• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138154
+
-

کنسولگری ایران در هرات در امنیت است

خطیب‌زاده: وزارت خارجه با سرکنسولگری کشورمان در هرات در ارتباط مستمر است

  با سقوط هرات یازدهمین مرکز ولایت افغانستان نیز به تصرف گروه طالبان درآمده است. طالبان حالا ادعا می‌کند که 90درصد مرزهای افغانستان را هم تحت تصرف خود درآورده است؛ اتفاقی که به نگرانی‌هایی درباره سفارت‌ها، کنسولگری‌ها و تبعه دیگر کشورها در شهرهای افغانستان دامن زده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در همین زمینه با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان و وضعیت مردم و بی‌جا شدگان، خواستار توجه به حفظ جان بی‌گناهان و مردم غیرنظامی در بحبوحه شرایط جاری شد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی آنها در تامین امنیت و سلامت کامل دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تأکید قرار داد. خطیب‌زاده همچنین خبر داد که وزارت خارجه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات در ارتباط مستمر است و پیگیر وضعیت سلامت آنهاست. سیدرسول موسوی، دستیار وزیر خارجه نیز در توییتی از سلامتی دیپلمات‌های ایران در افغانستان خبر داد و نوشت: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است.
سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم. نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.»
 از سوی دیگر نیز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با پیک افغانستان گفت: «تصریح می‌کنیم که تمام دیپلمات‌های کشورهای خارجی که در افغانستان بوده در امنیت هستند و با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند؛ به‌خصوص دیپلمات‌های کشور جمهوری اسلامی ایران که در هرات و سایر مناطق هستند از امنیت برخوردارند و کسی با آنها کاری ندارد.» به‌گزارش ایسنا، این عضو طالبان تأکید کرد: «ما هم به امنیت آنها اولویت داده و متوجه هستیم، مشکلی ان‌شاءالله نخواهد بود.»  پیش از این حملات طالبان به شهرهای افغانستان سفارت ایران در کابل از شهروندان ایرانی خواسته بود تا افغانستان را ترک کنند و از سفر به این کشور بپرهیزند. اما باید دید که وضعیت دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی حاضر در این کشور در زمان سلطه طالبان چطور خواهد بود؛ در شرایطی که بسیاری از کارشناسان مسائل خارجی نیز وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از تغییر استراتژی آمریکا در این کشور می‌دانند رضا نصری، کارشناس روابط بین‌الملل در همین زمینه در توییتی نوشت: «۲۰سال پیش، ایران در شکست طالبان و استقرار دولت جدید افغانستان سهم عمده‌ای داشت. تجربه همکاری ایران و آمریکا در این مورد می‌توانست به مدل موفقی برای همکاری‌های بعدی تبدیل شود، اما آمریکا با قرار دادن ایران در «محور شرارت» پاسخ تهران را داد! وضعیت امروز افغانستان محصول این خطاست.»

مکث
خطر بازگشت افراط گرایی  در منطقه

جبهه اصلاحات ایران درباره تحولات افغانستان و خطر بازگشت طالبان بیانیه ای صادر کرد.به گزارش امتداد، در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: گروهی که دولت قانونی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و بار دیگر درصدد است که ساخته‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان در دو دهه گذشته را نابود کند، به سوی مناسبات مبتنی بر تفکر تندروترین فرقه‌های خرافه‌گرای جنایتکار مدعی اسلام در پاکستان و منطقه سوق دهد و زمینه‌ساز رشد و جسارت دیگر گروه‌های تروریستی بنیادگرا شود. روایتی خشونت‌پرور، خردستیز و ضد انسانی از اسلام که می‌خواهد بار دیگر اندک‌سالاری مبتنی بر اسلحه،‌ خشونت و خرافه‌گرایی را جایگزین نهادهای لرزان نظام قانونی،‌ اداری و انتخاباتی افغانستان کند.  در ادامه این بیانیه تاکید شده است که جبهه  اصلاحات ایران از همه جریان‌ها، رهبران و فعالان سیاسی و مدنی و رسانه‌ها در ایران، منطقه و جهان دعوت و درخواست می‌کند که به بازگشت طالبانیسم به افغانستان حساسیت و واکنش موثر بیشتری نشان دهند، چراکه این بازگشت می‌تواند گسترش‌دهنده ناامنی، ترور، جنگ، مرگ و ارعاب در منطقه و جهان باشد و به نام‌ دین خردستیزی، توسعه‌ستیزی، دمکراسی‌ستیزی، تبعیض و جنایت، خرافه‌گرایی، افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی و ناامنی را در منطقه و جهان گسترش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید