشآموز، به سرانه استاندارد کشوری نزدیک شویم.» براساس این اظهارات معلوم میشود که دشتیاری 5 مترمربع از سرانه میانگین فضای آموزشی کشور عقبتر
است.
محرومیتهای آموزشی
دشتیاری از توابع چابهار در جنوب استان سیستانوبلوچستان، از محرومترین مناطق کشور در همه زمینههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی و... است که دراین رابطه کمبودها سبب شده تا دشتیاری بهعنوان محرومترین منطقه آموزشی ازسوی وزارت آموزش و پرورش و زیرمجموعه آن اعلام شود.
وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای زیرمجموعه آن در برآوردهای خود تأکید و تصریح میکنند که سیستانوبلوچستان محرومترین استان آموزشی ایران است؛ سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس ایران که بازوی عمرانی وزارت آموزش و پرورش است، برآورد کرده میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز که مهمترین شاخص آموزشی است و از آن بهعنوان معلم دوم یاد میشود، در کشور حدود 5 مترمربع و در سیستانوبلوچستان با احتساب مدارس تخریبی و نا ایمن، کمتر از 3مترمربع است.
آمارها سخن میگویند
معمولا افکارعمومی برداشتی عرفی از مفهوم سرانه دارد و بهدنبال آمار و ارقام نیست. وقتی مردم کمبودی را احساس میکنند، از وضعیت نامطلوب گلایهمند میشوند و زبان به انتقاد میگشایند، اما از نظر کارشناسانی، آمارها و نمودارها نشان میدهد که چه شرایطی حکمفرماست.
بیشتر شهروندان در دورههای مختلف کمبود فضای آموزشی را هنگام تحصیل تجربه کردهاند. بهعنوان مثال ممکن است خیلیها بههمراه 50 دانشآموز دیگر در کلاس درسی که طبق استانداردهای آموزشی ظرفیت 20 دانشآموز را داشت، درس خوانده باشند. با این وجود، این کمبود 5 مترمربع نیست. 5 مترمربع عقبماندگی یعنی هیچ، یعنی تحصیل زیر سقفی صددرصد نا ایمن، یعنی تحصیل در کپرها، یعنی تحصیل در مکانی بدون آب و برق و سامانه گرمایشی و سرمایشی مناسب.
براساس برآوردهای وزارت آموزش و پرورش، محرومترین منطقه آموزشی سیستانوبلوچستان که محرومترین منطقه آموزشی ایران هم بهحساب میآید، بخش دشتیاری چابهار است؛ براساس برآورد سازمان توسعه و نوسازی مدارس ایران، عمده دانشآموزان دشتیاری در کلاسهای مخروبه، کپری، گلی و عمدتا بدون انشعاب آب و برق درس میخوانند.
حال کمکم خانوادههای سیستانوبلوچستانی، بهویژه در دشتیاری، مانند دیگر خانوادههای ایرانی به فکر ثبتنام فرزندان خود برای سال تحصیلی جدید هستند. هرچند که همهگیری ویروس کرونا سبب شده دانشآموزان کار تحصیل را از راه دور دنبال کنند و دراین مدت ضرورتی برای حضور در فضاهای آموزشی نداشتهاند؛ مسألهای که برای برخی دانشآموزان منطقه دشتیاری صدق نکرد، زیرا فقر مالی و نبود زیرساختهای لازم، باعث شده برخی دانشآموزان نتوانند تبلت و موبایل تهیه کنند و در برخی مناطق هم اینترنت وجود ندارد.
به همین دلیل دانشآموزان مناطق روستایی این شهرستان با وجود برگزاری کلاسهای از راه دور، تحصیل را حضوری و در فضایی 5 مترمربع کمتر از سرانه کشوری دنبال کردند. حالا اما باید دید با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، زنگ مدرسه برای دانشآموزان این منطقه چگونه بهصدا درخواهد آمد؟
ثبتنام از دانشآموزان ادامه دارد
رئیس اداره آموزش و پرورش دشتیاری در گفتوگو با خبرنگارهمشهری دراین باره اظهار میکند: از ابتدای تیرماه، ثبتنام از دانشآموزان برای سال تحصیلی جدید در سراسر کشور، استان سیستانوبلوچستان و بالتبع در دشتیاری آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
«انور بادپا» میگوید: بیشتر مدارس دشتیاری روستایی است و برهمین اساس، بیشترین دانشآموزان ما در مناطق روستایی حضور دارند که براساس آخرین آمارها، اکنون بیش از 22 هزار دانشآموز در مقاطع مختلف در این شهر به تحصیل میپردازند.
44 پروژه آموزشی در دست ساخت
رئیس اداره آموزش و پرورش دشتیاری همچنین از ساخت 44 پروژه آموزشی دراین منطقه خبر میدهد و میافزاید: این طرحها بیشتر ازسوی خیران و زیرنظر سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در دست ساخت است. خیران هم تابع شرایط مالی و زمانی خود هستند که همین موضوع سبب شده زمان دقیق تحویل این مدارس نوساز مشخص نباشد.
بادپا ادامه میدهد: با این وجود اکنون 16 پروژه از مجموع 44 پروژه یاد شده با بیشاز 90 درصد پیشرفت درحال ساخت است و پیشبینی میشود 225 کلاس درس در سال تحصیلی جدید پذیرای دانشآموزان دشتیاری باشد.
آموزش حضوری
رئیس اداره آموزش و پرورش دشتیاری همچنین از آموزش حضوری بیشاز 60 درصد دانشآموزان دشتیاری در زمان همهگیری ویروس کرونا خبر میدهد و میگوید: از زمان همهگیری این ویروس، همه مدارس کشور تعطیل و تدریس از طریق شبکه «شاد» و فضای مجازی بهصورت آموزش از راه دور انجام شد؛ شیوهای که برای دانشآموزان دشتیاری امکانپذیر نبود.
بادپا بیان میکند: بیشاز 60 درصد از دانشآموزان دشتیاری به اینترنت، تلفنهمراه و تبلت دسترسی ندارند. به همین دلیل آموزش در مدارس بهصورت حضوری و زوج و فرد اجرا شد.
وی اضافه میکند: بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش، همه معلمان تا آغاز سال تحصیلی باید واکسن کرونا را دریافت کنند تا آموزش بهصورت حضوری در مدارس آغاز شود. البته همانطورکه گفته شد، تاکنون بیشتر مدارس دشتیاری بهدلیل نبود اینترنت، آموزش را بهصورت حضوری برگزار کردند؛ با این وجود ارتقای آموزش دشتیاری نیازمند دست یاری همه است.