• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138142
+
-

یادگار امام ره:

انقلاب رویه دیگر جریان روشنفکری مذهبی بود

واکنش
انقلاب رویه دیگر جریان روشنفکری مذهبی بود

 سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی است، تأکید کرد: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکری مذهبی» بوده است.
به‌ گزارش جماران، یادگار امام در مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار فضل‌الله صلواتی در کتابخانه ملی تصریح کرد: کسانی که در روزگار مبارزه وارد مبارزات نمی‌شدند چندین گروه بودند. یک دسته کسانی بودند که اگر نوش نبودند، نیش هم نبودند؛ کسانی که «حبّ» ارزش را داشته‌اند و توانش را نداشته‌اند، اما وقتی تاریخ مبارزات قبل از انقلاب را مرور می‌کنیم، گروهی بوده‌اند که نه‌تنها مبارزه نمی‌کردند بلکه مبارزان را مورد طعن قرار می‌دادند. متأسفانه دسته‌ای از آنها پشت توجیه دیندارانه و خیرخواهانه پنهان می‌شدند؛ درحالی‌که علت اصلی «ترس» بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مبارزین «مناعت طبع» است، گفت: بعضی‌ها رفیق روز بزم هستند و اتفاقا خصلت اولیه مبارزین یعنی شجاعت، با مناعت و بزرگ طبعی همراه است و این ضمن اینکه بسیار خوب است، بعضا ضعف است. من آقای هاشمی رفسنجانی را در یک صفت خیلی می‌ستودم که آرمان را به‌گونه‌ای تعریف نمی‌کرد که وقتی دست‌نیافتنی شدند بتوان رهایشان کرد و آنها را تشکیکی می‌دید. فردای پیروزی که خیلی‌ها پیدا شدند، او رها نکرد و برود و درگیر یک مناعت طبع مذموم نشد.
سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی است، گفت: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکری مذهبی» بوده است. آنچه در ادامه واقع شد اگر بعدها لبه تحجر را با خودش همراه داشت، انقلابیون مبارز قبل نبودند. جریان متحجر دزدانه بر سر سفره پیروزی نشست و در بخش‌هایی پیروز شد. هیچ‌یک از مبارزین ریشه در یک جریان تحجر نداشته‌اند و به‌خاطر همین می‌بینید که یکی از بزرگ‌ترین هجمه‌ها بحث «انجمن حجتیه» بوده که امام تا آخر هم به آن توجه می‌دادند. یکی از مشکلات انقلابیون قبل از انقلاب هم با همین جریانات بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید