• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138113
+
-

توصیه‌ قاضی‌القضات به مسئولان قضایی:

متهم ابتدا حق مردم را بدهد، بعد به مجازات برسد

قضایی
متهم ابتدا حق مردم را بدهد، بعد به مجازات برسد

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی و جلوگیری از تشکیل در یک جلسه مدیریتی ویژه، توصیه‌ها و راهکارهایی را به مسئولان قضایی ارائه کرد.
«کسانی که با کلاهبرداری از مردم به سود‌های سرشار می‌رسند باید نقره‌داغ شوند»، «اصل، رسیدن مردم به حقوقشان است» و «متهم ابتدا حق مردم را بدهد، بعد به مجازات برسد» ازجمله توصیه‌های قاضی‌القضات به مدیرانش در این نشست ویژه دوساعته بود. او در این نشست گفت: یکی از گله‌مندی‌های بحق مردم طولانی‌بودن روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی است که یکی از علل آن وجود پرونده‌های کثیرالشاکی است.
به گزارش میزان، محسنی‌اژه‌ای در ادامه به ذکر توصیه‌هایی به مردم پرداخت و از آنها خواست که مراقب باشند به هر کسی اعتماد نکنند و پول و اموالشان را به هر کسی ندهند و اگر قرار است معامله‌ای انجام دهند، حتما قرارداد محکمی با طرف معامله منعقد کنند.
رئیس قوه قضاییه گفت: باید دقت کرد چنین مسائلی در پرونده‌های کثیرالشاکی تکرار نشود، چراکه هم خود فرد ضرر می‌کند، هم برای دستگاه قضایی دردسر ایجاد می‌شود.
او تصریح کرد: انسان مدبر، با کسی که هیچ سابقه‌ای در کار تجارت و تولید ندارد، شغلش هیچ ارتباطی با کاری که ادعا می‌کند می‌خواهد انجام بدهد ندارد، حتی دفتر کار ندارد و فقط با یک خط تلفن و لپ‌تاپ کار می‌کند، معامله نمی‌کند؛ آن هم به‌نوعی که بدون عقد هیچ قراردادی یا حتی با عقد یک قرارداد غیررسمی به‌حساب او پول واریز کند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد ناشی از پرونده‌های کثیرالشاکی که افراد زیادی را درگیر می‌کند، به همکاران قضایی متذکر شد: اگر به‌هر دلیلی پرونده‌ای کثیرالشاکی در قوه قضاییه مفتوح شد، تدبیر کنند تا آن پرونده زودتر به سرانجام برسد.
محسنی‌اژه‌ای یکی از این تدابیر را اینگونه عنوان کرد که اگر بیم فرار و تبانی متهم نمی‌رود، نیازی نیست متهم بدوا بازداشت شود، بلکه می‌توان شرایطی را به‌وجود آورد که فرد در یک پروسه زمانی معین و تحت نظر مسئولان قضایی حقوق مردم را اعاده کند.
رئیس دستگاه قضا خطاب به دادستان‌ها و بازپرس‌ها خاطرنشان کرد: اصل این است که مردم به حقوقشان برسند و اگر مجازات هم نیاز بود ایرادی ندارد و مجازات در جای خودش انجام شود؛ اما ابتدا باید احقاق حق مردم در اولویت باشد؛ یعنی حتی‌الامکان با تدبیر قضایی صورت‌گرفته متهم بازداشت نشود و ابتدا حق و حقوق مردم را بدهد بعد به مجازات برسد.  وی اضافه کرد: در برخی پرونده‌ها بازداشت غیرضرور متهم شرایطی را به‌وجود می‌آورد که مردم به حق و حقوق خود نمی‌رسند و پرونده هم دچار اطاله دادرسی بلاوجه می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای همچنین تأکید کرد: برای کاهش اطاله دادرسی باید برای انجام کارشناسی‌ها در پرونده‌های کثیرالشاکی زمان مشخصی تعیین شود و حتما کارشناسی‌ها در موعد مقرر صورت گیرد تا روند رسیدگی به این پرونده‌ها سرعت یابد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به بازپرس‌ها و قضات متذکر شد: برای کسانی که حقوق مردم را تضییع می‌کنند، مجازات بازدارنده درنظر گیرند.
محسنی‌اژه‌ای افزود: مجازات باید اثر‌گذار باشد تا دوباره تکرار نشود. اینکه فردی با وجود سود‌های سرشار که هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی‌کند بگوید اشکالی ندارد آبروی من رفت و زندان هم رفتم، اما سود هنگفتی به‌دست آوردم، درست نیست.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: کسانی که حقوق مردم را زیر پا می‌گذارند، صد‌ها ساعت وقت دستگاه قضایی و ضابطان را که باید صرف تأمین امنیت مردم شود می‌گیرند و خسارات مادی و معنوی به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کنند، باید بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای نقره‌داغ شوند.
وی همچنین از وکلا خواست برای کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های حساس و کثیرالشاکی از پذیرفتن همزمان پرونده‌ها خودداری کنند تا تکلیف مالایطاق برایشان ایجاد نشود و کمک کنند این نوع پرونده‌ها هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی درخواست زندانیان
دادستان تهران با تأکید بر اینکه قضات باید با صبر و شکیبایی درخواست‌های زندانیان را بررسی کنند، از راه‌اندازی کارگروه ویژه‌ای برای بررسی درخواست‌های زندانیان در دادستانی تهران خبر داد.
به‌گزارش ایسنا، علی القاصی‌مهر پس از دیدار و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با زندانیان بند زنان زندان قرچک گفت: با توجه به تأکید و حساسیت ریاست محترم قوه قضاییه درخصوص مقوله زندان و افراد بازداشتی، اقداماتی از سوی این دادستانی در حال انجام و پیگیری است و رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار به‌طور ویژه در دستور کار است. القاصی‌مهر با اشاره به اینکه این اقدامات در راستای دستور اخیر رئیس محترم قوه قضاییه پیرامون تعیین تکلیف وضعیت زندانیان تحت قرار انجام می‌شود، در رابطه با دستاورد ملاقات‌های چهره به چهره با زندانیان نسوان گفت: در این ملاقات با همه زندانیان گفت‌وگو شد و به استناد بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به ۱۵۸نفر مرخصی داده شد. همچنین در راستای ماده۱۴ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، به ١٢نفر مرخصی متصل به آزادی داده شد.
وی با بیان اینکه در این مدت ۱۴۵مورد پیشنهاد آزادی مشروط بررسی شد، گفت: به ۷۵مورد هم استفاده از تسهیلات ارفاقی اختصاص یافت و در راستای نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی نیز تعدادی جهت استفاده از پابند پیشنهاد شد و تعدادی نیز به کمیسیون عفو استان جهت بررسی معرفی شدند و همچنین تعداد ۶۵۰مورد درخواست از زندانیان اخذ و مقرر شد در کمیته ویژه‌ای که در دادستانی تهران تشکیل شده مورد بررسی قرار گیرد.

واکسینه‌شدن ۵۰درصد مددجویان زندانی
محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد: بیش از ۵۰درصد مددجویان حاضر در زندان، واکسینه شده‌اند. او در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: در پیک پنجم کرونا، تا امروز با کمک برادرانمان در وزارت بهداشت، الحمدلله بیش از ۵۰درصد مددجویان حاضر در زندان، واکسینه شده‌اند. قطعا در داخل زندان مراقبت از سلامت زندانیان بر عهده ماست و نسبت به آن، حساس، متعهد و مسئولیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید