• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137943
+
-

مختار، تکرار، مختار

تلویزیون در محرم 1400 سریال‌های تکراری و تولید یک‌دهه گذشته را روی آنتن می‌برد

مختار، تکرار، مختار

 فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

اگر نگاهی به جدول تولیدات صداو سیما بیندازیم، قرار است براساس ساخت سریال‌ها آن هم از نوع ویژه و الف، چندین سریال تاریخی ،  اجتماعی و... در نوبت پخش قرار بگیرد، اما به‌نظر، مدیران سیما برای محرم 1400برنامه‌ای نداشتند و دست به دامان سریال‌های مناسبتی و تاریخی سال‌های گذشته شدند. امسال هم «مختارنامه»، «فرات»، «معصومیت از دست رفته»، «پرده‌نشین» و... پخش می‌شوند، اما سؤال اینجاست که چرا با بیش از گذشت یک‌دهه از پخش سریال‌هایی چون «مختارنامه» هنوز اثری درخور مذهبی و آیینی روی آنتن نیامده است؟

پرده‌نشین در شبکه یک

شبکه یک سیما به‌عنوان یکی از شبکه‌های مهم و اصلی، سریال تکراری روی آنتن می‌برد. قرار شده سریال 34قسمتی «پرده‌نشین» ساعت 18روی آنتن برود. البته این شبکه برای شب‌های محرم پخش «دیگری» را درنظر گرفته است. «پرده‌نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی ساخته شده که فیلمنامه آن توسط حسین تراب‌نژاد، مهدی شیرزاد و مهدی حمزه براساس طرحی از عبدالرسول گلبن نوشته شده است. این سریال پاییز ۹۳ از این شبکه تلویزیونی پخش شد و محرم امسال نیز بازپخش می‌شود. اما مینی‌سریال «دیگری» از مجموعه «روزهای بهتر» به تهیه‌کنندگی احمد زالی‌هک روانه آنتن شبکه یک شد. نویسندگان این سریال کوتاه مرجان اشرفی‌زاده، سارا باقرزاده و تهمینه بهرام‌علیان هستند. حمیدرضا پگاه، نازنین فراهانی، شیوا ابراهیمی، بهرام شاه‌محمدلو، معصومه قاسمی‌پور، لیلی فرهادپور و... از بازیگران این مینی‌سریال هستند.

در کنار پروانه‌ها از ششم شهریور

قبل از رسیدن روزهای محرم، قرار بود که سریال «در کنار پروانه‌ها» در محرم پخش شود و حالا اعلام شده این سریال از 6شهریور پخش خواهد شد. سیمافیلم اعلام کرده: تاکنون بیش از ۷۵درصد از تصویربرداری «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی بهروز مفید انجام شده است. همزمان تدوین و موسیقی مجموعه در حال انجام است تا این مجموعه از ۶شهریورماه از شبکه2 سیما پخش شود. البته هم‌اکنون گروه در تهران و در لوکیشنی بیمارستانی مشغول به‌کار هستند. به‌تازگی نگار عابدی به جمع بازیگران پیوسته و در روزهای آتی مقابل دوربین خواهد رفت. در دهه اول محرم، شبکه 2 سراغ سریال «فرات» مازیار میری رفته که این مجموعه هم 10سال پیش تولید شده و طی این سال‌ها از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته است و حالا شبکه 2 قرار است هر شب این مجموعه را پخش کند.

گاندو و شرق بهشت

از میان شبکه‌ها به‌نظر می‌رسد شبکه3 حساب‌شده‌تر عمل کرده و جدول پخش خود را با نمایش2 سریال دارد؛ سریال «گاندو» تا نیمه‌های محرم روی آنتن است و بعد از آن قرار است سریال «نیم‌روز تا تهران» (شاید با نام «شرق بهشت») پخش شود؛ مجموعه‌ای که حسین غضنفری آن را در 30قسمت کارگردانی کرده و علی پورکیانی، تهیه‌کننده آن است.

دست به دامان ‌ «مختارنامه»
3روز از محرم گذشته و هنوز تلویزیون در کنداکتور فیلم و سریال‌های خود، مجموعه جدیدی را نیاورده و شبکه‌های دیگر نیز مانند شبکه‌های 1 و2، دست به دامان سریال‌های تکراری شده‌اند. بعد از گذشت یک‌دهه هنوز هم «مختارنامه» در کنداکتور محرم امسال دیده می‌شود. میرباقری این روزها مشغول ساخت «سلمان فارسی» است و «مختارنامه‌اش» هر سال روی آنتن می‌رود. این سریال از شبکه الکوثر، قرآن و... به نمایش درمی‌آید. البته دوبله به زبان عربی آن در شبکه‌ آی‌فیلم انجام شده و در این سال‌ها روی آنتن رفته است.

تکرار سریال‌های میرباقری
آی‌فیلم هم یک‌ سریال تکراری را در جدول پخش خود دارد. «معصومیت از دست رفته» نیز با پایان‌یافتن «پایتخت ۶» از 18مرداد ساعت 21روی آنتن شبکه‌ آی‌فیلم رفت. این سریال، به کارگردانی داوود میرباقری محصول شبکه 3سیما بوده و بازیگرانی همچون امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، امین زندگانی، حدیث فولادوند، انوشیروان ارجمند و داریوش فرهنگ به ایفای نقش در آن پرداخته‌اند. البته در میان سریال‌های محرمی تلویزیون که ماندگارند، نام «شبِ دهم» حسن فتحی هم مطرح شده که از امشب روی آنتن شبکه تماشا می‌آید. یک‌سریال کره‌ای هم به جمع مجموعه‌های جدید این شبکه تلویزیونی اضافه می‌شود.

عدم ‌رغبت فیلمسازان و سریال‌سازان
وضعیت تولیدات چه در فیلمسازی و سریال‌سازی به‌گونه‌ای است که مجیدی 2روز گذشته در یکی از سخنرانی‌های خود عنوان کرد: «‌تلاش داریم این رویداد را به‌عنوان فرهنگ حسینی حفظ کنیم و به بهترین نحوه ممکن آثار را ارائه دهیم، جای چنین نگاه‌هایی در سینمای ما خیلی خالی است.
 ما باید راه را باز کنیم که فیلمسازان تشویق شوند و در این عرصه کار کنند؛ درحالی‌که متوقف شدن «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان رغبتی نداشته باشند که در این عرصه ورود کنند و تهیه‌کنندگان هم دیگر چنین ریسکی نکنند. این فرصتی است تا از آقای درویش تشکر کنم و این را از مسئولان بخواهم که شرایط را برای نمایش «رستاخیز» فراهم کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید