• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 138047
+
-

فهرست وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم به بهارستان رسید

روند بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور تا ۱۰ روز آینده در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود


  فهرست وزرای کابینه سیزدهم   به مجلس رسید؛ آن هم در میان اظهارنظرهای ضد و نقیض نمایندگان که باعث شد فهرست اعلام شده ابتدا غیررسمی رسانه‌ای شود و سپس با انتشار آن در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، شکل رسمی به ‌خود گرفت. به‌گفته سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نامه معرفی وزرا حدود ساعت یک‌ونیم ظهر به بهارستان رسید و البته درنهایت نیز علی نیکزاد که رئیس ستاد رئیسی در انتخابات 1400 بود، آن را اعلام وصول نکرد؛ درحالی‌که در جلسه غیرعلنی صبح، محمدباقر قالیباف فهرست وزرای پیشنهادی را برای نمایندگان قرائت کرده بود و نمایندگان درباره چگونگی بررسی صلاحیت وزرا و رأی اعتماد به آنها بحث کردند، اما طبق گفته اعضای هیأت‌رئیسه نامه وزرای پیشنهادی شنبه پیش‌رو اعلام وصول می‌شود؛ چراکه براساس قانون پس از اعلام وصول این نامه، مجلس یک هفته برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی زمان دارد و با توجه به تعطیلات هفته آینده،  نمایندگان تا هفته بعد فرصت دارند که افراد معرفی‌شده را ارزیابی کنند. به این ترتیب با اعلام وصول فهرست وزرای پیشنهادی از شنبه آینده رسما یک هفته بعد بررسی صلاحیت آنها در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.
 
 شعارهای رئیسی درباره کابینه سیزدهم چه بود؟
به‌گفته نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در جلسه غیرعلنی نحوه کار با سامانه جدیدی که وزرای پیشنهادی، سوابق، برنامه، کارنامه‌شان در آن بارگزاری می‌شود، آموزش داده شده است. البته با توجه به غیرعلنی بودن این جلسه ممکن است موضوعات دیگری ازجمله لزوم بررسی سریع صلاحیت وزرا و رأی اعتماد به آنها و ملاحظات جلسات رأی اعتماد نیز مطرح شده باشد؛ چراکه مقام معظم رهبری نیز توصیه‌هایی در این زمینه داشتند و رئیسی نیز با وجود مهلت 2هفته‌ای قانونی یک هفته پس از تحلیف نامه وزرای پیشنهادی را به مجلس تحویل داده است. پیش از این، محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی به‌عنوان معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نخستین حکم‌ها را از رئیسی گرفته بودند. حال سؤال اینجاست که رئیس‌جمهوری با فهرست فعلی وزرای پیشنهادی تا چه میزان به شعارها و وعده‌های خود درباره تشکیل کابینه عمل کرده است.
  او در نخستین نشست خبری خود درباره معیارهای وزرای دولت سیزدهم گفت: «من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی، کارآمد، فسادستیز و مردمدار بودن است.» او در سخنرانی مراسم تحلیف نیز با تأکید بر کلیدواژه «دولت مردمی» گفت که «دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها، بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به‌ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند.» به این ترتیب باید دید که پیشینه و عملکرد وزرای پیشنهادی چقدر به ویژگی‌های یادشده در سخنرانی‌های رئیسی که محور آنها نیز جوانی، کارآمدی، شایسته‌سالاری، در صحنه و مردمی بودن مطرح‌شده نزدیک است.

 مکث
چند نکته درباره فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور


   کوچ دومجلسی ‌به دولت
سهم مجلس یازدهم از دولت سیزدهم تا اینجا 2وزارتخانه است؛ البته درصورتی‌که 2چهره معرفی شده بتوانند رأی اعتماد را از همکاران خود بگیرند.
نام‌هایی که البته کمتر صحبتی از آنها در گمانه‌زنی‌ها وجود داشت، سیداحسان خاندوزی برای وزارت اقتصاد و محمدجواد ساداتی‌ن‍ژاد برای وزارت کشاورزی هستند.
پیش‌تر از امیرحسین قاضی‌زاده به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت بهداشت نام برده می‌شد.
  میانگین سنی وزرای معرفی شده به مجلس 52سال است.
حجت‌ عبدالملکی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با ۴۰سال جوان‌ترین و مسن‌ترین بهرام عین‌اللهی و احمد وحیدی، وزرای پیشنهادی بهداشت و کشور ۶۳ساله هستند.
  ۱۴نفر از چهره‌های معرفی‌شده مدرک دکتری، 4نفر مدرک تحصیلی مهندسی و یک نفر نیز مدرک علمی اجتهاد دارند.
  نکته دیگر اینکه گفته می‌شود محمدرضا میرتاج‌الدینی از نمایندگان فعلی مجلس یازدهم، معاونت پارلمانی دولت را برعهده خواهد گرفت. او ‌در دولت دوم احمدی‌نژاد نیز معاون پارلمانی بود.

   نخستین «نه» مجلس به دولت سیزدهم

عزم مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی جزم است. آنها دیروز به درخواست مسکوت ماندن طرح تفکیک این وزارتخانه، رأی مخالف دادند و به این ترتیب نخستین مخالفت آنها با دولت سیزدهم و سیدابراهیم رئیسی رقم خورد. پیش از جلسه دیروز محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس‌کمیسیون عمران خبر داده بود که رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این طرح تا یک سال دیگر شده است. اما نمایندگان که با بررسی فوریت‌دار این طرح نیز موافقت کرده بودند به طرحی برای مسکوت ماندن آن تا یک‌ماه آینده رأی ندادند. در جریان بررسی درخواست مسکوت ماندن سیدجلیل میرمحمدی، نماینده میبد در این‌باره گفت: «با توجه به اینکه دولت جدید به‌تازگی استقرار پیدا کرده صلاح این است که وزیر راه و شهرسازی بعد از دریافت رأی اعتماد لایحه‌ای را در این مورد به مجلس ارائه کند.» در مقابل مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مخالفت با مسکوت ماندن طرح مجلس گفت که اگر دولت مستقر شود، اجازه تفکیک این وزارتخانه را نمی‌دهد و اضافه کرد: «این وزارتخانه هم‌اکنون ادغام نشده و دارای 2ساختمان و مسئولان جداگانه است و ما تنها می‌خواهیم با انتزاع این بخش یک وزیر مشخص کنیم.» درنهایت نیز 255نماینده حاضر در صحن با مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل‌ونقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» با 120رأی موافق، 115رأی مخالف و 6رأی ممتنع مخالفت کردند؛ بنابراین در صورت تصویب این طرح در مجلس و تأیید شورای نگهبان، رئیسی باید غیر از رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، وزیر دیگری را هم به کابینه خود اضافه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید