• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 138027
+
-

۱۲۰میدان و خیابان‌های شهر عاشورایی شد

شهرداری تهران فضای بوستان‌ها، میدان‌ها، عرصه باز همگانی و برخی ساختمان‌های خود را به برگزاری مراسم هیئت‌های عزاداری اختصاص داد

گزارش
۱۲۰میدان و خیابان‌های شهر عاشورایی شد

محمد سرابی- خبر‌نگار

انتشار عکس و فیلم از مراسم عزاداری در فضای بسته و خطر انتشار بیماری کرونا باعث واکنش‌های متعددی در فضای مجازی شده است. درحالی‌که موج پنجم بیماری کرونا هر روز جان بیش از 500نفر را بنا به آمار رسمی می‌گیرد، حساسیت‌ها به برگزاری مراسم محرم و رعایت آیین‌نامه‌های مقابله با کرونا بیشتر شده است. در این میان،‌شهرداری تهران در آخرین روز‌های‌ ماه ذی‌الحجه اعلام کرد که کلیه فضای‌های باز شهری در اختیارعزاداران و برگزاری مراسم محرم قرار خواهد گرفت و هیئت‌ها‌ می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.
به گزارش همشهری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره گفت: «علاوه بر آمادگی ۱۳۰۰بوستان در سطح شهر تهران و ۱۲۰میدان شاخص و پرتردد شهر و بیش از ۹۰۰ساختمان شهرداری، ۶۱بوستان در سطح مناطق ۲۲گانه پایتخت برای برپایی و برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) درنظر گرفته شد.»
اصغر عطایی، تأکید کرد: «با توجه به برگزاری جلسات متعدد شورای فرهنگی، جلسه با شهرداران معاونان خدمات شهری، به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شد که برای فضاسازی شهری انجام تبلیغات محیطی معابر و میادین به‌صورت چشمگیر و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، اقدام کنند که این کار در 120میدان شاخص و پرتردد شهر تهران انجام شد.»
او افزود: «بیش از ۹۰۰ساختمان شهرداری شامل ساختمان‌های مناطق، نواحی، سرای محلات، ساختمان‌های ستادی (با نظارت اداره کل پشتیبانی)، فروشگاه‌های شهروند، میادین میوه و تره‌بار، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و... با تأکید بر فضاسازی بیرونی آماده محرم شده است.»
از سوی دیگر قرار است سازمان ورزش شهرداری تهران با فضاسازی ۷مجموعه ورزشی (مجموعه شهدای افسریه، مجموعه شهید مدرس، مجموعه‌الزهرا(س) علائین، مجموعه آرش میراسماعیلی، مجموعه سوارکاری سمند، مجموعه قمر بنی‌هاشم(ع) و مجموعه بهاران) در ایام محرم به عزاداران حسینی(ع) خدمات ارائه کند.
علاوه بر بخش خدمات شهری، دیگر معاونت‌های شهرداری تهران نیز برای عزاداری سالار شهیدان آماده شدند؛ به نحوی که روی خودرو‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، تاکسی و مترو) و خودروهای شهربان و معبربان پرچم و کتیبه نصب شد. اکنون بیش از ۱۰هزار پوستر ایام محرم توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روی اتوبوس‌ها نصب شده است. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز ۸هزار پرچم و ۵هزار پوستر ویژه ‌ماه محرم جهت نصب روی تاکسی‌های سطح شهر تهران تهیه و توزیع کرده است. شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز فضاسازی ایستگاه‌ها و پایانه‌ها و برگزاری نمایشگاه را در دستور کار سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران قرار داده است.

مجالس تعزیه‌خوانی در بوستان‌ها و فضاهای باز
۲۱۵مجلس تعزیه‌خوانی با عنوان «تعزیت خورشید» با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در بوستان‌ها و فضاهای باز فرهنگسراهای تهران توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت بنیاد رودکی برپا می‌شود. مرضیه خسروی بروجنی، دبیر اجرایی برنامه «تعزیت خورشید» و رئیس فرهنگسرای اخلاق با اعلام این خبر، به احیای سنت‌ها و آیین‌های اصیل سوگواری بر شهدای کربلا و سیدالشهدا اشاره کرد و افزود: با همکاری و مساعدت مدیریت فرهنگی هنری مناطق و فرهنگسراهای تهران، ۲۱۵مجلس تعزیه‌خوانی با حضور هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای آیینی، در ۲۵بوستان، امامزاده، مقبره‌الشهدا و فضاهای باز فرهنگسراهای تهران، در 3دهه محرم امسال، برگزار می‌شود.
او زمان اجرای مجالس تعزیه‌خوانی را قبل و بعد از اذان مغرب اعلام کرد که با تمهیداتی که مدیران فرهنگی و هنری مناطق اندیشیده‌اند این مراسم با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا می‌شود.
رئیس فرهنگسرای اخلاق، فضاهای روباز فرهنگسراهای امام، اشراق، هنگام، معرفت، رازی، خاوران، بهمن و تهران، بوستان‌های پامچال، سهند، خیام، اعتماد، اندیشه، لاله، شریعتی، بهاران، شهید لواسانی، ۲۲بهمن، شهدای گمنام و همچنین بقعه امامزاده طرشتی، میدان نبوت، پهنه رودکی، میدان آیینی امام‌حسین(ع)، امامزاده اهل ابن‌علی(ع)، مقبره‌الشهدای فرهنگسرای ولاء و برج آزادی تهران را ازجمله اماکنی برشمرد که مجالس تعزیه در طول 3دهه محرم‌الحرام برپا می‌شود. در طول‌ ماه محرم، هر روز یک مجلس تعزیه‌خوانی به‌صورت زنده نیز از طریق فضای مجازی پخش می‌شود.
خسروی بروجنی، مجالس تعزیه حجه الوداع امام‌حسین(ع)، مسلم‌بن‌عقیل(ع)، شهادت طفلان مسلم(ع)، شهادت حربن یزید ریاحی، طفلان حضرت زینب(س)، شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)، شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین(ع) را ازجمله عناوین مجالس تعزیه دهه اول محرم اعلام کرد که توسط گروه‌های تعزیه‌خوانی به اجرا درمی‌آید.
معاونت اجتماعی شهرداری تهران هم در این روز‌ها برنامه‌های ویژه محرم را با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار می‌کند. بخشی از این برنامه‌ها شامل تقدیر از پیرغلامان و خادمان حسینی، اجرای مراسم آیینی شامل تعزیه‌خوانی و دمام‌زنی و چاووش‌خوانی، و مراسم چهارپایه‌خوانی با عنوان «کوچه‌های حسینی» در کلیه مناطق ۲۲گانه در دهه اول محرم و دهه آخر صفر، قبل از نماز مغرب و عشا در نقاط پرتردد اجرا می‌کند.
همچنین نمایشگاه کتاب به همراه تولید و توزیع اقلام فرهنگی شامل پوسترهای عطر سیب و صلوات چهارده معصوم در این ایام برگزار می‌شود.

افزایش ساعت کاری مترو؛ ویژه دهه نخست محرم
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از اختصاص قطارهای فوق‌العاده مترو ویژه دهه اول محرم خبر داد. علی عبدالله‌پور در پاسخ به این پرسش که‌ آیا ساعت حرکت قطارهای مترو به‌دلیل ایام محرم شب‌ها تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: سرویس‌دهی در همه خطوط مترو در روزهای عادی تا ساعت22:30 بود که جهت تسهیل در رفت‌وآمد عزاداران حسینی نیم‌ساعت به این زمان افزوده شده است. او افزود: قطارهای فوق‌العاده در همه خطوط هفت‌گانه مترو ویژه شب‌های محرم اختصاص داده شده است و عزاداران حسینی می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید