• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137919
+
-

عشایر سیل‌زده کلیبر بدون سرپناه ماندند

حادثه
عشایر سیل‌زده کلیبر بدون سرپناه ماندند

سید مرتضی احمدپور- خبرنگار

طی روزهای گذشته بارش ۷۰میلی‌متری باران در زمان بسیار کوتاه در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی موجب وقوع سیل مهیبی شد که در نتیجه آن 3نفر مفقود شدند و تاکنون پیکر بی‌جان ۲نفر از آنها پیدا شده است. سیل در 4روستای این شهرستان شامل گوار، سهریق، عربشاه‌خان و چای کندی رخ داد و در این حادثه خساراتی جدی به تاسیسات زیربنایی شامل خط انتقال گاز، برق و آب آشامیدنی وارد شد.

تداوم مشکلات مردمی
سیل در منطقه کلیبر حالا فروکش کرده، اما گل و لای و خسارات سنگین به‌جامانده زندگی را برای مردم سخت و دشوار کرده است. باغات و مزارع در مسیر سیل آسیب زیادی دیده ولی اصلی‌ترین مشکل مردم مناطق سیل‌زده تامین مایحتاج اولیه زندگی ازجمله نان و آب و سرپناه است.
محمد قلی‌پور، ساکن روستای گوزالان کلیبر با بیان اینکه از عصر روز یکشنبه (17مرداد) گاز لوله‌کشی قطع شده است به همشهری می‌گوید: عملا پخت‌وپز برایمان مقدور نیست و چون جاده‌ها هم خراب است نمی‌توانیم به کلیبر یا آبش احمد برویم. طی دیروز و امروز مقداری نان خشک برایمان آورده‌اند که تنها قوت غالبمان است چون در این مناطق کنسرو و غذاهای آماده بسیار کم است.
سمیه مرادی از اهالی روستای کیقباد هم از نبود آب آشامیدنی در روزهای اخیر گله‌مند است و می‌گوید: با وجود اینکه چند تانکر 2هزار لیتری آب به روستا آورده‌اند، اما این آب کفاف مصرف روستاییان را نمی‌دهد چون دام‌ها و حیوانات هم به آب سالم نیاز دارند درحالی‌که آب گل‌آلود است و قابل آشامیدن نیست.
حمید باقری از اهالی سهریق هم از وجود لاشه‌های حیوانات در میان گل و لای و بالادست رودخانه اظهار نگرانی می‌کند می‌گوید: امیدواریم هرچه زودتر پاکسازی مسیر آغاز شود، زیرا نگران شیوع بیماری‌های خطرناک باتوجه به تجزیه لاشه‌ها در گرمای بی‌سابقه منطقه هستیم.
صالح آذری از عشایر منطقه که از مشکل سرپناه و تردد در منطقه گله‌مند است هم می‌گوید: 4پلی که اعلام شده تخریب شده‌اند پل‌های بزرگ بوده‌اند و پل‌های کوچک زیادی از دست رفته و چوپان‌ها برای تردد خود و دام‌هایشان به مراتع مشکل دارند. فعلا نتوانسته‌ایم چادرهای خود را برپا کنیم.

پیگیری مشکلات مناطق سیل‌زده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم برای امدادرسانی و پیگیری مشکلات مردم مناطق سیل‌زده در شهرستان کلیبر و بخش‌های مختلف این شهرستان ازجمله آبش احمد انجام شده و در سطح استان مشکلات بررسی می‌شود.
محمدباقر هنربر با بیان اینکه رفع مشکلات قطع گاز و آب و تامین سرپناه برای عشایر در اولویت است، می‌افزاید: جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات ستاد بحران کلیبر با حضور مدیران استانی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود.
وی با اشاره به وسعت منطقه و کوهستانی بودن آن بیان می‌کند: این سیل خسارت‌های متعددی به باغات و اراضی کشاورزی وارد کرد و چندصد دام نیز تلف شد که این خسارت‌ها در حال جمع‌بندی است.
به‌گفته هنربر، تصفیه‌خانه شهید اکبری در آبش احمد به‌عنوان تامین‌کننده آب آشامیدنی روستاهای متعدد در منطقه در حال بازسازی نهایی است تا هرچه زودتر آماده خدمات‌رسانی باشد.
او توضیح می‌دهد: با همکاری دستگاه‌های مختلف آب، نان و مواد غذایی به روستاهای آسیب‌دیده از سیل ارسال می‌شود.

***      
هشدارها درباره احتمال وقوع رگبار، رعد و برق، بارش تگرگ و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در آذربایجان‌شرقی تا پنجشنبه این هفته ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید